Rovana Plumb: Timbrul de mediu nu va lua in calcul capacitatea cilindrica

Rovana Plumb: Vom prezenta guvernului o hot?râre privind suspendarea transferurilor de de?euri pentru ?ase luni
Rovana Plumb: Timbrul de mediu nu va lua in calcul capacitatea cilindrica

Noua taxa de mediu, ce va purta numele de “Timbru de mediu”, va lua in calcul in intregime emisia de CO2, nu va mai taxa si capacitatea cilindrica a masinii si se va aplica numai autovehiculelor cu pana la opt locuri, a declarat, miercuri, pentru Agerpres, Rovana Plumb, ministrul Mediului si Schimbarilor Climatice.
“Incepand din zilele urmatoare, vom avea consultari cu toate asociatiile de profil. O sa intre (timbrul de mediu, n.r.) in dezbatere publica dupa ce vom finaliza aceste consultari tehnice. Astazi am prezentat in sedinta de Guvern conceptul pe care mergem, acela de a institui acel timbru de mediu care sa fie un instrument clar de reducere a poluarii. Fata de vechea taxa, noutatea consta in faptul ca, in calculul sau, se ia in intregime emisia de CO2 si nu se mai taxeaza cilindreea. Actuala formula de calcul are in proportie de 30% emisia de CO2 si taxeaza si cilindree, iar cea noua are in intregime emisia. Nu ma intrebati de nivele de taxa pentru ca acestea fac obiectul consultarilor tehnice cu asociatiile de profil. Masinile putin poluante vor plati mai putin, masinile mai poluante vor plati mai mult in urmatorul fel: Euro 6, hibridul si electricele sunt scutite de plata acestui timbru de mediu. Timbrul de mediu se aplica numai categoriilor de autovehicule M1 (cele pana cu pana la opt locuri, n.r./, iar celelalte categorii raman sa plateasca in conformitate cu prevederile Legii nr. 9/2012 care este in vigoare. O alta noutate este faptul ca se va plati o singura data pe toata perioada de viata a masinii si urmeaza sa se stabileasca cine va plati, dar teoretic trebuie sa o plateasca cel care cumpara pentru ca el va folosi acest autovehicul care polueaza”, a afirmat miercuri ministrul Mediului.
Oficialul a precizat, totodata, ca in cazul masinilor non-euro, Euro 1 sau Euro 2 taxa ce urmeaza sa fie achitata va fi mult mai mica decat in prezent.
“Pentru categoriile de masini cu tehnologii mai vechi, unde acum se aplica o taxa aberanta, categoriile de autovehicule cu norma de poluare 2, 1 sau non-euro, va fi o taxa mult mai mica decat aberanta taxa care se plateste in momentul de fata. Si asta din doua motive: din punct de vedere al mediului, avem o data faptul ca aplicandu-se timbrul de mediu doar pe durata de functionare a automobilului, cu cat masina este mai veche, durata de viata se scurteaza si atunci el se apropie de deseu. In al doilea rand, daca apoi reducem acest cuantum al taxarii acestei grupe de masini, evitam un blocaj pe piata in vederea achizitionarii masinilor mai putin poluante. Vrem sa innoim parcul auto pentru ca mergem pe trendul Uniunii Europene de a reduce emisiile poluante”, a explicat Rovana Plumb.
Premierul Victor Ponta a precizat, miercuri, in debutul sedintei de Guvern, ca timbrul de mediu se va plati o singura data, in functie de emisiile de dioxid de carbon ale masinii si a calificat drept “aberant” coeficientul de depreciere aplicat la automobilele vechi.
“Astazi (n.r. miercuri) ministrul Rovana Plumb ne prezinta formula gandita pentru timbrul de mediu si sper ca din prezentare, si mai ales din prezentarea publica, sa inteleaga toata lumea ca taxa se plateste o singura data si se plateste pe criteriul emisiilor de dioxid de carbon, ca acele cazuri erau aberante, in care avea omul o masina de 10-15 ani, care valoreaza 500 de euro, nu mai poate sa plateasca 5.000 de euro taxa (…) era un caz absolut aberant si prin aplicarea acelui coeficient de depreciere la masinile acelea vechi care nu mai valoreaza mare lucru si sunt deja in Romania. Oamenii pot sa le instraineze, mai ales ca ideea este sa-si cumpere alta masina mai noua si mai putin poluanta, fara sa-i punem sa plateasca taxe de cinci ori decat valoreaza intr-adevar masina”, a explicat Ponta.
Forma initiala a taxei auto, suspendata pana la 31 decembrie 2012, a reintrat in vigoare de la 1 ianuarie, aceasta fiind redusa cu 25% pentru autovehiculele cu motor Diesel prevazute din constructie cu filtru de particule. Contribuabilii care, de la 1 iulie 2008, au platit o taxa mai mare decat cea rezultata din aplicarea legii in vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.
Conform legii, care are la baza principiul “poluatorul plateste”, taxa de poluare va fi platita o singura data atat pentru autovehiculele noi, cat si second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *