Ministrul Mediului si Schimbarilor Climatice, Attila Korodi, a participat sambata, 12 aprilie, in localitatea Harghita Bai, la Adunarea Generala a Asociatiei Nationale a Salvatorilor Montani.
Intalnirea a avut ca scop definirea si identificarea problemelor cu care se confrunta acest sector de activitate.
„Pentru urmatorii ani, ne-am propus sa intarim capacitatea celor care lucreaza in parcuri nationale astfel incat sa isi poata duce activitatea la bun sfarsit. In ceea ce priveste siguranta in aceste parcuri nationale, zona dumneavoastra de expertiza, cred ca ar trebui sa deschideti un dialog cu toti partenerii, in vederea definirii necesitatilor pentru urmatorii 7 ani”, a declarat Attila Korodi.
Potrivit ministrului, pentru urmatorii ani, vor fi alocate circa 200-300 milioane de euro pentru zona biodiversitatii.
„Pentru aceia dintre dumneavoastra care actioneaza in zona parcurilor naturale, cred ca toate nevoile pe care le intampinati ar trebui cuprinse intr-un pachet, care s-ar putea transforma intr-o forma de finantare”, a adaugat Korodi.
El le-a prezentat participantilor oportunitatile pe care le ofera Programul National de Reinnoire a Parcului Auto.
„Stiu ca aveti probleme cu parcul auto. Dupa sarbatorile de Pasti, va demara programul Rabla pentru institutii publice. Este, in prezent, singura parghie legala prin care institutiile isi pot achizitiona masini noi, performante. Stiu ca dumneavoastra aveti nevoie de vehicule speciale, pentru interventii si ar trebui sa definiti acest necesar”, a specificat ministrul.
In cadrul intalnirii, reprezentantii salvatorilor montani i-au prezentat ministrului Mediului problemele cu care se confrunta in activitatea lor.
„Exista probleme in relatia cu managementul ariilor protejate, in contextul in care unii dintre coordonatori, din necunoastere sau ignoranta, nu respecta reglementarile legale din domeniul sigurantei, in ceea ce priveste comunicarea si implicarea noastra”, au sustinut mai multi participanti.
In acest context, salvatorii montani au cerut elaborarea unor norme de aplicare pentru legislatia din domeniul sigurantei montane, pentru a evita astfel de situatii.
Un alt subiect de discutie a fost necesitatea stabilirii unui regulament in ceea ce priveste siguranta pe partiile de schi.
Potrivit salvatorilor montani, in prezent, din cauza lipsei acestuia, in cazul accidentelor de schi, atat politia cat si asiguratorii trateaza un astfel de caz ca pe orice alt accident din oras sau de pe sosea.
O propunere concreta din partea participantilor s-a referit la nevoia excluderii traseelor turistice din fondurile de vanatoare, precum si la reducerea infractionalitatii in zona silvica.
„Suntem ultima tara din Europa care inca permite ca pe munte sa se mearga cu masini, cu motociclete sau cu ATV-uri. Nu se tine cont ca este vorba de parcuri nationale sau situri Natura 2000. Vegetatia in zona alpina este distrusa sistematic de convoaie intregi de masini sau motociclete din toata Europa”, au precizat participantii la intalnire.
La finalul intalnirii, ministrul Attila Korodi a sustinut necesitatea continuarii discutiilor pe aceste teme.
„Va propun ca in perioada urmatoare, sa porniti un dialog cu colegii de la parcuri, pentru a lucra impreuna la reglementari si la ghidurile de bune practici. Voi incerca sa aduc la aceasta masa si jandarmeria montana, Autoritatea Nationala pentru Turism si orice alta institutie care poate ajuta in zona aceasta”, a conchis ministrul.