De ce trebuie sa descopere producatorii ambalajele ecologice

Ce asteptari aveau pana acum producatorii de la ambalajul produsului? Sa fie ieftin, atractiv, rezistent si sa asigure un termen de valabilitate cat mai lung. De ceva vreme, lucrurile au inceput sa se schimbe, iar ambalajul verde, cat mai apropiat de natura, trebuie sa devina noua tinta a companiilor. Cu ce costuri?

„De fiecare data cand merg la cumparaturi si vad pe rafturile din supermarket 1.500-2.000 de produse, ma intreb de ce nuvede nimeni, dincolo de bunuri, si acelasi numar de deseuri de ambalaje.” Profesorul Michael Braungart anticipa la inceput de octombrie la Bruxelles spusele specialistilor de mediu din Comisia Europeana si liniile de responsabilitate pe care le traseaza pentru anii ce urmeaza. Practic, dincolo de obiectivele de reciclare pe care fiecare stat membru trebuie sa le indeplineasca pana la termenul agreat, preventia aparitiei gunoiului, sarcina care cade exclusiv in sarcina producatorilor, a ajuns in centrul atentiei.

„Producatorul are anumite responsabilitati, iar o parte dintre ele trebuie sa si le asume singur. Noua directiva-cadru stipuleaza ca pana in 2013 fiecare stat membru trebuie sa aiba o strategie privind preventia”, spune Ionut Georgescu, directorul Directiei Deseuri din Ministerul Mediului si Padurilor. De fapt, lucrurile nici nu pot sta altfel, dat fiind ca la consumator e imposibil sa vorbim de preventia aparitiei gunoiului, ci mai degraba de colectare selectiva si eficienta.Tendintele in materie, la nivel european si mondial, sunt clare in privinta a ceea ce se numeste „economia verde”. Producatorii devin constienti de faptul ca responsabilitatea pe care o au se transpune atat in indeplinirea obligatiilor si a tintelor de reciclare a ambalajelor puse pe piata, pe principiul „poluatorul plateste”, cat si in dezvoltarea unor tehnologii care sa le permita eficientizarea productiei de ambalaje din punct de vedere ecologic.

Unii dintre producatori au preocupari in acest domeniu, nu ca scop in sine si in mod constient, ci pur si simplu ca o reactie de adaptare la piata. De fapt, se cauta solutii eficiente de ambalare de catre producatori ca raspuns la necesitatea de a diminua costurile de productie, manipulare si transport. Nu trebuie sa uitam nicio clipa faptul ca de regula ceea ce a miscat cu adevarat lucrurile a fost forta pietei sau anumite actiuni proactive la nivel european, cu repercusiuni si pe piata romaneasca. In cazul detergentilor concentrati, de exemplu, a scazut cantitatea de ambalaj, raportat la unitatea de produs – deci cu toate ca scopul principal nu a fost neaparat legat de protectia mediului, ci aspecte legate de eficientizarea costurilor, s-a inregistrat si un impact pozitiv asupra naturii.

„In acest moment, nu cred ca reciclabilitatea conteaza pe piata romaneasca pentru un producator de ambalaj pentru simplul motiv ca nu exista niciun instrument legal, economic sau de alta natura care sa-l determine sa faca acest lucru”, incepe o discutie cu BUSINESS Magazin Sorin Popescu, directorul general al Eco-Rom Ambalaje. In acest caz, putem sa ne amintim reactia pietei la eco-taxa pentru sacose, cand solutia a fost de a gasi cai prin care sa se demonstreze ca materialul utilizat este biodegradabil, evident numai ca reactie la o cerinta legala.

Popescu sustine ca ar conta mai mult in acest moment diferentierea produselor si costul ambalajului: „Pentru cost, in masura in care raportul ambalaje din materie prima virgina versus cele din materie prima secundara, adica din deseuri, inclina spre cele din urma, atunci acestea devin mai competitive”.Iar primii pasi par sa vina de la multinationale, producatori cu activitate si in tari in care managementul deseurilor e o reala preocupare pentru cetateni.

„Majoritatea marilor producatori europeni prezenti in Romania stiu de multa vreme ca ambalajele sunt surse importante de avantaj concurential pentru produsele lor”, remarca Stefan Liute, directorul de strategie al Grapefruit, agentie specializata in strategii de branding, adaugand ca, la noi, doar o parte dintre producatori au invatat acest lucru, dar e „imbucurator” ca numarul celor care investesc in ambalaje bune din toate punctele de vedere creste. Lucrurile se misca insa lent, iar cert e ca raportul dintre imaginea produsului, ca aspect vizual, si apropierea sa de natura nu se va echilibra decat atunci cand caracterul ecologic sau reciclabil va fi combinat cu eficienta economica. Altfel spus, cand ambalajele ecologice vor fi si cele mai atractive din punctul de vedere al costurilor pentru producatori, atunci ele vor avea o pondere semnificativa din piata. Intre timp, caracterul ecologic este cu adevarat important pentru un numar mic de branduri, in general de nisa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *