In ultimii ani, natura ne-a transmis diferite semnale de alarma care ne ingrijoreaza, mai ales cand observam efectele devastatoare ale unor fenomene meteorologice, care in timp au dus la disparitia unor specii de plante si animale, alunecari de teren, inundatii, etc.
In mare parte, foarte multe din activitatile umane contribuie la degradarea mediului. De aceea, s-a constatat o intensificare a realizarii actiunilor de ecologizare pe plan mondial, dar si national, protectia mediului inconjurator fiind o prioritate a societatii. Scoala de astazi pune un accent deosebit pe educatia ecologica, pe cresterea si formarea copiilor intr-un mediu natural cat mai curat. La majoritatea copiilor, interesul si dragostea pentru natura sunt instinctive . Dar convingerile si comportamentele formate copiilor, la o varsta cat mai frageda, vor fi si cele care se vor pastra cel mai bine pentru tot restul vietii. De aceea, prin educatia ecologica, fiecare dascal isi propune sa-l faca pe copil sa descopere si sa redescopere natura, sa iubeasca mediul inconjurator, sa respecte tot ceea ce-l inconjoara, sa se bucure de ceea ce ofera mediul natural, sa aplice acele reguli pe care le invata in scoala si, de ce nu, sa ia atitudine fata de cei care nu respecta anumite reguli de pastrare a mediului curat.
Institutiile de invatamant au obligatia de a organiza o vie si sustinuta miscare de ocrotire a mediului, iar copiii pot sa formeze marele val de aparatori ai naturii. Adevarata educatie in materie de ecologie isi va atinge scopul cand se va reusi ca tanara generatie sa fie convinsa de necesitatea ocrotirii naturii si va deveni factorul activ in actiunea de impacare a omului cu natura.
Educatia cu privire la mediu trebuie sa dezvolte la nivelul intregii populatii atitudini de respect si responsabilitate fata de resursele naturale in vederea ocrotirii lor.Pentru atingerea acestui tel, o importanta deosebita o are sistemul educational. Acest sistem este menit sa dezvolte constiinta ecologica a oamenilor, in asa fel incat fiecare membru al societatii sa devina constient de locul si rolul sau in natura si societate.Educatia in domeniul ocrotirii naturii trebuie sa inceapa din frageda copilarie si sa fie continuata in tot timpul anilor de scoala, cat si in afara scolii. Ceasul de fata ne cere staruitor sa convertim nostalgia vaga intr-o constiinta generala ferma, activa, de comuniune cu structura si dinamica naturii, a carei ocrotire nu mai este o problema a naturalistilor, ci a omului insusi.
Frumusetea si bogatia mediului inconjurator exercita o influenta deosebita asupra activitatii copiilor . Ei au mereu posibilitatea de-a veni in contact cu ceva nou, fascinant . Important este sa-i determinam sa descopere ce le place din natura si cat de mult le place, sa- si doreasca sa traiasca in natura pentru a o intelege, pentru a o respecta si pentru a o regasi mereu in inima lor curata .