Google a pariat in ultimele trei luni nu numai pe companii high tech, precum DeepMind, cu activitati de cercetare in zona inteligentei artificiale, ci si pe energie regenerabila. Gigantul american a realizat trei tranzactii in acest domeniu, ultima dintre acestea vizand achizitionarea intregii energii produse de patru parcuri eoliene din Suedia pe urmatorii zece ani, precizeaza Financial Times.
Potrivit Energy Report, tranzactia este similara celei semnate cu dezvoltatorul eolian nordic O2 in urma cu sapte luni, prin care Google a cumparat energia produsa de un parc al acestuia cu 24 de turbine din nordul Suediei pe urmatorul deceniu.
Google nu a dezvaluit niciun alt detaliu privind suma achitata sau alte prevederi contractuale, insa tranzactia vine la numai o luna dupa ce gigantul american a investit 75 de milioane de dolari intr-un parc eolian in Texas si la doua luni dupa ce a alocat 80 de milioane de dolari pentru constructia unor parcuri solare in California si Arizona .
Energie pentru centrul Google de la Hamina
Ultima sa afacere pe pamant suedez este reprezentata de finantarea construirii a patru noi ferme eoliene in sudul Suediei de un alt dezvoltator nordic, Eol Vind AB.
Proiectul, cu 29 de turbine, va deveni operational la inceputul anului 2015 si are o capacitate total combinat de 59 de megawati.
Google a investit mai mult de un miliard de dolari in proiecte eoliene si solare in ultimii ani, intr-un efort de a stimula cresterea de energie din surse regenerabile, dar si in vederea realizarii de profit din proiecte alternative.
„Suntem mereu in cautarea de modalitati de a creste cantitatea de energie din surse regenerabile care o folosim”, a declarat Francois Sterin, directorul Google responsabil cu infrastructura.
Desi Google nu va utiliza direct energia electrica produsa de parcurile eoliene suedeze, acestea genereaza aceeasi cantitate de energie pe care grupul o foloseste la centrul de date Hamina din Finlanda, centru aflat intr-un proces de expansiune in valoare de 450 de milioane de dolari, ce isi va tripla dimensiunile.
Apple, Microsoft si Facebook urmeaza modelul Google
Google, dar si alte companii din sectorul IT, care au centre de prelucrare a bazelor de date mari consumatoare de energie, au fost puse sub presiune de opinia publica in vederea utilizarii unei cantitati mai mari de energie provenita din surse regenerabile.
Astfel, Apple a anuntat ca va alimenta toate facilitatile sale de energie din surse regenerabile. Microsoft si Facebook au lansat in noiembrie la randul lor noi investitii eoliene in SUA.
Google a achizitionat si o companie care se ocupa cu eficienta energetica
De altfel, in urma cu doua saptamani, Google a mai facut o achizitie in domeniul energetic, preluand pentru 3,2 miliarde de dolari compania americana Nest Labs, care produce senzori si automatizari pentru locuinta, precum termostate si detectoare de fum conectate la WiFi.
Potrivit Mediafax, Google se numara printre investitorii mai vechi la Nest Labs, finantand compania prin propriul vehicul de capital de risc.
Odata cu preluarea Nest, Google in recruteaza practic pe Tony Fadell, fost specialist la Apple, cofondator si director general al producatorului de senzori inteligenti. Fadell a contribuit la dezvoltarea iPod si a colaborat indeaproape cu fostul CEO al Apple, Steve Jobs.
Tony Fadell va fi mentinut in functia de director general al Nest, singurul sau sef fiind CEO-ul Google, Larry Page.
Nest a fost fondata in 2010 de Fadell si Matt Rogers, un alt inginer de la Apple. Ei au incercat sa reinventeze dispozitive si sisteme din locuinta pe care le considerau „neapreciate”, prin conectarea lor la internet si optimizarea modului de utilizare.
Termostate si detectoare inteligente de fum
Nest a lansat in 2011 primul sau produs, un termostat in forma de puc de hochei care se autoprogrameaza in functie de preferintele utilizatorului in ceea ce priveste temperatura ambientala. Dispozitivul detecteaza daca nu este nimeni acasa, caz in care reduce consumul de energie al locuintei.
Fadell a declarat in luna decembrie pentru Forbes ca termostatul se afla deja in „aproape 1% din locuintele din SUA”, sugerand astfel ca Nest avea deja peste un milion de clienti. Compania de cercetare de piata estimeaza ca vanzarile de termostate inteligente au ajuns anul trecut in SUA la 1,3 milioane.
Nest ofera de asemenea servicii de consultanta companiilor de utilitati pentru reducerea consumului de energie in perioade de varf.
Compania a lansat anul trecut un al doilea produs, un detector inteligent de fum si monoxid de carbon.
Interesant este ca produsele Nest sunt comercializate in magazinele retail si online ale Apple. Firma a precizat ca va continua sa ofere produse compatibile cu sistemele Apple, care vor putea fi controlate de pe iPhone sau iPad.
Contactat de WSJ, un reprezentant al Apple a refuzat sa comenteze daca gigantul american va continua sa comercializeze produsele Nest.