Doar 6 procente din totalul fondurile alocate pentru infrastructura s-au dus catre calea ferata

    Doar 6 procente din totalul fondurile alocate pentru infrastructura s-au dus catre calea ferata

    Doar 6 procente din totalul fondurile alocate pentru infrastructura s-au dus catre calea ferata, restul fiind alocate pentru drumuri, in conditiile in care in Uniunea Europeana investitiile feroviare sunt mult mai mari, potrivit unui comunicat al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania.

    „In aceste conditii este de neexplicat de ce atentia clasei politice din Romania se indreapta numai catre investitiile pentru drumuri. In anii anteriori am fost martorii unei proportii inverse in ceea ce priveste fondurile alocate pentru calea ferata (6%) comparativ cu cele pentru drumuri (94%)”, precizeaza comunicatul remis vineri AGERPRES.

    Potrivit datelor celor mai mari organizatii feroviare internationale si europene (UIC si, respectiv, CER) pe marginea noului studiu privind impactul sistemului de transport asupra societatii, transportul feroviar prezinta avantaje clare in momentul calcularii costurilor externe

    Conform rezultatelor unui raport care a analizat costurile externe din sectorul transporturilor au fost reconfirmate avantajele nete ale sectorului de transport feroviar atunci cand vine vorba de impactul social si asupra mediului al diferitelor moduri de transport.

    Studiul, realizat pentru Uniunea Internationala a Cailor Ferate (UIC) de catre o echipa de consultanti independenti formata din CE Delft, INFRAS si ISI, confirma faptul ca valoarea costurilor externe rezultate din transportul rutier si cel aerian, pentru pasager/km, sunt de patru ori mai ridicate decat cele din transportul feroviar. Aceleasi valori se observa si pentru transportul de marfa.

    Transportul rutier este responsabil pentru o cota covarsitoare a costurilor externe, situata la 93%. Autoturismele genereaza costuri externe de 62%, urmate de camioane care totalizeaza 14% din costurile externe, furgonetele genereaza 9%, motocicletele au costuri externe de 5% iar autobuzele de 4%.

    Studiul releva ca transportul aerian de pasageri (studiul a analizat zborurile efectuate doar in Europa) are cea mai mare cota de costuri externe, de 4%. Transportul feroviar genereaza mai putin de 2% din totalul costurilor externe atat pentru transportul de marfa cat si pentru cel de calatori. Transportul maritim intern de marfa genereaza costuri externe de 0,3%. In total aproximativ 76% din costurile externe pot fi atribuite transportului de pasageri si 24% celui de marfa.

    Totalul costurilor externe in sectorul transporturilor in UE-27 (fara Malta si Cipru – care nu detin cale ferata (n.r.) – dar incluzand Norvegia si Elvetia (nu sunt state membre UE dar au cale ferata n.r.) se ridica la peste 500 miliarde euro (cifre inregistrate in 2008), ceea ce inseamna aproximativ 4% din PIB-ul UE. Daca sunt incluse si taxele de aglomerare sumei sus-mentionate i se mai adauga un procent de la 0,9 pana la 1,9%, fapt care urca impactul total al costurilor externe la 5 – 6% din PIB-ul UE.

    Abordarea problem ei costurilor externe poate functiona prin stabilirea unei valori monetare pentru fiecare impact al sectorului transporturi (zgomot, dioxid de carbon, poluarea aerului, accidente, etc) si apoi prin calcularea impactului total al fiecarui mod de transport. Estimarile totale si cele medii ale costurilor externe asigura o baza solida pentru compararea impactului negativ al diferitelor moduri de transport asupra mediului si pot fi de asemenea folosite pentru dezvoltarea unei strategii generale de catre Comisia Europeana si statele membre.

    O alta metoda ar putea consta in analiza cost-beneficiu pentru proiectele de infrastructura. De asemenea rezultatele studiului pot fi utilizate ca baza pentru strategiile de stabilire a preturilor pentru transporturi.

    Aceste rezultate apar intr-un moment crucial pentru dezbaterea strategiei europene de transport. O mai buna utilizare a indicatorilor de preturi, prin internalizarea costurilor externe, a fost una dintre platformele de baza pentru Cartea Alba a Transporturilor din 2011.Ultima revizuire a Directivei privind Eurovinieta, finalizata in 2011, permite in prezent statelor membre UE sa calculeze taxele pentru transportul rutier de marfuri, care includ taxele pentru poluarea aerului si pentru zgomotul generat.
    ‘Acest raport important este doar un nou indiciu clar al beneficiilor sectorului feroviar din punctul de vedere al aspectului de mediu, social si economic. El demonstreaza faptul ca transportul feroviar are un rol cheie in dezvoltarea unei economii verzi’, a declarat directorul general al UIC, Jean-Pierre Loubinoux.

    La randul sau, directorul general al CER, Libor Lochman a declarat ca aceste cifre noi subliniaza costurile pe care trebuie sa le suporte societatea mai degraba decat utilizatorii individuali. ‘Speram ca CE sa avanseze planurile pentru o mai accentuata internalizare a costurilor externe care sa duca la o concurenta mai corecta intre diferitele moduri de transport si care sa creeze conditiile necesare schimbului modal in favoarea mijloacelor de transport mai putin poluante’, a aratat Lochman.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *