CGDD nu va fi doar un simplu teoretician al dezvoltarii durabile …

CGDD nu va fi doar un simplu teoretician al dezvoltarii durabile ...Interviu – Actu-Environnement.com din 4 martie 2009

Infiintat in luna iulie a anului trecut, Comisariatul General pentru Dezvoltare Durabila are ca obiectiv promovarea dezvoltarii durabile atat din cadrul politicilor publice, cat si in ceea ce priveste actiunile tuturor actorilor socio-economici. Doamna Michele Pappalardo, care indeplineste dubla functie de comisar general si de delegat interministerial al dezvoltarii durabile, ne defineste propria-i viziune a misiunilor CGDD si prezinta misiunile viitoarelor luni.

Actu-Environnement: Ideea transversalitatii se pare a fi la originea creerii Comisariatului General pentru Dezvoltare Durabila …

Michele Pappalardo: Intr-adevar. Aceasta tranversalitate se organizeaza la doua nivele: mai intai la nivelul Ministerului. Am grupat toate functiunile transversale in cadrul Comisariatului General pentru Dezvoltare Durabila, adica ceea ce priveste observatia, statistica, cercetarea, studiile economice, evaluarea si integrarea dezvoltarii durabile. Noua ne revine, astfel, raspunderea de-a pune in serviciul celorlalte divizii ansamblul acestor competente. In acest fel, fiecare dintre aceste servicii poate avea liber acces la consideratiile emise, la studii, la propuneri si la evaluari. Atributiile functiei mele de delegat interministerial, presupun mijlocirea utilizarii acelorasi posibilitati si de catre celelalte ministere, dar si de toti actorii sistemului socio-economic implicati in misiuni specifice. Una dintre aceste misiuni consista in elaborarea si asigurarea urmaririi strategiei nationale pentru o dezvoltare durabila.

AE: Este usor de impus o astfel de cultura de transversalitate intr-o administratie care in mod traditional functioneaza pe verticala si intr-o maniere neaerisita?

MP: Nu e deloc un demers clasic, e adevarat. Dar modul de organizare si regruparea acestor servicii, pe baza unei stranse colaborari unii cu ceilalti, inainteaza cat se poate de natural in sensul transversalitatii. Bine inteles ca, tinand cont de amplitudinea subiectelor in care sunt implicate demersurile in dezvoltarea durabila, este greu sa fii imediat prezent 100% pe toate fronturile. Suntem mai prezenti in anumite subiecte, mai mult decat in altele. Dar lucrurile se vor aseaza progresiv si in sensul bun. Astfel, astazi suntem cu totul mobilizati asupra Grenelle Environnement (n.t. : ansamblu de intalniri politice organizate in Franta in octombrie 2007, cu scopul de-a lua decizii de lunga durata in materie de mediu inconjurator si de dezvoltare durabila), la cererea lui Jean-Louis Borloo. Realmente, Comisariatului General este insarcinat cu urmarirea punerii in opera a celor 268 de angajamente ale Grenelle Environnement. Ca sa spun asa, noi reprezentam „back-office”-ul cabinetului in acest formidabil santier. E o adevarata provocare, deoarece trebuie in acelasi timp sa concepi elaborarea strategiilor, iar pe latura operationala sa creezi mijloacele de actiune necesare.

AE: Una din sarcinile comisariatului este aceea de-a raspandi ideile dezvoltarii durabile in sanul intregii societati. Care sunt instrumentele, mijloacele de care va folositi pentru a trece de la concept la practica?

MP: Dezvoltarea durabila, e de fapt o filozofie de actiune. Trebuie sa o putem aplica la toate nivelurile si la toate genurile de activitate. Nu-mi doresc sa ramana acest comisariat doar la nivelul unui mare teoretician in dezvoltare durabila. Dorim ca acest tip de dezvoltare sa se incarneze in politici si in actiuni concrete. Ori, daca dorim sa furnizam o dezvoltare durabila in mod operational, trebuie sa ne plasam cat mai aproape de actorii implicati pentru a-i acompania, a-i sfatui si a-i orienta. In acelasi timp ajutam colectivitatile teritoriale si intreprinderile pentru o integrare a dezvoltarii durabile. Pentru aceea, trebuie mai ales sa lucram asupra informatiei, asurpra sensibilizarii si formarii. In zilele noastre, societatea franceza inregistreaza progrese in constientizare, in timp ce pe teren initiativele se multiplica. E cert ca pot fi lansate noi actiuni, dar in prezent ne dam silinta mai ales sa organizam si sa aplicam cele deja existente. Astfel, este vorba de-a pune la dispozitie cat mai multe mijloace si sa impartasim cele mai bune practici. De cativa ani, contextul a evoluat foarte mult. Conceptul in sine de dezvoltare durabila este unul destul de recent si inca nu avem intotdeauna raspuns la tot. Provocarea ne revine, prin puterea de evolutie, de creere si de propunere, pentru ca permanent sa ne adaptam fiecarei situatii.

AE: Ar putea criza sa franeze dezvoltarea durabila?

MP: Din contra! Dati-mi voie sa va inaintez niste cifre: cam 35% din investitiile Planului de relansare, adica 5 miliarde de euro, care privesc direct santierele Grenelle Environnement. Pe baza prevederilor investitionale etalate pe mai multi ani, Grenelle Environnement permite o buna vizibilitate asupra intreprinderilor noastre si asupra pietei muncii. Datorita acestor planuri si a intregului ansamblu de judecati anterioare, in prezent detinem solutii aproape „la cheie”. Totul a fost gandit, cifrat, ei evaluat in materie de transport sau de constructie, chiar inainte de inceperea crizei. Daca aceste idei, azi, se concretizeaza in cadrul Planului de relansare, este tocmai datorita lipsei de improvizare. Nimeni nu mi s-a adresat in prezent cu „dezvoltarea durabila, vom dezbate mai tarziu”! Nici o reconsiderare a strategiei dezvoltarii durabile nu este prevazuta de vreun politic. Si chiar ma mira acest fapt! N-as fi crezut sa ajungem la un asa nivel de insusire a acestui subiect.

AE: Actualmente lucrati la elaborarea unei noi strategii nationale a dezvoltarii durabile?

MP: Precedenta strategie s-a incheiat in 2008. Actuala versiune este deja supusa diferitilor actori din sectorul privat si din sectorul public. Fiind o strategie, trebuie neaparat sa implice o viziune pe termen mediu si lung. Dincolo de Grenelle Environnement, aceasta va putea permite integrarea aspectelor sociale si economice ale dezvoltarii durabile: insertia sociala, cooperarea Nord – Sud, sanatatea, … Criza nu face decat sa intareasca aceasta necesitate. Ceea ce e intr-adevar nou, este ca toti participantii sunt constienti ca frontierele dezvoltarii durabile nu se opresc la ecologie. Ori, inainte eram cu mult in urma acestei convingeri.

AE: Care sunt subiectele prioritare azi?

MP: Sunt numeroase… De exemplu, la nivel de instruire, trebuie sa coordonam si sa vedem ce putem face in vederea ameliorarii ei… Trebuie mers mai departe, mai repede si mai pregnant in privinta profesiilor din domeniul constructiilor. Ducem lipsa de informatii asupra carentelor in privinta competentelor. Nicaieri nu am remarcat vreo lista cu aceste lipsuri. Aceasta reprezinta intr-adevar o prioritate pentru noi. Un alt subiect asupra caruia ne indreptam atentia: prospectiva. In cadrul comisariatului, la nivelul delegatiei dezvoltarii durabile, exista o misiune prospectiva care va face obiectul unei munci sustinute in 2009. Ceea ce ne lipseste azi, e sa ne dam seama catre ce model echilibrat mondial vrem sa ne indreptam, atunci cand spunem ca trebuie schimbate modalitatile de consum si de productie. Avem ceva idei in legatura cu ceea ce ne-am dori (o mai sobra economie a materiilor prime, …), dar inca nu avem idee despre modul in care se vor echilibra lucrurile. Cu criza actuala, traim o perioada relativ destabilizanta: stim ce se va prabusi, dar inca nu stim exact ce le vor inlocui. De aceea este esentiala viziunea prospectiva, in stransa legatura cu noul Consiliu economic pentru dezvoltare durabila.

Interviu realizat de S.FABREGAT

Sursa : actu-environnement.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *