Din acest an, romanii pot sa isi schimbe furnizorul de energie electrica

Din acest an, romanii pot sa isi schimbe furnizorul de energie electrica
Din acest an, romanii pot sa isi schimbe furnizorul de energie electrica

Romanii pot opta, din acest an, pentru un alt furnizor de energie electrica. Teoretic, prin schimbarea furnizorului de energie electrica, un consumator casnic si-ar putea reduce factura la curent electric. Practic insa, lucrurile nu stau chiar asa.

In prezent, furnizarea de energie electrica pentru persoanele fizice este facuta, in Romania, in general, de ENEL, Electrica, E.ON sau CEZ, insa, incepand din acest an, romanii isi pot schimba compania care le da curent. Concret, prin schimbarea furnizorului actual, gospodariile ies de pe piata reglementata si intra pe piata libera. Adica nu vor mai avea un tarif stabilit de arbitrul pietei – Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) -, care este in prezent de 133 lei/MWh, ci isi vor negocia individual un contract pe un an, de exemplu, un pret care depinde de cerere si oferta. Pe piata concurentiala pretul variaza mult, ajungand la 160-180 lei/MWh.

Cei interesati trebuie sa stie ca, odata ce au optat pentru schimbarea furnizorului de energie electrica, nu se vor mai putea intoarce in sistemul reglementat.

Pana la inceputul anului 2018, toti consumatorii casnici vor trebui sa isi negocieze un contract cu un nou furnizor de curent electric, la un pret de pe piata libera.

Lista furnizorilor de energie electrica dintre care romanii isi pot alege noul furnizor cuprinde 82 de firme, intre care Grivco, Alro, Luxten sau Nuclearelectrica. Gandul a sunat la mai multi dintre ei, iar raspunsurile lor le puteti afla in cele de mai jos. Una dintre companii solicita transmiterea cererii de schimbare a furnizorului strict prin fax.

„Odata iesiti din segmentul reglementat, nu va mai puteti intoarce”

ANRE a anuntat saptamana trecuta infiintarea unei linii telefonice gratuite la care persoanele interesate pot obtine detalii despre schimbarea furnizorului de energie electrica sau gaze naturale.Gandul a sunat joia trecuta, imediat dupa anuntul ANRE, la 0800800410, unde ne-a raspuns o voce amabila.  Dupa ce ne-a explicat pe scurt pasii pentru „iesirea din sistem”, ne-a avertizat asupra riscurilor.

“Mai intai trebuie sa va uitati pe site-ul ANRE, unde gasiti lista cu toti furnizorii, si sa le cereti oferte. Trebuie sa fiti atent nu numai la pret, ci si la durata contractului, la conditiile rezilierii contractului”, ni s-a explicat la linia telefonica.

“Sa va ganditi bine. Odata iesiti din segmentul reglementat (unde pretul se stabileste de autoritatea de reglementare, ANRE, n.n.), nu va mai puteti intoarce inapoi. Nu te poti muta de colo-colo. Legea are niste limitari”, ne avertizeaza vocea de la call center-ul infiintat joi de ANRE.
Apoi adauga: “In domeniul reglementat, este un pret fix, pe piata libera pretul nu este fix. Dar daca negociati bine, puteti sa obtineti un pret mai mic decat cel pe care il aveti acum. Insa nimeni nu va obliga sa plecati din sistemul reglementat”.

La mai putin de 24 de ore de la infiintare, linia telefonica a ANRE nu mai functiona

Aflam ca ne putem alege „orice furnizor de energie electrica din lista de pe site-ul ANRE”. „Nu conteaza zona. Furnizorul are obligatia sa furnizeze energie oriunde, potrivit licentei de autorizare de la ANRE (…). Nu este nevoie de schimbari de cabluri, de nimic. Singurul lucru care se schimba este ca pe factura, in dreptul numelui furnizorului, nu va mai scrie Ionescu, ci va scrie Popescu”, ne lamureste vocea de la call center-ul ANRE.

La mai putin de 24 de ore, linia telefonica infiintata de ANRE nu mai functiona: “Ne pare rau, numarul apelat nu este activ”, era mesajul oferit in cursul zilei de vineri la 0800800410. Nici duminica si nici luni linia nu a redevenit activa.

Pana in 2018, toti consumatorii casnici trebuie sa isi aleaga alt furnizor

Interesul pentru posibilitatea de a schimba furnizorul este scazut.

Pe de-o parte, firmele de furnizare nu sunt interesate sa atraga clienti casnici, care au un consum lunar redus si pot implica costuri suplimentare pentru furnizor daca sunt in alt oras – legate de citirea contoarelor, trimiterea facturilor etc.

La randul lor, nici persoanele fizice nu sunt interesate sa isi schimbe furnizorul de energie electrica. Acest pas ar insemna, in primul rand, iesirea de pe piata reglementata, unde acum pretul este 133 lei/MWh si intrarea pe piata libera de energie, unde pretul este dictat de cerere si oferta, si ajunge si la aproape 160-180 200 lei/MWh. Odata iesiti de pe piata reglementata si intrarea pe piata libera, revenirea la un pret reglementat nu mai este posibila, potrivit informatiilor furnizare de ANRE prin linia telefonica gratuita dedicata. Cu toate acestea, pana la sfarsitul anului 2017 intreaga piata de energie electrica va fi liberalizata, astfel incat toti consumatorii casnici vor trebui sa isi negocieze alte contracte.

Ion Lungu, presedintele Asociatiei Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER), a confirmat pentru gandul interesul scazut pentru schimbarea furnizorului de energie electrica.

„Interesul pentru schimbarea furnizorului de energie este unul redus. Sunt unii furnizori, companii private mai mici, care au facut oferte pentru consumatori casnici, incercand sa straga clienti. Au incheiat contracte mai ales cu unii dintre angajatii lor”, spune Ion Lungu, presedinte Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER).

O parte din energia electrica ce se livreaza in prezent consumatorilor casnici, mai exact 60%, provine din sistemul reglementat – energie hidro si nucleara, mai ieftina. Restul provine din piata libera. Ponderea creste cu 10% o data la sase luni. La 1 iulie, proportia va fi 50% de pe piata reglementata si 50% de pe piata libera, astfel ca, la 1 ianuarie 2018, toti consumatorii casnici vor lua energie din piata libera.

Asociatiile de proprietari, negociatori cu furnizorii de energie electrica

Pentru a avea o putere de negociere mai mare cu un furnizor de electricitate, mai multi consumatori casnici s-ar putea uni, spune Sorin Mierlea, presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania (ANPCPPSR). La randul lui, Ion Lungu, de la Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER), este de acord ca ideea este una buna, insa greu de aplicat, pentru ca legislatia prevede ca toate contractele trebuie incheiate individual.

“Consumatorii casnici au posiblitatea de a-si schimba furnizorul de energie electrica, dar practic este acest lucru este inoperabil. In Bucuresti, este absurd sa plec de la un furnizor si sa ma duc la altul, care nu este obligat sa tina pretul reglementat. Nu au puterea de a negocia, pentru ca vorbim de consumuri mici in cazul consumatorilor casnici. O posibilitate ar fi ca prin asociatia de proprietari un cvartal de bloc sau o scara de bloc sa incerce sa negocieze cu un furnizor sa incerce sa obtina un pret mai mic decat cel reglementat pe care il au acum”, a declarat pentru gandul Sorin Mierlea, presedinte (ANPCPPSR).

“O asociatie de proprietari de la un bloc, sau un microcartier, din cele construite in ultima vreme, ar putea avea o putere de negociere mai mare pentru a negocia cu un furnizor si pentru a obtine un pret mai mic. Cred ca acesta va fi viitorul. Dar este nevoie de imbunatatiri (de legislatie n.n.) pentru ca in prezent se prevede ca toate contractele se incheie individual, pe fiecare apartament, chiar daca se negociaza colectiv. Si atunci costurile mai cresc”, a explicat Ion Lungu.

„Au fost discutii, dar nu s-a concretizat nimic”

Reprezentantul unuia dintre cei patru mari furnizori de energie electrica a admis, intr-o declaratie pentru gandul, ca, desi au fost discutii, pana acum nu a fost incheiat nici un contract cu consumatori casnici care sa vina la ei de la alta companie si sa negocieze un pret pe piata libera de energie.
„Au fost discutii, dar nu s-a concretizat nimic. Nu a fost incheiat niciun contract cu vreun consumator casnic. Cu cei interesati se va negocia, iar contractul va prevedea clauze de confidentialitate. Nu va pot spune ce sanse sunt ca un consumator casnic sa obtina acum un pret mai mic decat cel reglementat”, a declarat pentru gandul reprezentantul unui furnizor de energie electrica.

Principala problema: furnizorii de pe lista ANRE nu ne vor drept clienti

Gandul a sunat la mai multe dintre companiile care livreaza energie electrica ce figureaza in lista de pe site-ul ANRE, carora le-am cerut o oferta pentru a le deveni potential client.

In afara de cei patru mari furnizori – E.ON, CEZ, Enel si Electrica – denumiti si furnizori de ultima instanta, niciuna dintre companiile furnizoare de energie electrica de pe lista ce figureaza pe site-ul ANRE nu a parut interesata sa ne aiba drept client.

Majoritatea furnizorilor ne-au indicat casute de email sau numere de fax pentru a le trimite solicitarea de oferta. Pana la publicarea articolului, nu am primit raspuns, singura companie care a trimis un raspuns, este drept automat, fiind CEZ.

“Buna ziua. Mesajul dumneavoastra a fost receptionat si inregistrat cu numarul XXXX si directionat catre departamentul specializat. Va multumim ca ati apelat la serviciul nostru, Echipa CEZ”, se arata in mesajul primit pe email.

Multi dintre cei contactati ne-au transmis ca nu au o oferta pentru persoane fizice, ci doar pentru firme.

Reprezentanta Romenergy Industry SRL ne-a transmis sec: „Nu facem oferte pentru consumatorii casnici. Doar pentru firme. Dumneavoastra ce consum lunar aveti? Cati banuti platiti? 100 de lei pe luna? Da…deocamdata nu suntem interesati. Nu cred ca suntem obligati sa va raspundem daca trimiteti email”.

In dreptul SC Luxten LC SA, pe lista ANRE este trecut un numar de mobil al unei persoane care spune ca nu mai lucreaza acolo, iar pe telefonul fix ni s-a transmis sec un “reveniti maine, colegul care se ocupa nu e azi la birou”. Acelasi raspuns am primit si de la Grivco SA, unde am intrebat daca am putea primi o oferta de pret: “Reveniti maine, doamna Costanda, care este indreptatita sa va dea detalii, nu este azi”. Nici a doua zi doamna Costanda nu a fost de gasit. “Incercati mai tarziu, nu raspunde in birou. Si  vad ca nu este masina in parcare”, ni se comunica.

La call centerul de la Enel Energie, la numarul de telefon 0800070809, aveam sa aflam ca de fapt nu putem negocia, in calitate de persoana fizica, un alt pret. „La persoane fizice, chiar daca mergeti la alta companie, veti primi tot pretul reglementat. Doar firmele pot obtine prin negociere un pret pe piata libera”, ne-a spus reprezentantul Enel Energie.

Si GDF Suez Energy SRL are un call center. “Acesta e un apel taxabil. Acest apel poate fi inregistrat”, esti avertizat inca de la inceput. “GDF furnizeaza energie electrica doar pentru persoane juridice, nu si pentru persoane fizice. Deocamdata nu avem o oferta pentru persoane fizice”, ni s-a transmis.

Cei de la Alro au un raspuns similar: “Nu livram catre consumatori casnici, din pacate”.

Am sunat si la E.ON Energie Romania SA Targu Mures. “Transmiteti la adresa de email [email protected] adresa dvs, consumul dvs anual de energie electrica. In 2-3 zile, in mod normal, veti fi contactata”, suntem asigurati.

La fel si cei de la si Nuclearelectrica, care ne-au solicitat transmiterea cererii pe email.

De pe site-ul Enel Energie Muntenia SA aflam ca solicitarile se transmit sctrict pe fax. “Solicitarile pentru schimbarea furnizorului de energie electrica, precum si corespondenta legata de contractarea serviciului de distributie, se transmit exclusiv la numerele de fax: Muntenia 0372.875.235, Banat 0372.876.276, Dobrogea 0372.876.807”.

Pana la publicarea articolului nu am primit o oferta concreta de pret la solicitarea pentru schimbarea furnizorului de energie electrica.

Lista companiilor din care consumatorii isi pot alege furnizorul de energie electrica

Consumatorul de energie electrica poate incheia contracte pentru furnizare cu orice companie care detine licenta de furnizare a energiei electrice si care activeaza in piata cu amanuntul.

Pentru aceasta consumatorul trebuie sa parcurga lista furnizorilor de energie electrica care activeaza pe piata cu amanuntul in vederea solicitarii de oferte, iar dupa obtinerea acestora este recomandat sa se faca o analiza comparativa a informatiilor continute in aceste oferte: pret, durata, modalitati de plata, conditii de incetare a contractului.

lista1 lista2 lista3 lista4 lista5 lista6

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *