Produsele ecologice „made in Romania” au preturi peste cele europene.
Produsele alimentare romanesti sunt bune de gustat, dar prea scumpe de cumparat – aceasta a fost concluzia germanilor care au vizitat standul Romaniei din cadrul expozitiei internationale de bunuri de consum „Saptamana Verde”, ce are loc in aceasta perioada la Berlin. Vizitatorii s-au delectat cu delicatese variate, de la branzeturi, sunca de pasare sau muschi de vita la miere, gem de casa si cozonac, toate produse in Romania si prezentate sub eticheta „natural, fara conservanti”.
O parte dintre reprezentantii celor 13 firme sosite aici pentru a testa gusturile occidentalilor au fost dezamagite de rezultatele vanzarilor din primele zile de targ. Ei se gandesc ca vor trebui sa se intoarca cu mare parte din produse inapoi acasa sau sa le dea gratis.
Scump, dom”le, scump!
Producatorii romani spun ca preturile marfurilor lor sunt cu peste 10 mai mari decat cele din Europa, dar nu pot schimba acest lucru. De exemplu, daca 1,3 kilograme de branza se vindea la standul romanesc cu 10 euro, o bucata de 200 de grame de branza greceasca Feta poate fi cumparata din supermarket cu circa un euro.
„Am fost nevoiti sa facem investitii foarte mari intr-un timp foarte scurt pentru a putea comercializa produsele in Uniunea Europeana, dupa standardele impuse. Din aceasta cauza, preturile din Romania sunt aproape aceleasi ca aici. Atunci cand le ducem in alte tari sunt mai scumpe insa, din cauza transportului si a altor costuri”, spune Carmen Solomonescu, director adjunct la SC Lacto Solomonescu.
Si specialitatile din carne sunt ceva mai piperate. „Marfa noastra are nevoie de multa munca manuala, care este din ce in ce mai scumpa. Si pentru ca nici nu producem mult – circa o tona pe zi, folosind doar ingrediente naturale, trebuie sa ne acoperim cheltuielile”, explica Ioan Tataran, administratorul firmei SC Toto SRL.
Miere romaneasca sub marca nemteasca
Reprezentantii unor firme au interpretat lipsa cumparatorilor prin reticenta acestora de a consuma produse fabricate in alte tari. „Noi am venit cu preparate din pasare, iar nemtii sunt mari consumatori de carne de porc. Degusta, le place, dar nu prea cumpara”, spune Mihaela Pintilie, de la Departamentul import-export al firmei Agricola Bacau. Cu experienta anului trecut, cei de la Apidava, care comercializeaza miere, sunt pregatiti sa dea toate borcanele cu care au venit, chiar si gratis.
„Chiar daca nu este un targ orientat spre afaceri, ci mai mult spre consumator, am contactat posibili parteneri din Elvetia, Republica Moldova si Belgia. In Germania exportam deja 30a din productie – vindem mierea furnizorilor locali, care o comercializeaza sub eticheta: provenienta UE si NON-UE”, spune Alina Mates, sales manager.
De succes s-au bucurat proaspetii producatori de melci de la Escar Prod SCA, o asociatie formata din 220 de fermieri din 29 de judete, care vor procesa melcii de luna viitoare. „Este foarte probabil ca productia de anul acesta sa fie livrata in totalitate in Germania, potrivit contractarilor de pana acum”, afirma Marcel Macris, managing consultant Escar Prod.
Targul de la Berlin prezinta pana pe 27 ianuarie peste 100.000 de specialitati culinare din 56 de tari ale lumii. Evenimentul atrage, anual, mai mult de 400.000 de vizitatori.
PROPUNERI
Posturi de detasati agricoli in Europa
Chiar daca nu avem inca produse tocmai competitive pe piata externa, prezenta la un astfel de targ este foarte importanta mai ales pentru comunicarea cu celelalte state pe acest domeniu, a afirmat ministrul agriculturii, Dacian Ciolos, cu ocazia prezentei sale la Berlin. Potrivit acestuia, in viitor, Romania ar putea avea specialisti in domeniul agricol detasati in principalele tari europene, care vor putea studia potentialele piete de interes ale Romaniei – Germania, Olanda, Franta, Polonia, Spania sau Italia.
Sursa: Evz.ro