Noi norme de etichetare a produselor de protectie solara

alimentatie in scoalaSezonul estival reprezinta o ocazie pentru Comisia Europeana de a atrage atentia consumatorilor asupra noilor norme de etichetare, mai clare, care ar trebui sa apara pe majoritatea produselor de protectie solara comercializate vara. Noile etichete – inclusiv un nou logo sau semn distinctiv UVA pe produse si interzicerea termenilor care induc in eroare, cum ar fi ,,ecran solar total” sau ,,protectie totala” – constituie un raspuns la o recomandare a Comisiei privind produsele de protectie solara adoptata in septembrie 2006.

Pe langa sensibilizarea consumatorilor la noul sistem de etichetare pentru produsele de protectie solara, pentru ca acestia sa poata alege in cunostinta de cauza produsele pe care le vor utiliza vara. Comisia isi propune, de asemenea, sa le reaminteasca consumatorilor ca, din numeroase motive, produsele de protectie solara nu trebuie sa reprezinte decat unul dintre mijloacele necesare pentru a se proteja de radiatiile ultraviolete ale soarelui. Comisia va continua sa monitorizeze si sa garanteze punerea in aplicare deplina a recomandarii de catre industrie.
Comisarul pentru protectia consumatorilor, Meglena Kuneva, a afirmat: “In aceasta vara, mesajul nostru catre consumatori este foarte clar: cautati aceste noi etichete si alegeti in cunostinta de cauza produsele de protectie solara pe care dumneavoastra si familia dumneavoastra le veti folosi in acest sezon estival si, mai ales, nu uitati ca utilizarea unui produs de protectie solara este doar una dintre multiplele masuri necesare pentru a se proteja eficient impotriva soarelui”. Comisarul pentru sanatate, Androulla Vassiliou, a declarat la randul sau: “O protectie insuficienta impotriva soarelui duce la aparitia unor riscuri de sanatate grave, cum ar fi cancerul de piele. Cetatenii UE trebuie sa cunoasca pe deplin utilizarea si efectele produselor de protectie solara pentru a putea alege in cunostinta de cauza”. In opinia lui Gunter Verheugen, vicepresedinte al Comisiei Europene si comisar pentru intreprinderi si industrie: “Aceasta noua initiativa a industriei cu privire la etichetarea adecvata a produselor de protectie solara reprezinta un exemplu de comportament responsabil al intreprinderilor. Ea arata ca nu este intotdeauna necesara adoptarea unei legislatii pentru a pune accentul pe problemele legate de consumatori si de sanatate”.

Sistemul de etichetare imbunatatit

Cerintele privind informatiile care trebuie mentionate pe etichetele produselor de protectie solara au fost definite intr-o recomandare a Comisiei din septembrie 2006 privind eficacitatea produselor de protectie solara si indicatiile aflate pe aceste produse. Conform recomandarii:

– Nu ar mai trebui folosite indicatii precum “ecran solar total” sau “protectie 100%”. In ciuda unor indicatii intalnite frecvent precum “ecran solar total” si “protectie totala”, niciun produs de protectie solara nu poate asigura o protectie deplina impotriva radiatiilor UV.

– Ar trebui folositi termeni standardizati (protectie “scazuta”, “medie”, “ridicata” si “foarte ridicata”) alaturi de traditionalul SPF (indicator al factorului de protectie solara) pentru a inlesni orientarea la alegerea produsului de protectie solara corespunzator.

– Un sistem de etichetare mai bun privind protectia impotriva UVA: in timp ce radiatiile UVB cauzeaza “arsuri solare”, radiatiile UVA cauzeaza imbatranirea prematura a pielii si dereglari ale sistemului imunitar uman. Ambele tipuri de radiatii cresc riscul aparitiei cancerului de piele. Asa-numitul “factor de protectie solara (SPF)” se refera numai la nivelul echivalent de arsura (radiatie UVB), dar nu si la efectele similare ale radiatiei UVA. Produsele de protectie solara care asigura protectie numai impotriva radiatiilor UVB pot da un sentiment fals de siguranta, intrucat acestea permit radiatiilor periculoase UVA sa ajunga la piele.

In prezent, industria incepe sa aplice pe etichetele produselor un semn distinctiv standardizat UVA, care indica un nivel minim de protectie impotriva radiatiilor UVA, acesta crescand in acelasi timp cu sporirea factorului de protectie solara si bazandu-se pe o metoda de testare standardizata.

Date privind punerea in aplicare a recomandarii Comisiei

Colipa (Asociatia europeana care reprezinta industria produselor cosmetice, a articolelor de toaleta si a parfumurilor) a efectuat la inceputul acestui an o ancheta privind situatia existenta la inceputul sezonului estival 2008:

– Trei patrimi dintre marii producatori (care reprezinta marea majoritate a pietei) estimeaza ca 70-100% dintre produsele lor de protectie solara comercializate in UE la inceputul verii 2008 vor respecta dispozitiile din recomandarea Comisiei.

– Toti acesti producatori au afirmat ca aproape 100% dintre produsele lor de protectie solara fabricate in 2008 si comercializate in UE la inceputul verii 2008 vor aplica recomandarea Comisiei.

– Rezultatele unei anchete asemanatoare efectuate in randul asociatiilor nationale ale Colipa au aratat o tendinta similara pentru micii producatori.

– In concluzie, se estimeaza ca toate produsele nou fabricate vor aplica principiile recomandarilor Comisiei, insa situatia stocurilor restante de anul trecut este dificil de evaluat.

Ce trebuie sa stie consumatorii vara aceasta?

Consumatorii trebuie sa caute produsele etichetate in conformitate cu noul sistem de etichetare imbunatatit, pentru a alege in deplina cunostinta de cauza produsele de protectie solara pe care le vor utiliza vara. In acelasi timp, consumatorilor li se recomanda sa foloseasca produsele de protectie solara doar ca una dintre numeroasele masuri de protectie impotriva soarelui. Alte masuri:

– Evitati expunerea excesiva la soare la orele de varf, de obicei intre 11.00 si 15.00;

– In cazul in care nu este posibil sa va adapostiti de soare, acoperiti-va; palariile si ochelarii de soare va pot oferi protectie suplimentara;

– Evitati expunerea directa la soare a bebelusilor si a copiilor mici;

– Folositi produse de protectie solara care protejeaza atat impotriva radiatiilor UVB, cat si a celor UVA;

– Aplicati cantitati suficiente de produse de protectie solara. Aplicarea corecta a produsului este la fel de importanta ca si alegerea produsului. Pentru a atinge nivelul de protectie indicat de “factorul de protectie solara”, trebuie aplicata o cantitate de 2mg/cm. Aceasta reprezinta aproximativ 36 de grame (6 lingurite pline) de crema de protectie solara pentru un corp de adult. In prezent, consumatorii folosesc de obicei numai aproximativ o jumatate din aceasta cantitate. Aceasta cantitate trebuie aplicata din nou dupa inot sau dupa stergerea cu prosopul pentru a mentine protectia.

Date referitoare la industria produselor de protectie solara:

UE este o piata importanta si in crestere pentru produsele de protectie solara. In 2007, valoarea estimata a vanzarilor cu amanuntul (pretul de vanzare cu amanuntul) a produselor de protectie solara in Europa a fost de peste 1,7 miliarde de euro. In anul 2007, vanzarile au crescut cu 5,1% in UE in comparatie cu 2006. Piata produselor de protectie solara din UE este dominata de societatile europene: printre primii zece furnizori in UE se numara numai doua societati non-europene a caror cota de piata combinata reprezinta aproximativ 7 %.

Sursa: Centrul European al Consumatorilor

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,101FaniÎmi place
108CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente