Primaria Suceava vrea sa reduca emisiile de bioxid de carbon cu 50%, pana in 2020

Primaria Suceava vrea sa reduca emisiile de bioxid de carbon cu 50%, pana in 2020
Primaria Suceava vrea sa reduca emisiile de bioxid de carbon cu 50%, pana in 2020

Conform Planului de Actiune pentru Energie Durabila sunt mai multe directii de actiune, intre care construirea unei centrale pe biomasa – obiectiv indeplinit intre timp – si incalzirea in reteaua centralizata de termoficare. Totusi, municipalitatea suceveana pune accent si pe proiectele cu vehicule electrice si transport electric in municipiul resedinta de judet, ca solutie pentru reducerea emisiilor de bioxid de carbon pana in 2020

Municipalitatea suceveana isi propune reducerea emisiilor de CO2 in perioada 2005 – 2020 cu 50,38%. Tinta este mentionata in varianta finala a proiectului „Electromobilitate – Vehicule electrice pentru o municipalitate verde”, derulat de Primarie in cadrul Programului de Cooperare Elvetiano – Roman, iar parte a proiectului este Planul de Actiune pentru Energie Durabila (PAED) – un document programatic care defineste actiunile si masurile ce vor fi intreprinse la nivel local in vederea atingerii obiectivului general de reducere a emisiilor de CO2 cu cel putin 20% pana in anul 2020, fata de anul de referinta ales (2005). PAED se sprijina, la Suceava, pe un inventar de baza al emisiilor de CO2 pentru a identifica domeniile de actiune cu potentialul cel mai ridicat de eficientizare a consumurilor de energie traduse in scaderea emisiilor echivalente de CO2, domenii aflate in responsabilitatea sau in sfera de interventie a autoritatilor locale ale Municipiului Suceava.

Pe langa interventiile de infrastructura care implica construirea unei centuri a orasului, de extindere a strazilor principale prin adaugarea de benzi, crearea de piste pentru biciclete si optimizarea transportului public, in varianta finala a proiectului „Electromobilitate – Vehicule electrice pentru o municipalitate verde” se mentioneaza ca principala masura promovarea vehiculelor electrice. Trecerea la energie electrica pentru a alimenta sectorul transporturilor se datoreaza mai multor motive, in principal legate de posibilitatea de a produce puterea necesara prin energii regenerabile intr-un mod in care transportul in centrul orasului va fi mai putin poluant si zgomotos.

Conform rezultatul calculelor din cadrul PAED pentru anul 2005 emisiile de CO2 pe sectoare sunt: Public (17.024,86 t/an) 3,2%; Rezidential (150.081,51 t/an) 28,1%; Transport (112.035,05 t/an) 21,0%; Transport public (6.064,48 t/an) 1,1%; Industrie (142.827,10 t/an) 26,7%; Sector tertiar (106.301,08 t/an) 19,9%. Prin urmare, in 2005 emisiile totale au fost de 534.334 tCO2, din care aproape un sfert, adica 118.099 tCO2 din sectorul mobilitate/transport.

Datorita masurilor de economisire avute in vedere in PAED, per total sectoare, municipiul Suceava intentioneaza sa atinga o tinta ambitioasa in 2020, reducand emisiile de CO2 cu aproximativ 50%. Desi in varianta finala a proiectului „Electromobilitate – Vehicule electrice pentru o municipalitate verde”, principala masura este promovarea vehiculelor electrice, totusi impactul major in timp va fi de la noua centrala care functioneaza pe biomasa in conditile mentinerii la un nivel mare a incalzirii centralizate. Astfel, in timp ce programele pe zona de mobilitate, transport ar putea duce la o reducere cu 5,45% a emisiilor de CO2, noua centrala pe biomasa si incalzirea centralizata vor duce la o reducere de 33,77% a emisiilor de CO2 in municipiul Suceava.

Pe de alta parte, obiectivul general al proiectului „Electromobilitate – Vehicule electrice pentru o municipalitate verde” este imbunatatirea managementului urban al eficientei energetice din municipiul Suceava ca urmare a implementarii unui sistem pilot de electromobilitate in vederea reducerii emisiilor de CO2 si cresterii standardului de viata al populatiei. Obiectivul specific al proiectului este cresterea numarului de vehicule electrice in cadrul parcului auto al municipiului Suceava, a numarului de biciclete electrice si crearea infrastructurii de incarcare aferente acestora in vederea reducerii consumului de combustibil si emisiilor de CO2.

Proiectul are in vedere realizarea unui sistem pilot de electromobilitate in municipiul Suceava, compus din: infrastructura de incarcare vehicule electrice, adica 28 puncte de incarcare din care 14 puncte de incarcare standard, iar 14 puncte de incarcare rapida; 15 vehicule electrice achizitionate pentru dotarea parcului auto al municipiului Suceava, din care 11 autoturisme electrice; doua furgonete electrice; o autoutilitara – automaturatoare electrica; o autoutilitara – autocisterna electrica; 56 locuri de parcare special destinate vehiculelor electrice, acestea vor fi amplasate langa punctele de incarcare; infrastructura de incarcare si inchiriere biciclete electrice (e-docking); infrastructura de incarcare biciclete electrice va fi alimentata printr-o instalatie de panouri fotovoltaice; zece biciclete electrice ce vor putea fi inchiriate atat de locuitorii municipiului Suceava, cat si de turistii veniti in zona.

Valoarea totala a bugetului proiectului „Electromobilitate – Vehicule electrice pentru o municipalitate verde” este 3.112.489,61 franci elvetieni (CHF) din care 2.155.927,72 CHF fara TVA cheltuieli eligibile cu TVA de 514.852,85 CHF. La cheltuieli neeligibile vor fi 269.463,63 franci elvetieni cu TVA de 64.449,02 CHF si se mai adauga o rezerva speciala risc de schimb valutar (5% din cheltuielile eligibile fara TVA) care este in suma de 107.796,39 franci elvetieni. (Dan PRICOPE)

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,101FaniÎmi place
108CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente