Dupa o vara torida in SUA, in care au fost inregistrate temperaturi record, incendiile din Rusia, inundatiile din Marea Britanie, Japonia si Thailanda, 8 din 10 companii importante cred ca activitatile lor sau ale lanturilor de aprovizionare ar putea fi compromise de schimbarile de clima.
Potrivit unui nou raport realizat de Carbon Disclosure Project (CDP), inmultirea evenimentelor meteorologice extreme justifica faptul ca schimbarile climatice au ajuns pe agenda liderilor globali; peste 37% din companii percep riscurile ca fiind reale si prezente, fata de un procent de 10%, inregistrat in urma cu doi ani.
Din cele 500 de companii care au raspuns studiului CDP Global 500, 379 – 8 din 10 – spun ca integreaza schimbarile climatice in strategia lor de afaceri, in crestere de la 68%, valoare constatata in 2011.
„Evenimentele meteo extreme cauzeaza mari dificultati pietelor”, spune Paul Simpson, CEO Carbon Disclosure Project. „Investitorii se asteapta ca marile companii sa analizeze problema climatica. Exista lideri si subordonati, dar factorul economic, care presupune o actiune, este tot mai popularizat si tot mai multi investitori solicita date legate de vreme de la companii. Guvernele care vor sa puna pe picioare economii puternice ar trebui sa ia aminte.
Raportul CDP a fost co-redactat de PwC in numele a 655 investitori institutionali si ofera informatii anuale actualizate despre emisiile de gaze si strategiile legate de schimbarea climatului, intreprinse de marile corporatii ale lumii. Bayer si Nestle au iesit pe primele locuri la „masa verde” unde se discuta problemele despre transparenta si actiunile care trebuie intreprinse.
Chiar daca este sugerat faptul ca emisiile marilor companii au scazut cu 14% incepand cu 2009, cand criza economica a determinat franarea industriala, aproape o treime din companiile intervievate nu au raportat nicio scadere a emisiilor si doar 4 din 10 precizeaza ca reducerea emisiilor lor au fost in ton cu pasii interprinsi pentru combaterea schimbarilor meteorologice globale.
Malcolm Preston, seful diviziei de analiza a sustenabilitatii si schimbarilor climatice globale din cadrul PwC, a declarat ca, „in ciuda progresului anual, realitatea este ca nivelul implicarii companiilor private si nationale in vederea reducerii emisiilor poluante se situeaza foarte jos, sub cerintele minime. Companiile s-au invatat sa traverseze perioade lungi de instabilitate, crestere anemica si preturi volatile la marfuri si produse. Daca nu va fi impusa o autoritate, capacitatea (si vointa) companiilor de a planifica si actiona, cu precadere in zona energetica, a distributiei si a riscurilor, va fi sub asteptari”.
„Guvernele nu au transpus declaratiile in fapte, nu au reusit sa combata schimbarile climatice, printr-o reglementare serioasa a legislatiei sau stabilirea unor targeturi de emisii poluante”, a mai spus Malcolm