Locuitorii de pe 121 de strazi ale Capitalei sunt poluati fonic excesiv. Una din cinci scoli si 33 de spitale si institute medicale sunt pozitionate in zone zgomotoase. Primaria vrea sa ii scoleasca pe soferi ca sa conduca „silentios si lin”.
Potrivit strategiei antizgomot a Bucurestiului, pusa in dezbatere publica de Primaria Generala, in Capitala aproximativ 200.000 de persoane sunt expuse zilnic la zgomot excesiv, pe 121 de strazi, din cauza masinilor, iar 2.459 de persoane sunt poluate din cauza traficului aerian, dintre care 801 ziua si 1.658 noaptea. Daca in cazul zgomotului produs de traficului aerian, cea mai afectata zona a Capitalei este cea de sud-vest, poluarea fonica produsa de masini se intalneste pe aproape toate bulevardele mari ale Bucurestiului. In plus, 33 dintre cele mai mari spitale, ca, de exemplu, Spitalul ,,Bagdasar Arsenie””, Spitalul de Psihiatrie ,Alexandru Obregia””, „Marie Sklodowska Curie”, Spitalul de Urgenta Floreasca si una din cinci scoli se afla in zone poluate fonic.
Potrivit strategiei antizgomot, realizata de Primaria Capitalei, principala sursa de galagie este traficul: schimbarea vitezelor din cauza ambuteiajelor, oprirea si pornirea brusca.
Totodata, specialistii din primarie sustin ca stilul de condus al soferilor din Bucuresti este haotic, astfel ca acestia propun sa fie interzise virajele, demarajele si franarile bruste. In plus, autoritatile locale propun ca soferii sa-si imbunatateasca stilul de condus, primaria oferindu-se sa le organizeze cursuri pentru ca acestia sa invete sa conduca „silentios si lin”. Pe de alta parte, autoritatile locale recunosc ca si starea proasta a drumurilor contribuie la zgomotul provocat de masini.
Documentul antizgomot sustine ca multe companii care fac sapaturi pe strazile Bucurestiului, pentru utilitati sau pentru a instala cabluri de comunicatii, contribuie la cresterea nivelului de zgomot prin lucrari de constructii, prin perturbarea traficului care poate avea ca efect circulatia bara la bara si prin distrugerea si plombarea repetata a carosabilului, care reduc calitatea si performanta acestuia.
Planul mai sustine ca soferii care vor sa tranziteze sau sa stationeze in centrul Capitalei ar putea plati o „taxa de aglomerare”. Taxa a fost propusa si in MasterPlanul privind descongestionarea traficului din Bucuresti dat publicitatii la inceputul acestui an. „Se ia in calcul cresterea tarifului pentru parcare sau eventualul acces in zona centrala a municipiului Bucuresti la 5 lei pe calatorie”, se specifica in MasterPlan. Totodata, autobuzele ar putea beneficia de suprafete mai netede de deplasare si de culoare unice. „RATB va introduce autobuze silentioase. Crearea de culoare unice va face ca autobuzele sa nu mai fie nevoite sa franeze brusc si sa schimbe vitezele atat de des”, se mai arata in plan. Cu aceeasi ocazie, viceprimarul Capitalei, Robert Ionescu, vrea sa interzica si motocicletele pe timp de noapte.
Documentul mai enumera peste 80 de gradinite, scoli generale si licee „poluate”. Directorii unitatilor de invatamant spun insa ca nu au nici o problema. „Avem termopane si nu se aude nimic in clase, decat daca deschid geamul e un zgomot infernal. Dar noi nu avem nici o problema”, sustine Gabriela Lucia Bancila, directoarea Colegiului ,,I.L. Caragiale”” situat in zona Dorobanti. La Scoala de Muzica si Arte Plastice de pe Bulevardul Ferdinand, directoarea Tatiana Dumitrescu spune amuzata ca la ea in clase „se aude doar muzica”. „Sa zicem ca intr-o zi s-a dat cu picamerul pe strada si a fost deranjant, dar o zi. In rest, termopanele izoleaza foarte bine”, explica directoarea scolii de muzica.
Sursa: Cotidianul