Bolivia-razboiul masinilor uzate

Bolivia si Chile sunt in conflict dupa interzicerea lui Evo Morales de a se importa masini uzate

A fi sau a nu fi tara depozitara de fier vechi si reziduri provenind din tarile industrializate : aceasta este intrebarea de fond a unui conflict international declansat ca urmare a interzicerii de catre Guvernul Boliviei de a se importa masini uzate mai vechi de cinci ani.
Guvernul lui Evo Morales a impus la inceputul lunii decembrie , restrictii la importul masinilor mai vechi de cinci ani , ca masura de protectie a mediului inconjurator , de prevenire a accidentelor provocate de masinile uzate si de reglementare a consumului de carburant .
Aceasta masura a generat protestele celor care desfasoara activitati economice in acest domeniu , insa si a transportatorilor chileni care insista sa depoziteze masinile deja contractate pe teritoriul bolivian .
Acest decret guvernamental este fatal pentru prospera industrie care a aparut incepand cu anul 2005, in jurul cumpararii si vinderii masinilor la mana a doua , in cele sase zone libere infiintate la frontiera Boliviei cu Chile. Aproximativ 130 de firme, majoritatea chilene , se ocupa cu comertul masinilor uzate , avand in prezent precontracte pentru livrarea a aproximativ 13.000 de masini , alte 1000 de masini aflandu-se blocate la frontiera boliviana, fara posibilitatea de a mai patrunde pe teritoriul Boliviei . Majoritatea masinilor uzate expotate in Bolivia provin din S.U.A. , Suedia , Japonia si unele tari asiatice . La nivelul zonei libere Cochabamba se vindeau zilnic in jur de 200 de masini cu preturi variind intre 3.000 si 12.000 de dolari . Aceasta masura a generat proteste si din partea proprietarilor de ateliere auto , locurile de munca indirecte create de acest tip de comert sunt estimate in jur de 12.000 , la nivelul intregii tarii existand peste 3.500 de ateliere auto .
“Aceasta masura este complexa si desi va genera o serie de probleme sociale si financiare , este sigur ca acest tip de comert care ne umple tara de rable , ne va costa foarte scump pentru poluarea ce o produc ” a declarat economistul bolivian Eduardo Michel referitor la masura guvernamentala , amintind de asemenea si de importantele iesiri de valuta din tara generate de acest comert . Doar in zona libera din Iquique ( Chile) comertul cu masini uzate catre Bolivia s-a cifrat in 2008 la 920 milioane dolari .
Chile nu doreste sa ramana pe teritoriul sau aceste masini care urmau sa fie livrate Boliviei , intrucat nici legislatia acestei tari nu permite acest lucru . Interventiile presedintei din Chile , Michelle Bachelet , pentru a convinge omologul sau bolivian de reveni asupra acestei reglementari nu par sa determine vreo schimbare de pozitie, intrucat Cancelaria boliviana a comunicat ca nu va reveni asupra acestei decizii, deoarece este in joc mediul inconjurator , demnitatea bolivienilor si asigurarea cu necesarul de carburanti .

Articole similare

Peste 350 de tineri activiști din 150 de țări vor participa la un eveniment climatic online

Tineri activiști din întreaga lume vor lua parte la o discuție virtuală privind schimbările climatice, în cadrul căreia își vor prezenta viziunea...

Proiectul de hotărâre privind sistemul garanție-returnare, lansat în dezbatere publică

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat ieri în procedură de consultare publică proiectul de Hotărâre de Guvern privind sistemul garanție-returnare. În...

Marile proiecte de infrastructură, pericol major pentru păduri

Țintele climatice ar putea ajunge imposibil de atins, din cauza proiectelor ample de drumuri, energie și minerit care trec prin inima puținelor...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,698FaniÎmi place
85CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente

Peste 350 de tineri activiști din 150 de țări vor participa la un eveniment climatic online

Tineri activiști din întreaga lume vor lua parte la o discuție virtuală privind schimbările climatice, în cadrul căreia își vor prezenta viziunea...

Proiectul de hotărâre privind sistemul garanție-returnare, lansat în dezbatere publică

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat ieri în procedură de consultare publică proiectul de Hotărâre de Guvern privind sistemul garanție-returnare. În...

Marile proiecte de infrastructură, pericol major pentru păduri

Țintele climatice ar putea ajunge imposibil de atins, din cauza proiectelor ample de drumuri, energie și minerit care trec prin inima puținelor...

17 environmental NGOs launch a Position Paper regarding the implementation of the DRS for beverage packaging in Romania

Zero Waste România, together with 16 other organizations from Romania and Europe - Reloop Platform, Zero Waste Europe, European Environmental Bureau, Bankwatch...

Cum poate deveni România o referință pentru sud-estul Europei în privința implementării sistemului garanție-returnare

17 organizații din România și Europa au lansat astăzi un document de poziție în 12 puncte, conținând elementele cheie pentru implementarea în...