Am aflat recent cu stupoare ca Ministerul Culturii si Patrimoniului National, autoritatea cea mai inalta a statului roman responsabila de protejarea patrimoniului acestei tari, a avizat certificatul de descarcare arheologica a masivului Carnic de la Rosia Montana.
Masivul Carnic, clasat ca monument istoric in grupa valorica A, avand o valoare nationala si universala, este muntele cel mai important de la Rosia Montana, cel care contine cea mai mare densitate de galerii romane (peste 7 km), medievale si moderne (peste 80 km).
Descarcarea de sarcina arheologica este, conform legii, primul pas necesar pentru ca un monument istoric, ce nu poate fi atins de activitati miniere, sa poata fi scos din lista monumentelor istorice pentru a fi redat circuitului economic, adica in cazul Carnicului pentru a fi dinamitat de proiectul Rosia Montana Gold Corporation (RMGC – compania canadiana care intentioneaza sa exploateze aurul).
Asa cum vom vedea in continuare, atitudinea Ministerului Culturii este halucinanta, dand practic unda verde distrugerii celui mai important monument istoric de la Rosia Montana si celui mai valoros sit de acest tip din Europa.
Descarcarea, un act ilegal si imoral facut pe ascuns
Prima etapa in emiterea acordului de descarcare arheologica este avizarea de catre Comisia Nationala de Arheologie (CNA), care trimite propunerea catre Ministerul Culturii, spre aprobare.
Aceasta comisie a mai emis un certificat de descarcare pentru masivul Carnic, certificat care a fost anulat printr-o decizie definitiva si irevocabila a Curtii de Apel Brasov, in anul 2004. Intr-un stat de drept, eliberarea unui nou certificat de sarcina arheologica de catre aceeasi comisie si avand acelasi obiect este ilegala.
Cu toate acestea, CNA s-a intrunit in secret in data de 12 iulie, fara a publica ordinea de zi pe site-ul Ministerului Culturii, informatie de interes public pe care erau obligati sa o publice.
In secret absolut, CNA a votat descarcarea de sarcina arheologica a masivului Carnic, sfidand in mod ilegal o decizie judecatoreasca definitiva si irevocabila. Cu o graba aiuritoare, ministrul Culturii Kelemen Hunor a semnat imediat avizul de descarcare arheologica ce a fost mai departe trimis Directiei Judeteane pentru Cultura si Patrimoniu National Alba, care a emis certificatul final de descarcare arheologica in data de 13 iulie 2011.
Consider ca prin aceasta actiune ilegala membrii CNA s-au descalificat iremediabil atat profesional, cat si moral si ca ar trebui sa isi dea demisia in bloc. CNA este formata din urmatorii membri: Alexandru Suceveanu, Alexandru Barnea, Crisan Museteanu, Ioan Glodariu, Paul Damian, Dumitru Teicu, Ioan Stanciu, George Trohani, Adriana Pescaru, Octavian Bounegru, Zeno Pinter, Florin Hau, Florin Topoleanu, Gheorghe Dumitroaia, Valeriu Sarbu, Sorin Cocis, Livia Buzoianu, Dragomir Popovici, Florin Drasovean, Viorica Crisan, Ioan Carol Opris (Lista membrilor CNA).
O parte dintre acesti membri, de exemplu Paul Damian, s-au exprimat in repetate randuri in favoarea proiectului de exploatare de la Rosia Montana fiind in mod clar in conflict de interese. Un grup asa-zis „independent” pregateste terenul pentru descarcarea Carnicului.
Pentru ca CNA si ministerul au dorit sa realizeze toata „afacerea” in secret, departe de ochii critici ai societatii civile, acestia au avut nevoie de sprijinul RMGC pentru a le credibiliza si justifica actiunile in fata opiniei publice.
Nu intamplator acestora le-a sarit in ajutor un asa-zis grup independent (Grupul Independent pentru Monitorizarea Patrimoniului Cultural din Rosia Montana – GIMPCRM), format din urmatorii membri: Razvan Theodorescu, Florin Anghel, Alexandru Diaconescu, Augustin Ioan, Nicolae Gudea, Vasile Moga, Ioan Opris, Aurel Pop, Alexandru Vulpe (Patrimoniu Rosia Montana).
Acest grup si Razvan Theodorescu s-au exprimat de nenumarate ori in favoarea proiectului de exploatare a aurului si au incercat sa acrediteze ideea ca singura solutie pentru salvarea patrimoniului de la Rosia Montana este chiar proiectul minier, o afirmatie care sustine si intareste propaganda mincinoasa a firmei canadiene.
Or este evident pentru orice persoana de buna credinta ca dinamitarea unui monument istoric numai protejare de patrimoniu nu se numeste, fapt confirmat de nenumarate organizatii stiintifice, profesionale si ale societatii civile (Academia Romana, Alburnus Maior, Ad Astra, ICOMOS – organismul consultativ al UNESCO, Europa Nostra, Pro Patrimonio, ARA s.a.m.d.).
Si mai interesante sunt actiunile grupului exact in preajma momentului descarcarii de sarcina arheologica a masivului Carnic. Practic, GIMPCRM a asigurat campania de presa si a incercat sa acorde legitimitate actiunii de descarcare arheologica, pronuntandu-se in mass-media atat cu cateva zile inainte de descarcare, cat si imediat dupa acest act al Ministerului Culturii.
Astfel, GIMPCRM apare cu declaratii in favoarea proiectului in Ziua de Cluj, in 11 iulie, cu o zi inainte de decizia CNA, apoi in Romania Libera in data de 12 iulie, coincizand cu data la care CNA a votat descarcarea Carnicului, ambele ziare fiind cunoscute ca fac publicitate proiectului RMGC.
Ulterior acestor declaratii in presa scrisa, membrii GIMPCRM apar la Antena 3 in data de 13 iulie si la Money Channel intr-o emisiune pe larg cu durata de aproximativ o ora, in data de 14 iulie.
In toate aceste interventii, GIMPCRM a incercat sa acrediteze ideea ca demararea proiectului minier este de fapt cea care va reabilita si proteja patrimoniul, membrii acestui grup erijandu-se in salvatorii patrimoniului de la Rosia Montana.
In realitate, asa cum am mai scris, demararea proiectului RMGC inseamna exact contrariul,condamnarea la disparitie a patrimoniului si distrugerea iremediabila a celor mai valoroase vestigii de la Rosia Montana, masivul Carnic si Orlea.
Practic, GIMPCRM nu a facut altceva decat sa incerce sa legitimeze actiunile ilegale ale CNA si Ministerului Culturii, foarte probabil la comanda RMGC, ale carui interese le reprezinta in realitate.
Un ministru vinovat
Daca in 2010 ministrul Kelemen Hunor se declara impotriva proiectului minier si in favoarea unei variante de dezvoltare pe „termen mediu si lung, mai profitabila decat mineritul”, acesta si-a schimbat complet declaratiile si atitudinea in 2011.
Anul trecut, ministrul era in favoarea listarii Rosiei Montane in patrimoniul mondial UNESCO, pentru ca in 2011 chiar dansul sa fie cel care sa isi dea avizul pentru distrugerea acesteia.
Intr-un interviu pentru Radio Romania Actualitati, ministrul adopta o schimbare de atitudine de 180 de grade in declaratiile sale, sugerand ca Rosia Montana nu va putea fi listata in UNESCO si pretinzand ca nu cunoaste parerea expertilor in domeniu, cand de fapt este foarte probabil ca el sa fi semnat deja decizia CNA la acel moment si fiind practic imposibil sa nu fi avut cunostinta de aceasta.
Kelemen Hunor se dovedeste asadar a fi la acelasi nivel cu ceilalti politicieni ai acestei tari si demonstreaza astfel ca acel capital de incredere de care s-a bucurat in timpul alegerilor prezidentiale din 2009 nu a fost deloc justificat.
Mai departe, dincolo de absurdul situatiei, declaratiile ministrului sunt absolut schizofrenice. Printre acestea, remarc urmatoarea: „Acesta este primul pas necesar in procesul de a asigura salvarea, conservarea si valorificarea mostenirii arheologice si arhitectonice de la Rosia Montana”.
Or, procedura de descarcare arheologica, conform legii, este primul pas necesar pentru delistarea unui monument istoric si renuntarea la statutul protejat al acestuia. Conform definitiei: „Descarcarea de sarcina arheologica este procedura prin care se confirma ca un teren in care a fost evidentiat patrimoniul arheologic poate fi redat activitatilor umane curente. Certificatul de descarcare de sarcina arheologica reprezinta actul administrativ prin care se anuleaza regimul de protectie instituit anterior asupra terenului in care a fost evidentiat patrimoniul arheologic”.
De altfel, chiar ministrul Kelemen Hunor recunoaste ca:
„Urmeaza, daca va fi cazul, scoaterea de pe lista monumentelor istorice a unei parti a masivului Carnic”.
Este absolut absurd, chiar schizofrenic sa declari ca pentru a conserva monumente istorice primul pas este acela de a le anula statutul de protectie si a le reda circuitului economic, pentru a putea fi distruse.
Sa nu uitam insa de o alta actiune recenta a ministrului Culturii, aceea de a-l demite din functie pe prof. Ioan Piso, directorul Muzeului National de Istorie a Transilvaniei, si un mare aparator al patrimoniului Rosiei Montane.
Coincidentele par a fi foarte numeroase in preajma actului ilegal de descarcare a masivului Carnic prin care Ministerul Culturii, cel care ar trebui sa fie gardianul patrimoniului national, s-a transformat tocmai in calaul acestuia. In consecinta, domnule Kelemen Hunor, va solicit demisia!
Dr. Raul C. Muresan
Departamentul de Neurostiinte Experimentale si Teoretice, Centrul pentru Cercetari Cognitive si Neuronale, Institutul Roman de Stiinta si Tehnologie
Cluj-Napoca, Romania