Detailistii iau masuri pentru a preveni generarea de deseuri alimentare

Detailistii iau masuri pentru a preveni generarea de deseuri alimentare

Detailistii s-au angajat sa ia masuri voluntare pentru prevenirea generarii de deseuri, in special a celor alimentare. Cu ocazia forumului detailistilor care a avut loc ieri la Bruxelles, acestia si-au reafirmat convingerea ca este necesar sa se evolueze catre o economie mai eficienta din punctul de vedere al utilizarii resurselor, in ciuda situatiei economice dificile. In ceea ce priveste obiectivele legate de sustenabilitate pe care si le-au stabilit in unele domenii cheie in ultimii ani, cum ar fi cel de a vinde mai multe produse ecologice, detailistii au constatat progrese importante.

Janez Potočnik, comisarul pentru mediu, a declarat: „Risipa de alimente are efecte negative, atat din punct de vedere economic, cat si din punct de vedere moral. Din acest motiv, Comisia si-a propus sa reduca la jumatate cantitatea de deseuri alimentare pana in 2020. Detailistii intervin intr-un moment crucial, adica atunci cand consumatorii decid ce alimente sa cumpere. Ei au un rol esential, sunt chiar responsabili de orientarea consumatorilor catre alegeri mai sustenabile.Detailistii trebuie sa dea un bun exemplu in crearea economiei ecologice prin adoptarea unor actiuni progresive si ambitioase, chiar daca acestea nu sunt usor de realizat. Astazi ei pornesc in directia cea buna, avand ca obiectiv lupta contra deseurilor alimentare.”

„Fiind cei mai mari detailisti din Europa, vom continua sa inovam la scara globala necesara pentru a asigura o economie mai ecologica. Ambitia noastra este de a gasi o abordare comuna a amprentei ecologice a produselor noastre. Astfel, vom putea ameliora functionarea lantului de aprovizionare si vom putea comunica si mai eficient cu clientii cu privire la sustenabilitatea produselor noastre”, a spus Dick Boer, presedintele European Retail Round Table (EERT).

„Aceste exemple arata ca, in pofida crizei, detailistii incurajeaza clientii sa opteze pentru un stil de viata mai sustenabil. Provocarea cu care se confrunta detailistii este de a face ca alegerea unui stil de viata sustenabil sa fie una usoara pentru clienti. Acolo unde este posibil, vom fi alaturi de ei pentru a-i indruma”,a declarat Dame Lucy Neville-Rolfe, presedintele EuroCommerce.

Detailistii participanti la forum se angajeaza sa intreprinda actiuni specifice de protectie a mediului pentru a contribui la un consum sustenabil si la utilizarea eficienta a resurselor. Numarul de angajamente de mediu a crescut intr-un an cu 30%, ajungand la peste 500; acestea pot fi impartite in 3 categorii („ce vindem”, „cum vindem” si „comunicare”).

In acest an, 19 membri ai forumului detailistilor si-au prezentat propriile initiative privind deseurile. Ei s-au angajat sa deruleze campanii de sensibilizare privind deseurile si prevenirea si reducerea generarii de deseuri alimentare. Aceasta initiativa va completa politicile relevante ale UE privind deseurile, astfel cum este prevazut in foaia de parcurs catre o Europa eficienta din punctul de vedere al utilizarii resurselor. Obiectivele avute in vedere sunt, printre altele, reducerea la jumatate pana in 2020 a deseurilor alimentare, transformarea deseurilor in resurse si eliminarea completa a aruncarii la groapa de gunoi. Semnatarii initiativei vor prezenta un raport privind rezultatele obtinute la viitoarele reuniuni ale forumului detailistilor.

Angajamentele asumate de membrii forumului se concentreaza din ce in ce mai mult pe furnizarea de produse mai sustenabile, cum ar fi fructe de mare si textile din surse sustenabile, produse ecologice si care provin din comert echitabil, lemn si hartie certificate. Cu ocazia evenimentului anual din 2012, au fost puse in evidenta o serie de realizari din domeniul bunelor practici. De exemplu, IKEA s-a asigurat ca 86% din deseurile provenite de la magazinele sale sunt reciclate si a elaborat proiecte sustenabile in tarile furnizoare de bumbac care implica 100 000 de agricultori. C&A si-a dublat vanzarile de bumbac ecologic in 3 ani, ajungand anul trecut la 32 de milioane de articole din acest material. Mai multi detailisti, cum ar fi Metro Group, si-au extins gama de peste din surse sustenabile, in timp ce grupul REWE a furnizat informatii detaliate consumatorilor cu privire la subiectul extrem de sensibil al reziduurilor de pesticide din fructe si legume.

Context

Forumul detailistilor a fost lansat in martie 2009 ca platforma multipartita voluntara. Calitatea de membru poate fi obtinuta de orice detailist care adera laRetailers’ Environmental Action Programme (REAP – Programul de actiune pentru mediu al detailistilor), precum si de orice organizatie a societatii civile. Forumul a fost instituit pentru a facilita dialogul dintre Comisia Europeana, detailisti si principalele parti interesate cu scopul de a asigura o mai buna intelegere a masurilor practice necesare promovarii unui consum sustenabil.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *