Dezamagire finala in Bali

Acordul semnat de catre delegatii celor 187 de tari participante nu precizeaza nimic concret

Cele doua saptamani de discutii de la Bali au avut scopul de a crea o baza pentru un viitor tratat mondial de reducere a poluarii, care sa continue prevederile celui semnat in 1997, la Kyoto. Statele Unite si cativa dintre aliatii sai in problema restrictiilor impuse emisiilor de gaze cu efect de sera au reusit sa dilueze initiativa Uniunii Europene, iar in actul final nu au fost incluse decat angajamente foarte vagi.

Europenii doreau o tinta de reducere a poluarii de 25-40% pana in 2020, asa cum a recomandat Comitetul International al Oamenilor de Stiinta, care a avertizat ca, altfel, ne asteapta o crestere cu doua grade a temperaturii medii anuale.

In locul unei precizari in cifre, intelegerea parafata de reprezentatii celor 187 de state participante la Conferinta de la Bali include numai o promisiune fara continut: „Se vor face reduceri importante ale emisiilor cu efect de sera in intreaga lume”. Vineri, la inchiderea lucrarilor, trimisii UE au acceptat acest angajament indoielnic doar ca sa nu se spuna ca summitul a fost un esec total.

Delegatii au ironizat ezitarile americane

Oricat ar parea de firava declaratia finala, ea nu a fost acceptata usor de Paula Dobriansky, subsecretar de stat pentru democratie si politici globale, care a negociat in numele Statelor Unite. Ezitarile americanilor au starnit rumoare in sala, iar seful delegatiei venite din Papua-Noua Guinee a obtinut aplauze la scena deschisa spunand: „Noi avem nevoie de conducere, dar, daca Statele Unite nu pot indeplini acest rol, sa cedeze locul unuia dintre noi”.

Doar cu putin inainte, si anume joi seara, invitatul de onoare Al Gore, fost vicepresedinte american, le ceruse si el delegatilor sa-si propuna tinte ambitioase, chiar daca SUA nu sunt de acord. „Lasati un loc liber si pentru semnatura americana!

Peste un an si 40 de zile (cand expira mandatul de presedinte al lui George W. Bush – n.t.), va fi completata, in mod sigur”, a spus el, uluind asistenta. Dar, pana la urma, toti participantii au admis formularea fara cifre si, aparent, summitul s-a incheiat cu bine.

Statele sarace vor fi ajutate

Raspunzand unei intrebari adresate de cotidianul britanic „The Sunday Times”, doamna Dobriansky a dezvaluit faptul ca a acceptat, in final, sa promita ca Statele Unite isi vor reduce nivelul emisiilor cu efect de sera doar dupa ce delegatii din Brazilia si Africa de Sud au precizat ca si statele in curs de dezvoltare trebuie sa-si asume sarcina de a reduce poluarea.

Multi dintre cei prezenti au fost chiar multumiti de modul cum au decurs negocierile, pentru ca, probabil, au fost mai sceptici la inceput. Secretarul pe probleme de mediu din Marea Britanie, Hilary Benn, care a militat pentru precizarea nivelului de reducere cu 25-40% pana in 2020, a declarat ca termenii „reduceri importante”, care au fost inclusi in declaratia finala, sunt suficient de puternici pentru a permite semnarea unui acord serios in 2009, la Copenhaga.

Un pas important inainte a fost, de altfel, chiar faptul ca tarile industrializate au acceptat sa le ofere sprijin tehnologic si financiar tarilor sarace care vor sa reduca poluarea.

Unii ofteaza, altii merg mai departe

Foarte critici s-au dovedit insa membrii organizatiilor neguvernamentale ce militeaza pentru protejarea mediului. Ei spun ca intelegerea semnata permite, de fapt, ca toate tarile care nu au ratificat Protocolul de la Kyoto sa polueze in continuare, ca si pana acum. „Prevederile din actul final incheiat aici, la Bali, sunt dezamagitoare.

Conferinta a ratat exact ce era esential. In loc sa se stabileasca tinte clare pentru politicile de mediu, s-a semnat o declaratie ambigua, lipsita de valoare practica”, a spus Tony Juniper, directorul organizatiei „Friends of the Earth”.

Uniunea Europeana a anuntat ca nu renunta la ambitia de a reduce chiar acum nivelul poluarii si, de azi, vor incepe la Bruxelles dezbaterile privind adoptarea unor legi prin care se vor stabili noi limite ale emisiilor de CO² pentru autovehicule.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *