Cel mai mare iaht pe baterii solare din lume va porni intr-o calatorie de 50.000 de kilometri. Proiectul, realizat de firma elvetiana PlanetSolar, vrea sa demonstreze ca lumina Soarelui reprezinta o sursa de energie inca prea putin exploatata.
Iahtul Turanor poate fi vazut zilele acestea la Monaco Yacht Show, o expozitie anuala cu o traditie de aproape 20 de ani. La finele saptamanii, cand evenimentul luxului din Principat se va incheia, catamaranul va fi pregatit pentru o calatorie in jurul lumii, de nu mai putin de 50.000 de kilometri.
Din Monte Carlo, vasul va naviga peste Atlantic, va opri la New York si San Francisco; apoi spre Australia, unde va acosta la Sydney; va urma Abu Dhabi, capitala Emiratelor Arabe Unite, de unde se va intoarce la punctul de start.
Echipajul navei vrea sa urmeze pe cat posibil linia Ecuatorului (cercul imaginar situat la mijlocul distantei dintre poli, care imparte Pamantul in cele doua emisfere, n.r.) pentru a beneficia la maximum de lumina solara. Si asta pentru ca, spre deosebire de alte ambarcatiuni, aceasta este sursa de energie pentru Turanor.
Un vis din copilarie
„Cu designul sau aerodinamic, ca de nava spatiala, iahtul propulsat exclusiv cu ajutorul energiei solare vrea sa scrie istorie in domeniul nautic si, in acelasi timp, sa sustina salvarea Planetei”, anunta in aprilie a.c., AP.
„De pe vremea cand eram copil, am visat sa fac inconjurul lumii”, declara Raphael Domjan (37 de ani), un fost sofer de ambulanta, cel care a conceput proiectul in 2004. Cu Turanor, cel mai mare iaht din lume propulsat exclusiv cu ajutorul energiei solare, Domjan crede insa ca va fi primul care va reusi o asemenea calatorie doar cu ajutorul Soarelui.
Fondator al companiei elvetiene PlanetSolar, Raphael Domjan a ales numele ambarcatiunii inspirandu-se din limba elfilor din romanul lui J.R.R. Tolkien, „Stapanul inelelor”. Cuvantul „Turanor” inseamna practic „puterea Soarelui”.
160 de zile pe ape
Nava a fost construita de catre inginerii si oamenii de stiinta angajati de PlanetSolar, proiectul fiind finantat din fonduri private. Se estimeaza ca suma cheltuita pana la lansarea oficiala a iahtului, consemnata la finele lunii martie a.c., in Germania, a depasit 12,5 milioane de euro.
In timp ce, de secole, marinari au traversat oceanele folosindu-se doar de puterea naturala a vantului, ruta pentru Turanor a fost stabilita astfel incat ambarcatiunea sa beneficieze din plin de lumina – singurul „combustibil” folosit in aceasta calatorie. Aproape 540 de metri patrati de panouri solare vor capta razele soarelui ce vor fi inmagazinate in cea mai mare baterie litiu-ion existenta pe glob.
Cu ajutorul ei, barca poate avea 72 de ore de autonomie pentru a inainta cu o viteza de 14 kilometri pe ora. Se estimeaza ca voiajul va dura in total 160 de zile, iar la fiecare oprire in port echipajul va organiza evenimente ecologice.
Recorduri
La bordul iahtului se va afla si francezul Gerard d’Aboville (65 de ani), care va ocupa si postul de capitan de-a lungul calatoriei. Pentru Aboville, recordurile reprezinta ceva firesc, in 1980 acesta fiind primul om care traversa Oceanul Atlantic cu o barca cu vasle.