Consumatorii din toata lumea sunt mai atenti la impactul modului lor de vata asupra mediului, o constientizare stimulata de fapt de criza economica, ce determina scaderea cheltuielilor pentru energie, potrivit unui studiu publicat saptamana aceasta si citat de AFP.
Revista National Geographic si institutul de sondaje Globescan au desfasurat pentru al doilea an consecutiv o ancheta online la care au participat 17.000 de consumatori din 17 tari, evaluand comportamentul lor in patru domenii: locuinte, transport, alimentatie si produse de consum.
India, Brazilia si China afiseaza cele mai bune rezultate. Americanii si canadienii sunt in coada clasamentului in ceea ce priveste atentia pentru impactul modului lor de viata asupra mediului, in timp ce spaniolii, germanii si francezii fac progrese. In Rusia si Mexic, situatia s-a deteriorat insa fata de anul trecut.
Recesiunea joaca un rol important in modificarea comportamentului consumatorilor in majoritatea tarilor luate in calcul la studiu, remarca autorii. „Bulversarea economica pare sa fi fost o veste buna pentru mediu”, a comentat Terry Garcia, vicepresedinte al National Geographic, intr-o conferinta de presa de la Washington. „Dar aceste schimbari pozitive in comportamente vor supravietui reluarii cresterii economice? Speram ca atitudinile ecologice pe care le adopta consumatorii pentru a face economii sa devina parte integranta a modului lor de viata”, a adaugat el.
In jur de 80% dintre persoanele care au luat parte la ancheta au explicat ca banii sunt principalul motiv care ii determina sa consume mai putina energie. Peste jumatate dintre ei, 55%, se declara „foarte ingrijorati de problemele ecologice”, iar 14% nu sunt deloc preocupati de acestea. Sase consumatori din zece considera ca oamenii trebuie sa consume mai putin, pentru a conserva mediul pentru generatiile viitoare.
Cele mai mari ameliorari au fost remarcate in ceea ce priveste locuintele. Indienii, chinezii, mexicanii, spaniolii si francezii au facut progrese in economisirea de energie in casele in care locuiesc. Brazilienii sunt cei care folosesc cel mai mult electricitate produsa de surse regenerabile.
In transporturi, chinezii sunt cei care afiseaza cele mai mari schimbari de comportament: 85% dintre ei spun ca folosesc mai mult bicicleta sau merg pe jos mai mult, din cauza cresterii preturilor la combustibili.
Studiul observa insa ca in tarile in curs de dezvoltare, consumatorii cheltuiesc mai putin pentru intretinerea locuintei si pentru transport, avand „in general locuinte mai mici” sau „folosind in mai mare masura bicicleta sau transporturile in comun, mergand pe jos mai mult”.
In transporturi, americanii raman pe ultimul loc, desi numarul de kilometri parcursi la volan a scazut mult. La randul lor, brazilienii sunt adeptii impartirii masinii cu vecinii sau prietenii pentru mersul la serviciu.
In alimentatie, americanii au facut progrese serioase, urcand de pe penultimul loc pe cel de-al 13-lea, reducandu-si consumul de apa imbuteliata si cumparand mai mult produse locale.
In ceea ce priveste produsele de consum, se remarca si o scadere generala a cumparaturilor pentru casa. Obiceiurile de reciclare s-au ameliorat in Australia, Canada, Franta si Germania, in timp ce o noua tendinta a aparut in Statele Unite, aceea de a repara obiectele stricate, in loc de a cumpara altele noi.
Dintre toti consumatorii, francezii sunt cei care folosesc cel mai putin pungile de unica folosinta cand isi fac cumparaturile, in timp ce numarul chinezilor care fac acelasi lucru este de patru ori mai mic de cand Guvernul a interzis pungile de plastic gratuite in magazine.
Sursa: NewsIn