Natura opreste autostrazile in Romania?

pasajaustria.jpg WWF Romania critica declaratiile facute de ministrul transporturilor, Radu Berceanu, conform carora reteaua Natura 2000 intarzie lucrarile la autostrazile din Romania. Reprezentantii filialei din Romania a World Wide Fund for Nature (WWF) considera ca grija pentru natura ar trebui sa fie prioritara pe agenda Guvernului, pentru ca ea este baza oricarei dezvoltari, scuzele invocate fiind superficiale si nejustificate.

Ministerul Transporturilor a declarat ca o unul dintre impedimentele in avansarea proiectelor de constructie il constituie reglementarile impuse de Reteaua Natura 2000, asa cum arata articolul aparut in data de 6 iulie 2009, in cotidianul central Gandul. In articol este citat directorul Directiei infrastructura rutiera din minister, Adrian Ionescu, care spune: „Atunci cand a fost intocmit programul, nu a fost intrebat nici un ministru, ci doar niste ONG-uri, si de aceea ne trezim acum in fata atator probleme”.

Realizarea Retelei Natura 2000 este o obligatie a Romaniei ca tara a UE si orice incalcare a directivelor Habitate si Pasari, care stau la baza acestei retele, este pedepsita de Comisia Europena, amenzile urmand sa fie platite din bani publici. Desemnarea siturilor Natura 2000 in conformitate cu directivele europene si legislatia romaneasca in vigoare, s-a facut de specialisti acreditati de Ministerul Mediului, urmandu-se procedeul acceptat la nivel european. Actele normative care stau la baza desemnarii acestor situri au fost emise de Guvern, care are responsabilitatea directa de a asigura conservarea naturii conform obligatiilor comunitare.

„Consultarea ministerelor s-a incercat in repetate randuri. La inceputul anului 2008 am propus Ministerului Mediului constituirea unui Grup de Lucru Interministerial Natura 2000, la care a fost invitat sa participe si Ministerul Transporturilor. Scopul acestui grup ar fi fost schimbul de informatii si gasirea de solutii pentru proiecte si investitii, cu respectarea cerintelor Retelei Natura 2000. Din pacate acest grup s-a intalnit o singura data, la initiativa WWF. Revenind la situatia autostrazilor din Romania, din iunie 2004 a fost suficient timp pentru a se gasi un traseu optim pentru autostrada, nu numai din punct de vedere tehnic ci si din punct de vedere al valorilor naturale si culturale ce trebuie protejate, precum si solutii adecvate pentru zonele critice.”, a declarat Luminita Tanasie, director WWF Romania.

Este evident ca natura nu constituie o prioritate pentru autoritatile romane, orice masura de protectie si conservare fiind tratata strict ca un impediment pentru dezvoltare, pierzandu-se din vedere faptul ca natura este esentiala pentru o dezvoltare durabila. Romania, considerata ca fiind una din cele mai bogate tari europene din punct de vedere al capitalului si al resurselor naturale, risca sa repete greselile altor tari, care in ultimii ani si-au distrus natura iar acum investesc sume serioase pentru a reconstrui ceea ce au pierdut.

Obtinerea avizelor de mediu este obligatorie pentru orice investitie care poate avea impact asupra mediului, in special cand se suprapune peste o arie protejata. Autoritatile de mediu sunt obligate sa isi faca datoria si sa se asigure ca natura nu este afectata, iar in cazul siturilor Natura 2000 trebuie sa previna orice impact negativ pentru a evita si eventuale amenzi de la Comisia Europeana. „Este foarte bine ca autoritatile de mediu responsabile sunt atat de exigente in emiterea avizelor de mediu, ceea ce ar trebui sa fie regula de urmat pentru orice proiect. WWF impreuna cu Coalitia ONG Natura 2000 Romania, reprezentand 50 de organizatii, sustine autoritatile de mediu in efortul lor de a implementa legislatia UE pentru conservarea naturii.” a declarat Erika Stanciu membru al Consiliului Director al Coalitiei ONG Natura 2000, din partea WWF.

Exista numeroase exemple in UE pentru solutii de realizare a infrastructurii de transport cu impact minim asupra ariilor naturale protejate, cum ar fi pasaje de trecere, coridoare, tunele, panouri izolatoare pentru zgomot, plase de protectie, etc. Aceste solutii, chiar daca presupun investitii suplimentare, nu sunt gandite exclusiv pentru protejarea speciilor, ci si pentru sanatatea si confortul cetatenilor, demonstrand o reala responsabilitate in cheltuirea banilor publici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *