NOCIV – Fructele confiate din iaurturi nu ne fac nici un bine
Un iaurt cu fructe nu inseamna intotdeauna alegerea cea mai buna daca dorim sa consumam un produs din lapte. Din cauza zaharului si a aditivilor alimentari pe care ii contine, acesta poate face mai mult rau decat bine organismului nostru.

Toata lumea stie ca lactatele sunt sanatoase si ar trebui sa faca parte din alimentatia noastra zilnica. Cu toate acestea insa, nu toate alimentele din aceasta categorie au un efect benefic asupra organismului nostru. Iaurturile cu fructe, de exemplu, contin o serie de aditivi alimentari care nu ne fac bine. In compozitia iaurturilor cu fructe se gasesc diverse tipuri de amidon modificat, E 1410, E 1414, E 1420, E 1404. Cel din urma se obtine prin tratarea amidonului nativ cu agenti de oxidare, hipoclorit de sodiu, peroxid de hidrogen, periodat de sodiu. De asemenea se poate obtine si din plante modificate genetic. Consumul frecvent al acestui agent artificial de ingrosare nu este recomandat. Nici acidifiantul citratul de sodiu (E 331) nu ar trebui sa se regaseasca printre ingredientele iaurturilor de fructe, mai ales daca ne gandim ca aceste produse sunt frecvent consumate de copii. E 331 modifica echilibrul acido-bazic si duce la aparitia de simptome, ca spasmele musculare si tulburarile cardiace. De asemenea, impiedica fixarea calciului pe oase.

ADITIVI. Guma guar (E 412) este unul dintre agentii de ingrosare care se incadreaza in categoria celor care nu sunt deloc recomandati pentru consumul uman si care se gaseste in iaurtul cu fructe. El poate provoca balonari, greata, crampe, astm, alergii sau aczeme. Un alt efect neplacut este interferarea cu absorbtia grasimilor, putand astfel determina scaderea colesterolului seric. Medicii recomanda consumul cu moderatie. Pectina E 440, un alt agent de ingrosare, in schimb, este cea mai importanta substanta activa din mar, pentru ca este un tip de zahar cu structura micromoleculara, care in stare pura are o multitudine de intrebuintari, de la gelatina alimentara la medicamente. In aceasta stare serveste la prepararea de marmelade, dulceturi si jeleuri, iar in productia de medicamente este prelucrata si oferita in farmacii sub forma de tablete. Administrata intern si extern, mai are si proprietatea de a reda elasticitatea tesuturilor, de exemplu la cicatricele dure, inestetice. Caragenanul (E 407), care se gaseste de asemenea in iaurtul de fructe, nu este recomandat pentru un consum frecvent. Acesta impiedica asimilarea mineralelor si a unor grasimi. Un alt efect neplacut este ca poate avea actiune laxativa, dar si aparitia alergiilor. Cel mai grav este insa ca poate provoca ulcer si cancer.

Nicolae Hancu, presedintele Federatiei Romane de Diabet, Nutritie si Boli Metabolice, este de parere ca iaurturile cu fructe sunt o sursa de vitamine. Acestea furnizeaza in principal vitamina B12, iar intr-o proportie mai mica, B2. Cel mai important lucru este aportul de calciu, de aceea Hancu ne recomanda sa consumam zilnic iaurt de orice tip, intrucat furnizeaza calciu intr-o forma cu biodisponibilitate foarte ridicata. Acesta a opinat ca aportul vitaminelor datorat fructelor si legumelor adaugate in iaurturi nu este de luat in considerare, intrucat acestea din urma trebuie consumate proaspete, pentru ca organismul nostru sa asimileze vitaminele cat mai bine.

DIETETICE. O alta categorie a iaurturile cu fructe sunt cele dietetice. Cei care nu pot consuma zahar au si aceasta optiune. Acestea, daca sunt consumate in mod sistematic si semnificativ, aduc beneficii specifice sanatatii, prin bacteriile probiotice pe care le contin. Efectul lor este de imbunatatire a unor functii ale organismului (de exemplu, cea imunitara), care, in final, se traduce printr-o sanatate mai robusta si o stare subiectiva mai buna.

Specialistul ne da cateva sfaturi in privinta indulcitorilor sintetici: ca acesulfamul K E 950, aspartamul E 951, ciclamatul E 952 sau zaharina E 554, despre care ne-a marturisit ca numai cei care au trecut testele de verificare sunt avizati pentru utilizare. Cei de sinteza, consumati cu moderatie, nu au efecte nocive, unii fiind chiar utili pentru diabetici sau obezi, dar trebuie consumati cu atentie, intrucat pot fi daunatori daca avem probleme de sanatate sau facem excese.

Si cu zaharul trebuie sa avem grija, ne marturiseste Hancu. In opinia sa, este un nutrient care are locul lui in alimentatie, el fiind sursa rapida de energie necesara organismului. Daca il consumam cu moderatie (nu depasim 90 de grame de zaharuri pe zi), nu avem motive sa ne temem. Iaurtul cu fructe contine cam 10% zahar adaugat, dar aduce organismului si calciu, si proteine, deci este evident un aliment mai complet, de preferat altor surse de glucide.

Nutritionisti
Specialistii in alimentatie au pareri impartite legate de efectele iaurturilor cu fructe asupra sanatatii noastre. Mariana Graur, de la Societatea de Nutritie din Romania, spune ca iaurturile cu fructe ar trebui sa faca parte din alimentatia noastra zilnica si ca trebuie consumate in functie de regimul alimentar recomandat de specialist. Aceasta a subliniat faptul ca produsul contine proteine fara de care organismul nostru nu poate trai, cum de altfel ne arata si piramida alimentatiei.
Nutritionistul Mihaela Bilic recomanda consumul de lactate zilnic, insa nu si iaurtul cu fructe sau musli, care, in opinia sa, este o capcana, deoarece are un adaos mare de zahar, apropiindu-se de inghetata, desi este perceput ca un iaurt. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare, ne sfatu-ieste sa consumam iaurturi naturale, la care sa adaugam fructe proaspete, pline de vitamine. Nu ne recomanda iaurturile cu fructe, intrucat au conservanti care le scad valoarea biologica, iar fructele din ele sunt moarte.

Sursa: Jurnalul National

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here