Protectia mediului, drepturile pasagerilor si infrastructura sunt domeniile in care tarile din Europa de Est ar putea inova, prin parteneriate incheiate de guverne cu industria aviatiei, considera directorul general al Asociatiei Internationale de Transport Aerian (IATA), Tony Tyler. „Conectivitatea aviatica joaca un rol extrem de important in succesul economiilor est-europene, dar, pentru a solidifica beneficiile pe care aviatia le aduce, este necesar ca regiunea aceasta sa rezolve o serie de probleme vechi, care sunt un obstacol in calea competitivitatii si inovatiei”, a declarat, vineri, Tyler, cu prilejul unui eveniment dedicat aviatiei in Europa de Est. El a indicat trei domenii in care guvernele ar putea inova prin parteneriate incheiate cu industria pentru a spori beneficiile economice si sociale pe care le aduce conectivitatea aviatica, respectiv protectia mediului, drepturile pasagerilor si infrastructura. Potrivit lui Tyler, guvernele tarilor est-europene pot juca un rol-cheie la Intrunirea Generala ICAO, daca se vor concentra sa obtina un acord in privinta masurilor globale. In cazul in care nu se obtine acest acord, iar regiunile vor aplica masuri disparate, amenintarea razboiului economic se poate contura din nou. Seful IATA a atras atentia in mod special asupra propunerii Uniunii Europene de a modifica Reglementarea 261, astfel incat operatorul primului segment de zbor dintr-o calatorie cu mai multe segmente sa fie obligat la plata de compensatii pentru toata calatoria, daca se apreciaza ca acesta este responsabil de intarzieri ce au dus la pierderea zborului de conexiune sau a determinat intarzierea sosirii la destinatia finala din cauza re-rutarii primului zbor.
„Acest fapt ar putea avea consecinte dezastruoase asupra conectivitatii aeriene din Europa. In Romania, companiile aeriene se folosesc de cateva hub-uri importante din tarile vecine pentru a oferi rute in regim interline catre destinatii care nu sunt deservite direct din Romania. Modificarea Reglementarii 261 ameninta conectivitatea catre aceste destinatii, deoarece, daca transportatorul apreciaza ca riscul de a plati compensatii este prea mare, va renunta sa ofere solutia de interline”, a spus Tony Tyler. In ceea ce priveste infrastructura, in opinia acestuia, cea mai presanta problema este „Single European Sky” (SES). „Lipsa de vointa politica pentru unificarea spatiului aerian european costa acest continent cinci miliarde de euro in fiecare an”, a spus reprezentantul IATA. IATA, impreuna cu alte asociatii europene ale companiilor aeriene, a publicat in luna februarie un raport care a trasat recomandari pentru implementarea SES. Acestea includ infiintarea unei autoritati economice independente de reglementare si o reducere a centrelor de control de la 63 la maximum 40. Tyler a concluzionat subliniind importanta cladirii unei industrii aviatice puternice in Europa de Est, pentru a culege beneficiile conectivitatii aeriene.
„Experienta ne arata ca aviatia prospera mai bine cand nu este supusa interferentelor guvernamentale. Transportatorii traditionali cu servicii complete din estul Europei se confrunta cu provocari semnificative din partea unor concurenti noi si vor trebui sa-si adapteze modelele de business pentru a supravietui. Nu vor reusi acest lucru daca sunt opriti de cei care le detin. Guvernele trebuie sa inteleaga ca rolul lor nu este acela de micro-management al businessului, ci acela de a-si exercita viziunea strategica”, a conchis Tony Tyler.