Urbanism – Orasele cresc fara sa se dezvolte

    Orasele din fostele state socialiste, cum este cazul Romaniei, trebuie sa recupereze deficitul de confort datorat unei planificari urbane proaste in anii trecuti, dar si sa puna bazele unei noi strategii de dezvoltare, potrivit specialistilor olandezi in urbanism.

    Administratia si societatea civila vorbesc limbi diferite atunci cand se discuta despre strategia de dezvoltare a oraselor, potrivit urbanistilor romani si straini care au participat recent la conferinta „Aglomerari metropolitane: o provocare pentru politicile publice si societatea civila”, organizata de catre Fundatia Friedrich Ebert in colaborare cu Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative (SNSPA).

    Toti invitatii care au luat cuvantul la seminarul de urbanism au subliniat importanta unui dialog constructiv intre administratie, societatea civila si mediul de afaceri. „Bucurestiul nu este o metropola moderna in acest sens. Dialogul, atunci cand are loc, se dovedeste neproductiv”, a declarat Bogdan Voicu din cadrul Institutului de Cercetare a Calitatii Vietii (ICCV).

    Voicu a adaugat ca in lipsa unei strategii concrete de dezvoltare pe termen lung este posibil sa apara fenomenul de „golire” a zonelor centrale ale orasului, acesta neprezentand un interes real pentru populatie, fenomen care se observa deja in unele orase mari din statele vecine. Spre exemplu, aceasta tendinta s-a resimtit in ultimii ani odata cu extinderea Bucurestiului catre extremitatile orasului, in special in nord.

    Una dintre marile probleme actuale in Romania este si lipsa unui cadru legislativ care sa apere interesele orasului. Aplicarea legii, in acelasi timp, ar trebui sa fie facuta de catre specialisti. In Franta de exemplu exista un tribunal de urbanism, care trebuie sa rezolve strict aceste probleme, judecatorii si avocatii fiind specialisti in acest domeniu, de cele mai multe ori profesand chiar meseria de urbanist. „Mi se pare ingrijorator faptul ca sunt atat de putini experti in pozitiile inalte in cadrul administratiilor locale”, considera Alexandru Sandu, din cadrul Institutului de Arhitectura si Urbanism din Bucuresti. El a adaugat ca indiferent de calitatea proiectelor de dezvoltare urbana, atat timp cat nu exista continuitate la nivelul acestora, rezultatul va fi acelasi de fiecare data, adica numai lucrari intrerupte si reincepute.

    „Metropola trebuie analizata intre bine si rau. In Romania, asistam la o moda a metropolei care exista prinsa numai in planul administratiei, nu si al profesionistilor in urbanism. De aceea, daca ne uitam, nu exista legi favorabile dezvoltarii unor metropole, iar ideea in sine trebuie analizata in baza unor studii”, a adaugat Sandu.

    Mobilitate ridicata inseamna mai putina poluare

    Desi dezvoltarea urbana a fost inclusa in strategia UE de relativ putin timp, noul concept promovat la nivel european, de „dezvoltare durabila”, a inceput sa fie din ce in ce mai puternic. Dezvoltarea durabila cuprinde atat parti de urbanism, cat si de proiectare individuala a caselor sau proprietatilor, alocand in acelasi timp un interes deosebit unui consum mai mic de energie care echivaleaza cu un mediu mai curat.

    Din ce in ce mai multe orase din UE incep sa adere la acest concept, promovand proiecte care sa reduca, in diverse feluri, impactul asupra mediului inconjurator, asigurand in acelasi timp un climat propice dezvotlari economice si un confort sporit populatiei.

    Un astfel de exemplu este programul european intitulat Cartea Verde a Oraselor, care vine cu recomandari in dezvoltarea urbana. In afara de partea de ecologie, respectiv promovarea energiei din surse regenerabile si a reducerii consumului de energie per total, accentul cade si pe importanta dezvoltarii traficului urban, potrivit documentului UE. Printre cele mai mari probleme sunt accidentele rutiere. Conform datelor Comisiei Europene, 13.000 de oameni mor anual in urma unor accidente rutiere care au loc in mediul urban. In acelasi timp, sectorul de transport este responsabil pentru 40% din totalul emisiilor cu dioxid de carbon in atmosfera si pentru 70% din totalul substantelor toxice din aer.

    Citeste articolul integral Urbanism – Orasele cresc fara sa se dezvolte

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *