De unde vin banii in afacerile din domeniul reciclarii

Reciclare - Banii din gunoaie
De unde vin banii in afacerile din domeniul reciclarii

Legislatia europeana obliga firmele care pun pe piata produse ambalate sa recicleze o parte din acestea. Prin urmare, marile companii incheie parteneriate cu asociatii non-profit pentru a-si respecta obligatiile legale.

Eco-Rom Ambalaje este o astfel de organizatie, care colaboreaza cu 2.301 companii, printre care se numara Coca-Cola HBC Romania, Heineken, Romaqua Group Borsec, Unilever, Bergenbier si Ursus.

Lorita Constantinescu, director de comunicare EcoRom Ambalaje vorbeste despre motivele pentru care afacerile in domeniul reciclarii au „prins” curaj in ani de criza financiara, Eco-Rom Ambalaje investind 6,6 milioane de euro doar in 2011.

Putem vorbi de o afacere win-win din punct de vedere financiar intr-o organizatie infiintata de catre industrie? Care este rolul pe care il au in prezent membrii fondatori ai organizatiei Eco-Rom Ambalaje?

Eco-Rom Ambalaje este o organizatie infiintata la sfarsitul anului 2003 de un grup de companii care activeaza in Romania si care au luat initiativa implementarii sistemului „Der Grune Punkt” – Punctul Verde, in tara noastra.

Ne-am inceput activitatea in 2004 cu 81 de companii care au aderat la sistemul EcoRom, urmand ca anul 2011 sa se incheie cu 2.301 de companii responsabile, in portofoliu.

Activitatea companiei noastre este una de tip non-profit, in sensul ca orice contributie financiara este investita in tot ceea ce inseamna gestionarea deseurilor de ambalaje si in crearea unui management national performant in acest sens.

Astfel, nu putem vorbi despre o situatie win-win intre companiile membre si Eco-Rom Ambalaje, ci, mai degraba, de un parteneriat solid cu rezultate performante.

Conform legislatiei romanesti in vigoare, companiile care pun pe piata produse ambalate au obligatii in ceea ce priveste reciclarea si valorificarea deseurilor de ambalaje. Anul trecut, obiectivul legal de reciclare si valorificare pentru deseurile de ambalaje a fost de 57%.

Putem vorbi, deci, despre castiguri in indeplinirea obligatiilor legale pentru companii, putem vorbi despre succesul in indeplinirea obiectivelor asumate, pentru noi, ca organizatie, de castiguri la nivel social (pentru populatie si mediu) si de castiguri la nivel national (prin indeplinirea obligatiilor asumate de Romania in fata Uniunii Europene).

Reciclarea este un domeniu cu care romanii invata sa se obisnuiasca. Cu toate acestea, rezultatele financiare pe care le-ati raportat in perioada 2009-2011 au dovedit ca este un sector care sfideaza criza financiara. Care este „cheia” succesului in acest domeniu?

Intr-adevar, sistemul de colectare selectiva si reciclare a deseurilor in Romania este unul care se extinde si se dezvolta continuu si pentru multi romani, colectarea selectiva incepe sa devina un gest obisnuit.

Rezultatele Eco-Rom Ambalaje sunt dovedite de cantitatile de deseuri colectate de la populatie si perceptia pozitiva a acestora evaluata prin sondaje: romanii inteleg si sustin din ce in ce mai mult sistemul de colectare selectiva a deseurilor de ambalaje, iar cantitatile colectate selectiv si reciclate de la populatie au crescut cu 40% in 2011 fata de 2010 – lucru care ne indica faptul ca eforturile in vederea unei implementari eficiente a sistemului, la nivel national, au avut succes.

In total vorbim despre o crestere a cantitatilor colectate selectiv si reciclate la nivel national, in sistemul Eco-Rom Ambalaje, cu 10 procente in 2011, fata de 2009 (de la 320.999 de tone, la 354.996 tone) – o crestere semnificativa in contextul in care cantitatea de ambalaje pusa pe piata a scazut cu sase procente, in acelasi interval.

Doar anul trecut Eco-Rom Ambalaje a investit aproximativ opt milioane de euro in colectarea selectiva a deseurilor de ambalaje, in crestere cu 17% fata de 2010.

De asemenea, este nevoie de implicarea tuturor agentilor responsabili in acest sens: si aici ne referim la autoritati, operatori de salubritate si populatie. Legislatia in domeniu, respectarea ei si, de ce nu – dupa sistemul tarilor din Uniunea Europeana – un sistem de amenzi bine pus la punct, sunt factori care determina succesul in acest domeniu.

Cum functioneaza sistemul „Punctul Verde”? Ce reprezinta pentru Romania recunoasterea sistemul „Punctul Verde” (Der Grune Punkt)?

„Punctul Verde” este un simbol international care semnaleaza cumparatorului ca firma producatoare sau importatoare s-a angajat sa indeplineasca obligatiile de reciclare si valorificare a cantitatilor de ambalaje puse pe piata, prin contributia la dezvoltarea sistemului de colectare selectiva de la populatie.

Prezenta „Punctului Verde” pe un ambalaj arata ca a fost platita o contributie financiara unei organizatii nationale de recuperare a ambalajelor autorizata, in concordanta cu legislatia europeana si nationala.

Cat estimati ca sunt investiile in domeniul afacerilor de colectare selectiva in Romania?

Fie ca vorbim de investitii prin bani publici (prin proiecte POS Mediu, de exemplu), fie ca vorbim de investitii private (ale operatorilor de salubritate sau companiilor de reciclare), in ultimii an acestea au crescut considerabil.

Obligatiile legale de reciclare sunt din ce in ce mai mari si impun investitii mai mari. Pentru ambalaje de exemplu, conform ultimelor reglementari, industria, prin Eco-Rom Ambalaje, este obligata sa investeasca 10 lei pe tona de deseu de ambalaj colectat de la populatie. La aceasta se adauga contributia la plata serviciilor efective de sortare, balotare, si transport.

Anul trecut investitiile noastre cumulate au crescut cu 65% fata de anul precedent, iar aportul financiar la plata serviciilor a fost de peste 6,6 milioane euro.

In continuare vom asista la investitii si mai mari pentru ca cerintele europene sunt din ce in ce mai mari: obligatia de reciclarea a 50% din deseului menajer data de Legea Cadru Deseuri este noua provocare a autoritatilor locale si a tuturor celor implicati in managementul deseurilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *