Uniunea Europeana si-a fixat doua noi obiective dificile pentru negocierile mondiale asupra climei: reducerea cu 10% a emisiilor companiilor aeriene si cu 20% a celor ale vapoarelor pana in anul 2020, dar proiectul este departe de a castiga unanimitatea, comenteaza AFP.
„Trebuie reorganizate sectoarele transportului maritim si a celui aerian”, a declarat luni presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, la o conferinta organizata la Bruxelles cu privire la combaterea efectelor incalzirii climatice.
Dar, subiectul este unul delicat, mai ales pentru natiunile maritime europene, precum Grecia, Cipru, Malta si Italia, care se gandesc sa transfere navele in afara tarii.
„Daca relocarea unei otelarii este dificila, trecerea (unei nave) sub pavilion de complezenta este mai usoara, daca UE impune reguli prea stricte”, a declarat unul dintre negociatori pentru AFP.
Reprezentantii celor 27 de tari europene vor incerca sa gaseasca o pozitie comuna saptamana aceasta pentru a o prezenta apoi la summitul pentru clima al Natiunilor Unite inceput luni, 28 septembrie la Bangkok, ultimul inaintea intalnirii cruciale de la Copenhaga din decembrie cand se asteapta un nou tratat privind clima care sa inlocuiasca Protoculul de la Kyoto.
Uniunea Europeana controleaza acum 41% din flota mondiala si si-a propus sa reduca emisiile de CO2 ale navelor cu 20% pana in 2020 comparativ cu nivelul din 2005 si „sa puna in practica un mecanism care sa permita crearea de resurse financiare care sa fie distribuite tarilor in curs de dezvoltare, a explicat Barroso.
Mecanismul in cazul navelor ar putea fi ori o taxa pe carburant, ori o cota pentru emisii, precum cea stabilita in cazul transportului aerian.
Cu toate ca nu exista un acord la nivel international, Uniunea Europeana a luat in mod unilateral decizii privind transportul aerian, cu riscul de a starni opozitia Statelor Unite. Astfel, din 1 ianuarie 2012, toate companiile aeriene care opereaza in UE vor trebui sa-si limiteze emisiile de CO2 la 97% din nivelul din anul de referinta, calculat ca medie a emisiilor din anii 2004-2006.
4.000 de companii aeriene din toata lumea vor trebui sa contribuie la combaterea efectelor incalzirii globale, riscand in caz contrar sa fie penalizate pe aeroporturile din cele 27 de tari europene.
Sursa: HotNews