Noul cadru legal va reduce semnificativ veniturile aferente certificatelor verzi pentru producatorii de energie regenerabila
Potrivit OUG nr. 57/2013, recuperarea certificatelor verzi, a caror acordare a fost amanata, se va face incepand cu data de 1 aprilie 2017 pentru centralele hidroelectrice noi, cu puteri instalate de cel mult 10 MW, si pentru centralele electrice solare, si, respectiv, incepand cu 1 ianuarie 2018 pentru centralele electrice eoliene, esalonat cel mult pana la 31 decembrie 2020. In linie cu modificarile aduse Legii nr. 220/2008, a fost modificat si Regulamentul de emitere a certificatelor verzi.
Bani mai putini pentru producatori
Producatorii de energie regenerabila sunt in mod evident afectati de aceasta modificare legislativa. Mai mult, nu numai ca posibilitatea valorificarii acestor active este amanata, insa exista un risc real ca in 2017 si, respectiv, 2018, valoarea certificatelor amanate sa se situeze sub valoarea lor actuala. In afara efectelor imediate si directe ale acestei modificari legislative, este important de semnalat si mesajul negativ transmis investitorilor actuali si potentiali sub aspectul securitatii juridice si protejarii investitiilor. Modificarile aduse Legii nr. 220/2008 prin OUG nr. 57/2013 sunt cel putin criticabile nu numai din punct de vedere economic, ci si legal.
Prima critica vizeaza incalcarea principiului neretroactivitatii legii, astfel cum acesta este prevazut de art. 15(2) din Constitutie. Sub acest aspect, trebuie avut in vedere ca Legea nr. 220/2008 in forma anterioara modificarii din iulie 2013 stabilea in mod clar numarul de certificate verzi, emise lunar de operatorul de transport si sistem, de care urmau sa beneficieze producatorii de energie din resurse regenerabile. Asadar, anterior modificarii Legii nr. 220/2008, producatorii de energie regenerabila dobandeau de la acreditare dreptul la numarul legal de certificate verzi, care mai apoi trebuiau emise lunar de operatorul de transport si sistem (in speta, Transelectrica SA). Or, intrarea in vigoare a OUG nr. 57/2013 si amanarea eliberarii unei parti din certificatele verzi la care producatorii de energie regenerabila erau indreptatiti au condus la modificarea continutului initial al acestor drepturi – cu consecinta incalcarii principiului neretroactivitatii legii.
O a doua critica are in vedere compatibilitatea dintre OUG nr. 57/2013 si cerintele protejarii proprietatii private, asa cum sunt stabilite prin art. 44(1) din Constitutie, precum si prin art. 1 din Protocolul aditional la CEDO. Aceasta problema se pune in contextul in care OUG nr. 57/2013 modifica substantial drepturile producatorilor de energie regenerabila asupra certificatelor verzi.
Aceste argumente ar putea fi valorificate pe calea unei actiuni in contencios administrativ (inclusiv pentru anularea Ordinului ANRE nr. 56/2013), insotite de ridicarea unei exceptii de neconstitutionalitate a prevederilor OUG nr. 57/2013. In plus, odata epuizate caile de atac interne si daca instantele romane nu constata temeinicia pretentiilor producatorului de energie electrica din surse regenerabile, acesta se va putea adresa Curtii Europene a Drepturilor Omului cu o cerere intemeiata pe argumente care tin de incalcarea principiului securitatii juridice si de protejarea dreptului de proprietate, solicitand obligarea statului roman la plata de despagubiri.