Comisia Europeana va avansa cu procesul de stabilire a unui nou nivel al emisiilor CO2, pe care producatorii auto vor trebui sa il respecte dupa 2021. O noua runda de intalniri intre membrii C.E. si grupurile de discutie va avea loc pe data de 9 decembrie, atunci cand companiile vor capata o imagine mai clara asupra investitiilor de miliarde de euro pe care vor trebui sa le faca pentru a atinge noile borne.
Dupa ce a stabilit limita de 95 g CO2/km pentru producatorii auto, care trebuie atinsa pana in 2021, C.E. priveste deja spre viitor, incercand sa ajunga la un consens cu membrii grupurilor de discutie pentru urmatoarele norme. O tinta propusa de europarlamentari ar fi de 68-78 g CO2/km pana in 2025. Pe de alta parte specialistii industriei auto preconizeaza ca producatorii nu vor putea scade sub nivelul de 75 g, iar asta abia in 2030, conform Automotive News.
La fel ca si in cazul normei de 95 g, noile limite ii fac pe producatori sa avertizeze ca grabirea acestui proces si stabilirea unor tinte mult prea joase si prea greu de atins ii vor afecta din punct de vedere financiar, mai ales in contextul crizei din ultimii ani. Martin Winterkorn, CEO al Volkswagen A.G., avertiza in luna octombrie ca stabilirea unor norme a emisiilor CO2 foarte joase, inainte ca piata vehiculelor electrice sa se aseze si sa faciliteze productia in masa de astfel de autoturisme, ar putea fi fatala pentru producatorii auto.
De asemenea surse din cadrul BMW au declarat ca o tinta mai realista, avand in vedere provocarile pe care le intalnesc producatorii auto, ar fi ca un nou nivel, mai scazut, al emisiilor sa fie atins abia din 2030, dupa ce limita de 95 g intra in vigoare din 2021.
Greg Archer, director in cadrul Transport & Environment, grup de lobby care activeaza la Bruxelles, atentioneaza ca, in ciuda plangerilor producatorilor, exista solutii pentru atingerea unor astfel de norme si ca unele companii mai mici, care isi pot aduce aportul prin inventii importante, ar avea enorm de castigat. „Amanarile vor atrage investitii mai mici in inovatiile de care avem atat de mult nevoie. Companiile mici, care acum inoveaza, se vor regasi in situatia de a fi refuzate de marii producatori auto pe motiv ca solutiile lor nu sunt interesante.”
Urmatorul pas al C.E. va fi ca la viitoarele intalniri sa stabileasca un nou termen, fie 2025, fie 2030, la care sa fie atinsa urmatorea norma a emisiilor CO2. UE este contra cronometru in lupta cu schimbarile climatice.