Vanatoarea si fructele de padure cresc afacerile Romsilva

Compania silvica detine o fabrica de imbuteliere a sucurilor naturale, opt pastravarii si 250 de cabane pe care le inchiriaza

Regia Nationala a Padurilor – Romsilva obtine anual o cifra de afaceri de peste 280 milioane de euro. Circa 80% din venituri sunt asigurate din vanzarea si prelucrarea lemnului, insa Romsilva obtine castiguri considerabile si din alte activitati conexe. Profitul companiei s-a ridicat in 2006 la 20 milioane de euro, iar pentru acest an acesta este preconizat la 25 milioane de euro.

Companie de stat, Romsilva incearca sa-si fructifice la maximum activitatile ce-i revin si sa le transforme in profituri, la fel ca orice companie privata. „Desi sunt segmente din care nu obtinem un randament foarte mare, nu ne permitem sa nu le valorificam.

De exemplu, daca avem fructe de padure, cum sa nu le culegem, sa nu le vindem sau sa nu le indreptam catre fabricile care au nevoie de asa ceva”, a declarat pentru „Adevarul”, Cristian Apostol, director in cadrul directiei Strategii, Marketing si Cooperare Internationala din cadrul Romsilva.
Parteneriatul cu o structura privata ar aduce mai mult profit

Desi a desfiintat ceea ce era neprofitabil sau nu intrunea standardele europene, regia padurilor are in prezent in portofoliu fabrica Silvafruct, care nu este inca pe profit. Infiintata in 2003, fabrica de sucuri naturale de la Piatra-Neamt detine o capacitate de imbuteliere de 1,5 milioane sticle si are una dintre cele mai performante linii tehnologice, de ambalat aseptic, putand prelucra anual 400 de tone de fructe.

Pentru ca a fost constant pe pierderi din cauza unei distributii nu tocmai eficiente, din 2005 s-a propus o alta strategie pentru fabrica. Astfel, sucurile ambalate la sticle de 0,5 litri (pentru a putea fi vandute si in baruri) au ajuns si pe rafturile unor retaileri (Carrefour si Metro).

Cu toate ca nu au conservanti si sunt 100% naturale, produsele nu sunt inca suficient cunoscute pe piata. „Nu putem inca exporta pentru ca nu facem cantitati mari. Ca sa reduc costurile destul de mari ale fabricii, ar trebui sa producem mult.

Daca am avea cantitati mari, am putea merge si cu preturi mai mici”, mai spune Apostol. Solutia de salvare pe care o vede conducerea Romsilva este asocierea cu un partener privat pentru a se putea face investitii, preconizate la minimum 400.000 de euro si a se extinde. In prezent, s-a decis dezafectarea unui depozit pentru a se putea extinde fabrica.

Exportul de fructe se ridica la peste patru milioane de euro

Exploatarea fructelor nu se opreste insa aici, Romsilva avand o activitate intensa si pe partea de export. Astfel, anul acesta, valoarea exporturilor se va ridica la peste 4 milioane de euro. Din totalul de 4.300 de tone de fructe achizitionate in aceasta campanie, in speta afine, zmeura, mure, macese, porumbe, paducel, Romsilva a livrat in Uniunea Europeana circa 2.700 de tone, principalele tari in care au ajuns aceste fructe fiind Germania, Olanda si Austria.

Potrivit datelor furnizate, incasarile realizate din livrarea fructelor de padure intracomunitar au depasit 3,25 milioane de euro, estimandu-se incasarea a inca un milion de euro, cel putin, pana la incheierea campaniei. „Rata profitului nu a depasit in aceasta campanie 8-9% si din cauza pretului de achizitie a fructelor de padure, confruntandu-ne tot mai mult cu lipsa fortei de munca dispusa sa se angajeze in activitatea de achizitie a fructelor din tara”, a precizat oficialul Romsilva.

In acest an, unele sortimente de fructe de padure au inregistrat o crestere a pretului de vanzare pe piata intracomunitara, comparativ cu anul 2006, in timp ce pentru altele – afina – acestea au scazut, in principal pe fondul concurentei unor tari precum Moldova, Rusia, Ucraina, Belarus sau Armenia, care au oferit cantitati importante de fructe de padure la preturi mici.

Principalele produse exportate raman insa cele din lemn, urmate de fructele de padure si de vanatorile cu strainii.

3.000 de persoane vaneaza anual in padurile din Romania

Activitatea de vanatoare, in urma careia se obtine anual o cifra de afaceri de 4 milioane de euro, contribuie si ea la la rotunjirea veniturilor Romsilva. Numarul vanatorilor care aleg padurile din Romania este cuprins anual intre 2.500-3.000 de persoane/an. Tarile din care provin sunt Spania, Italia, Germania, Austria, Ungaria, Rusia etc.

Tariful de vanare perceput de catre Compania Nationala asigura vanatorului dreptul de proprietate asupra trofeului. Insa, carnea astfel rezultata poate fi si valorificata. La nivelul anului 2006, in urma actiunilor de vanatoare derulate de RNP Romsilva, cu vanatori straini, romani si personalul propriu pentru selectie, a rezultat si s-a valorificat cantitatea de 290 tone carne de vanat. Aceasta a contribuit cu circa 13% la veniturile totale ale activitatii de vanatoare.

Piscicultura asigura si ea o cifra de afaceri de 3 milioane de euro/an. Afacerea ar putea fi mai consistenta daca si capacitatile de productie ar fi mai mari. In prezent, Romsilva dispune doar de opt pastravarii, anual fiind valorificate circa 900 tone de pastrav. In ceea ce priveste veniturile realizate din exploatarea culturilor de ciuperci comestibile, acestea sunt realizate din perceperea de taxe de cesionare a dreptului de recoltare pentru firmele private, mult mai flexibile in stabilirea pretului de achizitie.

In plus, Romsilva comercializeaza anual in preajma Sarbatorilor de Iarna 100.000-150.000 de brazi, la un pret mediu de pornire din cantoanele forestiere de circa 15-20 lei. Din turism, Romsilva castiga 600.000 de euro/an, prin inchierea celor 250 de cabane aflate pe drumuri forestiere, dar intr-un cadru natural deosebit.

In prezent, pentru o rezervare la una dintre cabanele Romsilva trebuie sunat la directiile judetene, asta in cazul in care se stie de existenta acestora. Insa din ianuarie 2008, Romsilva intentioneaza sa puna la punct un sistem electronic de rezervare online.

Afacerile Romsilva in cifre

Cifra de afaceri pe 2006 – 280 milioane de euro,
adica 0,3% din PIB-ul Romaniei
80% din aceasta valoare este asigurata de exploatarea lemnului si a produselor din lemn
5 milioane de euro/an, valoarea vanzarilor
din fructe de padure
4 milioane de euro – cifra de afaceri realizata
din vanat
3 milioane de euro realizeaza Romsilva din piscicultura
Aproximativ 15 milioane de euro/an, din producerea cherestelei
600.000 de euro, cifra de afaceri realizata din turism (inchirierea cabanelor de vanatoare)
500.000 de euro, cifra de afaceri din vanzarea
ciupercilor si a plantelor medicinale

Sursa: Universul Padurii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *