Mai este codrul frate cu romanul?

Cum pot fi elevii invatati sa descopere si sa iubeasca natura si lumea vie in general, atata timp cat stiinta vietii-biologia, a fost transformata dintr-o disciplina de cultura generala intr-o materie periferica in curricula? !
codru
Degeaba Gheorghe Lazar sau Spiru Haret au promovat programe pentru modernizarea invatamantului romanesc, punand la temelia educatiei continuturi generoase din matematica,istorie,filozofie,geografie, botanica sau zoologie, pentru ca au venit tot felul de ” specialisti” in zilele noastre, care au reformat pana aproape de disparitie biologia din scoala romaneasca .Daca ar fi pus ceva in loc, mai treaca mearga,dar vedem bine care este nivelul de cunoastere al ultimelor generatii de elevi, la examenele de capacitate si de bacalaureat, unde a fost nevoie de simplificarea subiectelor si scaderea baremelor de corectare pentru ca indicele de promovabilitate sa fie rezonabil.

Mai grav de atat este faptul ca generatii intregi de tineri nu beneficiaaza de un minim de cunostiinte despre lumea vie in care traiesc, despre legile care o guverneaza sau despre felul in care o pot proteja . Rezultatele se vad si in comportamentul antiecologic al multora dintre semenii nostii,fie ca sunt simpli cetateni sau nu, prin stilul de viata antropocentric pe care si-l insusesc inca din clasele primare – totul i se cuvine omului ! ? Ca nu este asa ne putem usor da seama privind cu atentie in jurul nostru :

-de ce sud-estul Romaniei se desertifica, de ce sunt mereu inundatii, de ce pamantul o ia la vale, de ce suprafata impadurita din tara noastra a ajuns cea mai mica din Europa, de ce parcurile din orasul nostru au fost ciuntite, de ce primaria cheltuieste atat de multi bani pentru curatenie, de ce pista pentru biciclete este mereu goala iar soselele sunt ticsite de masini,de ce au ajuns copiii sa adune gunoaiele de pe traseele turistice,….

” Isi desbraca tara sanul

Codrul – frate cu Romanul?

De secure se tot pleaca

Si izvoarele ii seaca

Sarac in tara saraca!” (M. Eminescu, Doina)

Intrebarea pe care si-a pus-o si marele poet este mai actuala ca nicioata; zilnic mass-media ofera exemple prin care concetatenii nostri nesoco tesc padurea, aerul si pamantul.

Din ce cauza?

Un posibil raspuns ar fi – din lipsa stiintei despre viata !

Oare nu Biologia ne ajuta sa cunoastem lumea vie , sa o respectam si sa o pretuim pentru ca inca apartinem acestei lumii si depindem de ea ?

Va prezentam in cele ce urmeaza situatia predarii biologiei in invata mantul preuniversitar conform planurilor cadru adoptate de MEdCT ince pand cu anul scolar 2008/2009 :

Filiera Nr.ore/sapt. Nr.ore/sapt.

Profilul 2000/2001 2008/2009

Specializarea

1.Liceu-ruta directa, ciclul superior, filiera cls.XI – 1ora cls.XI – 0

tehnologica profil tehnic, majoritatea cls.XII – 1ora cls.XII- 0

specializarilor.

2.Liceu-ruta directa,filiera teoretica,profil cls. X – 2 ore cls. X – 1

real, specializarea mate-informatica.

3.Liceu-ruta directa filiera teoretica, profil cls.XI –2+2 ore cls.XI – 1+1

real, specializarea stiintele naturii. cls.XII-2+2 ore cls.XII- 1+1

2000/2001 2008/2009

4.Liceu-filiera vocationala,profil militar, cls.XII- 1 ora cls.XII – 0

specializarea mate-informatica

5.Liceu-filiera vocationala,profil teologic, cls.XI- 1 ora cls.XI – 0

cultul ortodox. cls.XII- 1 ora cls.XII – 0

6.Liceu-ruta directa ,filiera tehnologica, cls.X – 2 ore cls.X – 1

specializarile: technician agromontan, cls.XI – 2 ore cls.XI – 1

tehnician.veterinar, tehnician in agri cultura, tehnician in silvicultura.

.

7.Liceu – ruta progresiva,SAM(actuala anul I – 1 ora cls. IX – 0

Scoala de Arte si Meserii, fosta scoala anul II- 1 ora cls. X – 0

profesionala ) majoritatea domeniilor anul III- 1 ora cls. XI- 0

tehnice:mecanic,electric, electronic, cls. XII- 0

automatizari, textile, constructii, prelucrarea lemnului, alimentatie publica, s. a.

8.Invatamantul postliceal (transporturi anul I – 1 ora anul I – 0 auto).

Stimati cititori, fara sa fim patetici, suntem nevoiti sa formulam cateva concluzii:

1.Domenii importante ale activitatii umane-mecanismele industriale, rafinariile ,transporturile si constructiile, vor „beneficia”de specialisti in afara doctrinei civic- ecologice. Se promoveaza in acest fel ideea consumului excesiv de bunuri si aproape deloc, modul de viata mai cumpatat, bazat pe conservarea resurselor, pe recuperarea si reciclarea lor.

2. Elevii absolventi de liceu-ruta progresiva „ocolesc” complet biologia ,avand o componenta din TC lipsa(este vorba despre cunosti intele de anatomie, igiena, botanica, zoologie, genetica si ecologie). Atunci cum ramane cu profundarea competentelor cheie, dobandite in gimnaziu si cu abordarea interdisciplinara a continuturilorcurriculare in invatamantul. liceal ?

3. Exista o serie de neconcordante in OM 5718/2005 in ceea ce priveste predarea biologiei . De ex. : de ce un viitor tehnician in agroturism sau in ind. alimentara studiaza biologia, iar un tehnici an in turism sau in gastronomie nu o studiaza ?

4. Daca s-au reformat programele scolare, de ce tuturor celorlalte discipline de cultura generala din TC( trunchiul comun),le-a fost alocate un numar de ore iar biologia a devenit singura materie care a disparut complet, de la ciclul superior al liceului si de la SAM( fosta scoala profesionala) ? Ignorarea acestei discipline poate fi demonstrata si prin urmatoarele exemple :

1.In anul 2002 a fost lansat Programul National „Educatia pentru Sanatate in Scoala romaneasca.” Obiectivele au fost nobile pentru ca uneau dreptul la educatie cu dreptul la sanatate .Aplicarea programului, pentru elevii filierei tehnologice amintiti mai sus,nu este insa posibila. In planurile lor de invatamant nu exista un CDS(curriculum la decizia scolii) care sa-i invete cum sa-si apere sanatatea!

2. Conf. standardului de pregatire profesionala , Nivel 2, la califi carea „Mecanic forestier”, SAM, elevii trebuie sa-si insuseasca 17 competente,ca de exemplu : comunicare si numeratie, fluidele de lucru in motoare, sisteme de mentenanta, diagnosticarea utila jelor, etc.

Acesti elevi, viitori mecanici forestieri, vor exploata materialul lemnos,vor lucra si modela permanent un ecosistem forestier care este un sistem viu ! O competenta de ecologie si protectia mediului ar fi absolut obligatorie pentru pregatirea lor, dar autorii au omis formularea ei. Acum 130 de ani M. Eminescu, privindu-si confratii, constata cu amaraciune si revolta :

”Vai de biet roman saracul

Indarat tot da ca racul”

Astazi, extinderea sistemelor urban-industriale(orase, sate, culturi agricole) trebuie facuta in paralel cu dezvoltarea sau cel putin cu conser varea sistemelor lor de protectie (paduri, parcuri naturale, lacuri si rauri). Pentru a nu mai face pasi inapoi , pentru a limita consecintele antropizarii mediului natural, pentru a imbunatatii starea de sanatate si pentru a armoniza ereditatea, instinctele noastre , cu valorile societatii in care traim, trebuie formata si consolidata educatia biologica a cetatenilor romani europeni.

In acest sens credem ca Ministerul Educatiei are datoria de a recon sidera valoarea invatamantului biologic si de a repune Biologia alaturi de celelalte discipline fundamentale care modeleaza personalitatea unui om.

Bibliografie

MEdCT-Programe scolare :2000/2008

The article intends to draw attention that there is a desperate situation,in biology from the Educational System in Romania and there are many young students who leave the educational system heaving many problems of behaviour when it is about environment.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *