Luna aceasta, proiectul transfrontalier privind transformarea Crisului Repede in curs navigabil va intra intr-o noua etapa.
Initiatorul proiectului, secretarul de stat Lucia Varga, a declarat ieri ca Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile a comandat un studiu de prefezabilitate si a purtat discutii cu specialisti olandezi care au mai realizat astfel de proiecte transfrontaliere, urmand ca dupa data de 15 ianuarie sa aiba loc o intalnire cu partea ungara.
In acest moment, partea romana realizeaza un studiu de prefezabilitate pentru a vedea daca proiectul este viabil din punct de vedere tehnic.
„Am comandat un studiu pentru a vedea daca proiectul este fezabil din punct de vedere tehnic. La sfarsitul anului trecut am primit studiul, insa specialistii din minister au considerat ca are nevoie de completari. Amanunte cu privire la ce anume vom realiza sau cat de mare va fi proiectul si finantarea vor fi stabilite la intalnirea ce urmeaza sa aiba loc cu partea maghiara”, a spus Lucia Varga. Ea a adaugat ca in decursul acestui an va fi realizata documentatia completa, care va fi depusa pentru obtinerea finantarii. „Trebuie sa ne pregatim foarte bine, sa avem sanse cat mai mari sa primim fondurile”, a spus secretarul de stat.
Proiect ambitios
Potrivit proiectului, Crisul Repede ar putea deveni navigabil, leg=nd Oradea de orasele Debrecen si Gyula, din Ungaria. Proiectul, initiat de Ministerul Mediului, in colaborare cu ministerul omolog de la Budapesta, urmeaza sa fie finantat din fonduri europene structurale.
De proiectul „Reabilitarea raului Crisul Repede pe sectorul aflat in aval de priza de apa Oradea, pentru imbunatatirea conditiilor de scurgere a apelor mari in sectiune de frontiere” vor beneficia sapte localitati aflate pe malul Crisului Repede, in aval de podul CFR din Oradea. Este vorba de Santandrei, Palota, Tarian, Girisul de Cris, Toboliu, Cheresig si Santion, unde ar urma sa fie amenajat un port de agrement, in zona fostei balastiere. Proiectul mai prevede amenajarea bazinului hidrografic Cris, amenajarea raului pentru navigarea cu ambarcatiuni usoare, de croaziera, spre Debrecen si apoi Gyula.
Ministerul Mediului a promovat acest proiect datorita problemelor aparute la ape mari: eroziuni de maluri, formarea unor plaje si insule in albia majora, prezenta unor zone fara diguri, insa si pentru dezvoltarea turistica si economica a zonei. Astfel, pe langa lucrarile din albie sunt prevazute si crearea unor zone umede, piste de biciclete, zone de agrement si pescuit sportiv, amenajari peisagistice cu terase.
Societatea civila, prea putin informata
Reprezentantii societatii civile din Oradea spun ca inca nu au reusit sa-si formeze o parere cu privire la amenajarea Crisului Repede, deoarece pana acum au avut foarte putine informatii. „Inca nu am vazut niciun document cu privire la proiect, avem doar informatiile oferite de doamna Lucia Varga intr-o conferinta de presa si la o intalnire. Nu am reusit sa ne facem o parere”, a declarat Paul Iacobas, presedintele Centrului pentru Arii Protejate si Dezvoltare Durabila Bihor.
Amenajare si pe Crisul Negru
Directorul Directiei Apelor Crisuri Oradea, Ioan Oprean, a declarat ca un proiect asemanator exista si pentru Crisul Negru, pe portiunea situata intre localitatea Tinca si pana la granita cu Ungaria. „Proiectul a fost promovat de Directia Apelor Crisuri si preluat de Ministerul Mediului. Pana in acest moment a fost organizata o licitatie pentru realizarea unui studiu de prefazibilitate, iar partea maghiara urmeaza sa vina cu propunere pentru portiunea pe care o vor cuprinde ei in proiect”, a declarat Oprean.
Sursa: Adevarul