Reprezentantii Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU), precum si ai deconcentratelor din zona mediului, au verificat gradul de radioactivitate a ecobetonului cu care au fost reabilitate mai multe drumuri comunale din Letea Veche. Autoritatile implicate in verificari au declarat ca au primit mai multe sesizari cu privire la pericolul prezentat de acest material de constructii.
O echipa de inspectori condusa de colonelul Catalin Felegeanu, din cadrul ISU Bacau, a verificat ecobetonul cu care au fost modernizate mai multe drumuri din comuna Letea Veche. Echipa, compusa din lucratori ai Garzii de Mediu, dar si ai Agentiei pentru Protectia Mediului, a verificat gradul de radioactivitate a materialului. Inspectorii au preluat un esantion din ecobeton, acesta fiind trimis ulterior spre expertizare unui laborator din Bucuresti. Potrivit colonelului Felegeanu, autoritatile au primit mai multe sesizari privitoare la riscurile implicate de folosirea acestui material de constructii. Sesizarile – a precizat Felegeanu – s-au dovedit neintemeiate, aparatele de masura deplasate la fata locului indicand grad zero de radioactivitate. Cu toate acestea, reprezentantii ISU au decis expertizarea materialului folosit in comuna Letea Veche, pentru a se vedea daca acesta prezinta sau nu riscuri. „Am primit o sesizare care se referea la faptul ca covorul asfaltic de pe drumul ce traverseaza comuna Letea Veche ar contine elemente radioactive. Acestea ar proveni din cenusa de la CET Bacau, folosita la fabricarea ecobetonului. In urma masuratorilor, nivelul de radioactivitate constatat in covorul asfaltic e zero”, a declarat Felegeanu. Oficialul ISU Bacau a mai spus ca s-au facut verificari inclusiv la societatea de termoficare. „Din declaratiile celor de la CET rezulta ca n-au dat cenusa niciunei societati. Am luat probe din asfalt si acestea vor fi transmise la Bucuresti pentru a fi analizate”, a mai spus Felegeanu.
„Am discutat si cu Rotaru si cu Goian”
Conducerea Primariei Letea Veche sustine ca a luat legatura cu constructorul si producatorul ecobetonului pentru a se asigura ca nu exista niciun fel de probleme. „A fost o reclamatie ca ecobetonul ar avea nu stiu ce probleme. Au fost de la mediu, de la situatii de urgenta sa verifice. Analizele de laborator au iesit bine. S-a luat legatura si cu constructorul. Stiti cum e, cand nu se face ceva nu e bine, cand se face ceva, de ce s-a facut. Am discutat cu constructorul, cu domnul Rotaru (n.r. – Ion Rotaru, consilier local PNL) si cu domnul Goian (n.
r. – Liviu Goian, vicepresedintele municipalei PNL). Ei mi-au dat asigurari, mi-au spus sa nu-mi fac probleme pentru ca totul e omologat”, a declarat Vasile Ghindea (PNL), primarul comunei.
Culisele unei licitatii smenuite
In luna august, cotidianul Desteptarea dezvaluia culisele unei licitatii de aproape 1 milion de dolari organizata in comuna Letea Veche. Aceasta viza modernizarea drumurilor comunale cu ecobeton (n.r. – vezi articolul: „Drumuri comunale modernizate in numele partidului – Ecobeton marca PNL pe ulitele din Letea Veche”). Beneficiarul contractului a fost firma RKS Drumuri, controlata prin interpusi de consilierul local PNL Ion Rotaru. Acesta detine si singura firma din judet care produce ecobeton – Ecobeton SRL – societate in care Rotaru figureaza asociat cu Liviu Goian, un alt fruntas liberal bacauan (n.r. – vezi articolul: „Rotaru si Goian vor sa puna mana pe zgura de la CET”). Caietul de sarcini aferent licitatiei organizate de Primaria Letea Veche a fost o „dedicatie” facuta de autoritati societatii lui Rotaru, in conditiile in care doar societatile acestuia produc betonul-minune. La momentul dezvaluirilor facute de cotidianul Desteptarea, Rotaru – vizibil iritat – a declarat ca nu ofera jurnalistilor explicatii privitoare la ecobetonul produs de firmele sale. „Ecobetonul e o chestiune tehnica. Din cate stiu, n-ai nici in clin, nici in maneca cu tehnica. Ecobetonul se produce in Bacau (…). Este o inventie si ca orice inventie e protejat. Daca esti inginer si iti pot explica, iti explic, dar pentru ca esti mai ziarist si nu esti nici corect cu situatiile pe car ele pui pe tapet in ziar nu mai sunt dispus sa spun nimic”, declara – in august – penelistul.
Un singur proiect: drumul spre cimitir
In judetul Bacau ecobetonul a fost folosit intr-un singur proiect de lucrari publice, in comuna Traian, unde autoritatile locale au decis sa asfalteze drumul ce leaga localitatea de cimitir. Drumul spre cimitir a fost modernizat tot de RKS Drumuri si tot cu… ecobeton. Lucrarea a costat 185.000 de lei si a fost executata in 2009.