Credeati ca emisiile de CO2 sunt cele mai periculoase pentru ecosistem? Nicidecum – un nou studiu ne arata ca industria ar trebui sa se ocupe in primul rand de emisiile de tipul NOx. Care au efecte mult mai puternice, ba chiar de neconceput.
In urma tratatului de la Kyoto, marile tari dezvoltate industrial (si care sunt responsabile in mare parte de poluarea la nivel mondial) au ajuns la concluzia ca trebuie limitate in primul rand emisiile de CO2, care contribuie din plin la crearea efectului de sera, ceea ce duce la incalzirea globala.
Totusi, un recent studiu britanic realizat de cercetatorii de la Universitatea din Southampton pune sare pe rana si trage un semnal de alarma: emisiile de tipul NOx (oxizi de azot) sunt chiar mai periculoase decat cele de dioxid de carbon.
O mare parte din emisiile de oxizi de azot provin de la arderea combustibililor in motoarele cu ardere interna, motoarele diesel fiind mult mai ”vinovate” decat motoarele pe benzina.
Studiul cercetatorilor britanici arata o stransa legatura intre nivelul de poluare, cauzat in primul rand de NOx, si disparitia accelerata a coloniilor de albine. In conditiile in care albinele reprezinta o veriga esentiala a ecosistemului, efectele pe termen mediu si lung ar putea fi dezastruoase, echivaland chiar cu extinctia vietii pe Pamant!
Poate suna ca un scenariu apocaliptic, dar adevarul este ca, in acest moment, nimeni nu poate intelege cu adevarat implicatiile disparitiei albinelor. China este, insa, un bun exemplu in acest sens, deoarece autoritatile sunt in alerta maxima dupa ce au constatat ca numarul de albine s-a redus semnificativ din cauza utilizarii intensive a pesticidelor.
Conform britanicilor, gazele de esapament modifica intr-o masura din ce in ce mai mare perceptia albinelor, emisiile de NOx modificand drastic mirosurile naturale emise de flori si care atrag albinele. Daca polenizarea nu se mai produce prin intermediul albinelor, viata vegetala este pusa in pericol, deci si viata asa cum o stim pe Terra.
Concluzia britanicilor este simpla: marile tari industrializate trebuie sa reconsidere tratatul de la Kyoto si sa puna un mai mare accent pe gasirea de solutii impotriva celorlalte emisii nocive, nu doar a celor de CO2. Daca acest studiu va fi luat in considerare de autoritatile din lume, ramane de vazut.
Ne temem, insa, ca nu cumva sa fie doar un pretext pentru gasirea de noi taxe – stiut fiind ca, momentan, emisiile de CO2 sunt taxate in toate tarile dezvoltate. Pe de alta parte, un astfel de studiu poate duce mai rapid la disparitia motoarelor diesel, impotriva carora exista deja multe voci, atat in Parlamentul European, cat si in alte locuri de pe glob.