Bolivia si Chile sunt in conflict dupa interzicerea lui Evo Morales de a se importa masini uzate
A fi sau a nu fi tara depozitara de fier vechi si reziduri provenind din tarile industrializate : aceasta este intrebarea de fond a unui conflict international declansat ca urmare a interzicerii de catre Guvernul Boliviei de a se importa masini uzate mai vechi de cinci ani.
Guvernul lui Evo Morales a impus la inceputul lunii decembrie , restrictii la importul masinilor mai vechi de cinci ani , ca masura de protectie a mediului inconjurator , de prevenire a accidentelor provocate de masinile uzate si de reglementare a consumului de carburant .
Aceasta masura a generat protestele celor care desfasoara activitati economice in acest domeniu , insa si a transportatorilor chileni care insista sa depoziteze masinile deja contractate pe teritoriul bolivian .
Acest decret guvernamental este fatal pentru prospera industrie care a aparut incepand cu anul 2005, in jurul cumpararii si vinderii masinilor la mana a doua , in cele sase zone libere infiintate la frontiera Boliviei cu Chile. Aproximativ 130 de firme, majoritatea chilene , se ocupa cu comertul masinilor uzate , avand in prezent precontracte pentru livrarea a aproximativ 13.000 de masini , alte 1000 de masini aflandu-se blocate la frontiera boliviana, fara posibilitatea de a mai patrunde pe teritoriul Boliviei . Majoritatea masinilor uzate expotate in Bolivia provin din S.U.A. , Suedia , Japonia si unele tari asiatice . La nivelul zonei libere Cochabamba se vindeau zilnic in jur de 200 de masini cu preturi variind intre 3.000 si 12.000 de dolari . Aceasta masura a generat proteste si din partea proprietarilor de ateliere auto , locurile de munca indirecte create de acest tip de comert sunt estimate in jur de 12.000 , la nivelul intregii tarii existand peste 3.500 de ateliere auto .
„Aceasta masura este complexa si desi va genera o serie de probleme sociale si financiare , este sigur ca acest tip de comert care ne umple tara de rable , ne va costa foarte scump pentru poluarea ce o produc ” a declarat economistul bolivian Eduardo Michel referitor la masura guvernamentala , amintind de asemenea si de importantele iesiri de valuta din tara generate de acest comert . Doar in zona libera din Iquique ( Chile) comertul cu masini uzate catre Bolivia s-a cifrat in 2008 la 920 milioane dolari .
Chile nu doreste sa ramana pe teritoriul sau aceste masini care urmau sa fie livrate Boliviei , intrucat nici legislatia acestei tari nu permite acest lucru . Interventiile presedintei din Chile , Michelle Bachelet , pentru a convinge omologul sau bolivian de reveni asupra acestei reglementari nu par sa determine vreo schimbare de pozitie, intrucat Cancelaria boliviana a comunicat ca nu va reveni asupra acestei decizii, deoarece este in joc mediul inconjurator , demnitatea bolivienilor si asigurarea cu necesarul de carburanti .