Ucraina acuza Romania ca interpreteaza eronat documentele adoptate in cadrul Conventiei Espoo

Kievul considera ca apelul de a suspenda activitatile la Canalul Bistroe formulat intr-o decizie adoptata in mai 2008 de partile la Conventia Espoo se refera numai la faza a doua a proiectului si acuza Romania ca interpreteaza incorect acest document, potrivit unui comunicat al Ambasadei ucrainene.Pelicani Bistroe

Romania nu are niciun temei sa acuze Ucraina ca nu respecta Conventia de la Espoo, afirma comunicatul misiunii diplomatice, care subliniaza ca „in mod regretabil” Romania interpreteaza incorect un document al partilor la Conventia de la Espoo. Ambasada mai atrage atentia ca Ucraina nu a fost niciodata de acord ca ar exista in mod categoric un impact negativ asupra mediului al proiectului Bistroe, ci doar a admis ca poate exista o asemenea probabilitate, pentru ca ulterior sa evalueze consecintele ca fiind „locale si limitate”.

Comunicatul Ambasadei ucrainene vine dupa ce marti Cosmin Dinescu, director general pentru afaceri juridice in cadrul MAE si fost coagent al Romaniei la Haga in procesul avut cu Ucraina pentru delimitarea platformei continentale, a declarat ca proiectul Canalului Bistroe este in continuare in afara dreptului international si nu exista vreo confirmare a legalitatii sale de catre vreo institutie sesizata.

Comunicatul misiunii diplomatice nu raspunde insa in mod direct MAE, ci spune ca presa „raspandeste informatii” pe care le pune pe seama MAE roman. In consecinta, comunicatul pare sa-si propuna sa aduca unele clarificari destinate presei, careia, de altfel, in final, autoritatile ucrainene ii adreseaza invitatia de a vizita santierul Bistroe declarandu-si totodata disponibilitatea de a impartasi „motivele reale” ale impotrivirii care exista fata de proiectul ucrainean.

„In ultima vreme presa romana, care face referiri la Ministerul Afacerilor Externe al Romaniei si la Comitetul de Implementare al Conventiei privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontalier (Conventia de la Espoo), raspandeste informatii potrivit carora Ucraina nu isi indeplineste pe deplin obligatiile care ii revin potrivit Conventiei de la Espoo in realizarea proiectului de renovare a rutei de navigatie la mare adancime Dunare-Marea Neagra (Canalul Bistroe – n.r.)”, constata comunicatul Ambasadei ucrainene la Bucuresti.

„In acelasi timp, nu poate fi pus la indoiala ca, potrivit regulilor de operare a Comitetului de implementare, Comitetul pregateste numai proiecte de rapoarte ce trebuie sa fie aprobate de partile Conventiei Espoo, organismul care adopta la Reuniunea partilor decizia finala in ceea ce priveste respectarea Conventiei de catre o anumita parte”, tine sa precizeze Ambasada. „Urmatoarea reuniune a partilor la Conventia Espoo urmeaza sa aiba loc in mai 2011. Aceasta reuniune a partilor este cea care va adopta decizia privind conformarea Ucrainei la Conventia Espoo”, insista comunicatul Ambasadei.

Comitetul ONU pentru implementarea Conventiei de la Espoo a atras atentia autoritatilor de la Kiev, printr-o scrisoare, ca Ucraina nu a reusit sa demonstreze oprirea completa a lucrarilor la Canalul Bistroe, considerand astfel ca Ucraina nu isi respecta obligatiile si incalca Conventia. Astfel, in scrisoare se subliniaza necesitatea ca Ucraina sa opreasca complet lucrarile la Bistroe. „Comitetul reafirma decizia prin care cere Ucrainei sa opreasca toate lucrarile legate de faza I si faza a II-a Canalului de navigatie de mare adancime Dunare – Marea Neagra in sectorul ucrainean al Deltei Dunarii (Canalul Bistroe), inclusiv constructii, operatiuni sau lucrari de intretinere”, se arata in documentul transmis de secretarul executiv al Comisiei Economice a ONU pentru Europa, Jan Kubis, vicepremierului ucrainean, Hrihori Nemiria.

Chestiunea in dezbatere se refera la implementarea Deciziei IV/2 a Partilor la Conventia Espoo adoptata la 19-21 mai 2008, prin care Ucrainei i s-a cerut sa revoce decizia finala din 28 decembrie 2007 privind implementarea fazei a doua a proiectului referitor la Bistroe si sa nu implementeze faza a doua pana nu aplica pe deplin prevederile Conventiei, precizeaza comunicatul Ambasadei. „In mod regretabil, Romania interpreteaza incorect apelul de a suspenda activitatile la Canalul Bistroe – formulat in decizia partilor IV/2 – ca tinand tot de faza I a proiectului. In ceea ce priveste faza I, decizia finala de a o implementa a fost luata in mai 2004, iar partile Conventiei Espoo, prin decizia IV/2 din mai 2008, nu cer Ucrainei sa revoce decizia finala privitoare la faza I. Desi aveau posibilitatea de a adopta aceeasi decizie cu privire la ambele faze ale proiectului, partile Conventiei de la Espoo au decis sa ceara Ucrainei sa revoce numai decizia finala privind faza II”, explica Ambasada Ucrainei la Bucuresti. „In consecinta, Ucraina a primit oportunitatea de a finaliza lucrarile din cadrul fazei I a proiectului, ceea ce s-a intamplat in perioada 2008-2009”, precizeaza Ambasada.

In ceea ce priveste faza a II-a, Ambasada sustine ca in conformitate cu decizia IV/2, Ucraina a revocat decizia finala privind implementarea fazei II, a suspendat lucrarile la faza II si pana in prezent a respectat toate prevederile Conventiei Espoo: a notificat partea romana, a trimis evaluarea privind impactul asupra mediului, a organizat dezbateri pentru publicul roman si ucrainean si consultari romano-ucrainene pe tema impactului asupra mediului pe care il are proiectul Canalului Bistroe, arata Ambasada Ucrainei.

„Astfel, Romania nu are niciun temei sa acuze Ucraina ca nu respecta Conventia de la Espoo”, conchide comunicatul. „Spre marea noastra surpriza – continua documentul – Romania interpreteaza disponibilitatea Ucrainei de a participa la activitatea Comisiei de ancheta a Conventiei Espoo (2004-2006) si faptul ca Ucraina accepta un probabil impact transfrontalier al proiectului Canalului ca si cum Ucraina ar fi fost de acord ca un asemenea impact ar exista in mod categoric. Este evident ca aprobarea pe care reprezentantul Ucrainei a dat-o evaluarii comisiei de ancheta privind posibilul impact negativ al proiectului asupra mediului ilustreaza abordarea constructiva si obiectiva a Ucrainei”, explica Ambasada.

Pe baza rezultatelor activitatii desfasurate de comisia de ancheta, Ucraina si-a asumat obligatia de a intreprinde o complexa monitorizare ecologica a functionarii Canalului in cadrul fazei I pentru a preveni orice posibil impact negativ asupra mediului. Daca s-ar fi dovedit semnificativ un asemenea impact, Ucraina ar fi fost gata sa refuze implementarea la intreaga scara a proiectului privind Canalul Dunare-Marea Neaga, sustine Ambasada in comunicat.

In prezent, adauga Ambasada, rezultatele cercetarilor stiintifice de lunga durata (din 2006) in cadrul complexei monitorizari ecologice a mediului referitoare la faza I dau suficiente temeiuri pentru a evalua ca impactul asupra mediului pe care il are proiectul (regimul hidrologic, dinamica morfologica, calitatea apei raului si a marii, fauna piscicola, pasarile etc) este unul local si limitat, care nu duce la modificari semnificative ale principalelor caracteristici ale mediului si la pierderea biodiversivitatii Deltei Dunarii.

In scrisoarea transmisa autoritatilor ucrainene, Comitetul de implementare a Conventiei Espoo „considera ca documentele transmise de Ucraina au esuat in a confirma in mod clar si lipsit de ambiguitate ca au fost indeplinite conditiile impuse”. Mai exact, potrivit scrisorii, documentele transmise de autoritatile ucrainene nu au reusit sa demonstreze ca „toate lucrarile, inclusiv operatiunile si intretinerea, in faza I, au fost oprite si nici nu au reusit sa arate, in mod separat pentru faza I si II, ca documentul de la Espoo este aplicat proiectului in integralitatea sa”.

In acest sens, „continuarea lucrarilor la faza I si II este contrara cerintelor Comitetului si reprezinta o incalcare a Conventiei”, considera Comitetul. Mai mult, se arata in scrisoare, continuarea lucrarilor la faza II a proiectului reprezinta inca o incalcare a obligatiilor Ucrainei prevazute de Conventie, intrucat procedura evaluarii impactului de mediu transfrontalier a intregului proiect este inca in desfasurare si pentru ca nu exista nicio decizie finala legata de faza II, dupa cum a declarat si Guvernul ucrainean.

In plus, Comitetul nu este de acord cu interpretarea Ucrainei, care a sugerat ca evaluarea impactului negativ asupra mediului sa fie efectuata numai asupra acelor elemente care au fost identificate ca fiind foarte posibil sa aiba efecte adverse semnificative asupra mediului. Comitetul considera ca impactul asupra mediului trebuie sa fie evaluat asupra intregii activitati propuse.

„Comitetul gaseste astfel ca Ucraina este in continuare in neconformitate in ceea ce priveste obligatile sale determinate de Conventie, in ambele faze ale proiectului, si a agreat ca acest fapt sa fie comunicat la urmatoarea sesiune la care participa statele parti la Conventia de la Espoo”, se arata in documentul Comitetului de implementare, consultat de NewsIn.

In aceste conditii, comisia va recomanda statelor-parti sa emita un nou avertisment la adresa Ucrainei sau ca vechiul avertisment existent sa intre in vigoare.

In finalul comunicatului transmis joi NewsIn, Ambasada Kievului la Bucuresti asigura ca „Ucraina este o tara deschisa si democratica si este gata sa faciliteze vizita organizatiilor internationale mass-media la locul santierului pentru ruta de navigatie la mare adancime Dunare-Marea Neagra. Speram sa impartasim informatii obiective despre situatia din Delta Dunarii, despre pozitia noastra si motivele reale ale impotrivirii care exista fata de proiectul nostru”, spune comunicatul misiunii diplomatice.

Ucraina a incercat in acest an sa contraatace Romania pentru „nerespectarea obligatiilor sale de mediu in ceea ce priveste protectia Deltei Dunarii”. Astfel, Ucraina a sesizat in acest Comitetul de Implementare – organism fara caracter jurisdictional special creat pentru supravegherea modului in care statele parti respecta prevederile Conventiei – la data de 6 martie 2009. Ca urmare a dezbaterilor orale, Comitetul de Implementare va prezenta un proiect de raport pe care il va supune pentru observatii si comentarii celor doua parti, urmand ca forma finala sa fie adoptata la urmatoarea reuniune a Comitetului, in martie 2010. Raportul va fi supus ulterior spre adoptare reuniunii statelor parti care va avea loc in 2011.

Mecanismul sesizarii Comitetului de Implementare al Conventiei Espoo a fost declansat pentru prima data de catre Romania, in ianuarie 2007, in legatura cu proiectul ucrainean Bistroe. In urma demersurilor Romaniei, in mai 2008 statele parti la Conventie au decis ca Ucraina a incalcat prevederile Conventiei si au cerut stoparea lucrarilor.

Canalul Bistroe a revenit in atentia publica in martie, cand Ministerul roman al Afacerilor Externe a anuntat ca a cerut Ambasadei Ucrainei lamuriri referitoare la informatiile aparute despre inaugurarea unui baraj de pe artera navigabila de mare adancime „Dunare – Marea Neagra” (Bistroe). Cu acest prilej, partea romana a reamintit partii ucrainene ca astfel de actiuni incalca prevederile internationale. In schimb, guvernatorul regiunii Odesa, Nikolai Serdiuk, a declarat in mai ca, in ciuda piedicilor puse de Romania, constructia canalului Dunare-Marea Neagra a fost finalizata, canalul functioneaza si chiar aduce venituri Ucrainei si in special regiunii Odesa.

Sursa: NewsIn

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *