Marea Neagra, „inecata in petrol”

Titeiul varsat in Stramtoarea Kerci reprezinta o agresiune pe termen lung asupra ecosistemelor marine

Presa europeana taxeaza tot mai vehement incompetenta administratiei ruse a transporturilor, care a dat unda verde transportului de petrol pe mare inainte de furtuna. Mai multe cotidiene si site-uri de specialitate au argumentat pericolul care planeaza asupra ecosistemului Marii Negre, in urma accidentului ecologic produs duminica.

Ucraina este ingrijorata ca nu va putea face fata recupera-rii celor peste 1.300 tone de petrol, deversate sambata noapte in Stramtoarea Kerci.

Potrivit Korrespondent.net, un expert ucrainean din cei 80 trimisi sa salveze ecosistemul marin a declarat ca „lipsesc mijloacele tehnice si personalul competent” pentru operatiunile de curatare a apelor. Situatia este ingreunata de furtuna, care impiedica desfasurarea actiunilor de purificare a marii si ofera motive serioase de neliniste fata de viitorul sezon turistic de pe plaja Crimeei.

Toti ecologistii sunt in alerta

Panica s-a transmis repede, iar purtatorii de cuvant ai organizatiilor ecologiste nu au intarziat sa-si expuna temerile. Vladimir Sliviak, reprezentant al ONG-ului „Ecozachtchita”, trage un semnal de alarma referitor la efectele titeiului asupra ecosistemului marin.

Acesta considera ca deseurile acumulate nu vor putea fi recuperate in totalitate. „Nezavissimao¯a Gazeta” adopta, de asemenea, o pozitie caustica, precizand ca „administratia rusa a transporturilor a pierdut batalia impotriva furtunii, anuntata de meteorologi”.

„Cel mai grav este ca autoritatile noastre stiu sa practice comertul si transporta marfa, dar sunt incapabile sa asigure minimum de securitate”, acuza specialistul Lev Fiodorov, presedinte al Uniunii pentru Securitate Chimica, adaugand ca „aceste accidente dovedesc un lucru: nici Rusia, nici Ucraina nu stiu sa transporte incarcatura periculoasa respectand exigentele conven-tiilor internationale”.

Oleg Mitvol, sef adjunct al serviciului de protectie a naturii din Rusia, subliniaza riscul de producere a ploilor acide in zona Stramtorii Kerci in urma deversarii de petrol in Marea Neagra. „Ploile acide ar putea fi provocate de cantitatea mare de pacura revarsata in Marea Neagra.” Acesta a adaugat ca pacura este o materie inerta si spera ca nu vor exista reactii care sa puna in pericol sanatatea umana.

Rusii sunt considerati vinovati

Un alt articol publicat ieri pe portalul kavadenn.com, specializat in teme nautice, aduce, de asemenea, acuze directe rusilor. „Ca de obicei, rusii nu vor cere niciun ajutor pentru o situatie care pentru noi ar fi foarte ingrijoratoare”, scrie jurnalistul Stephane Jezequel, de la cotidianul regional francez „Le Telegramme de Brest”, in articolul preluat de portalul specializat pe teme nautice kavadenn.com.

„Cu aceasta noua lovitura dura, situatia ecologica nu are sanse sa se amelioreze in Marea Neagra si in Marea Azov, deja clasate printre spatiile maritime cele mai poluate din lume”, sustine ziaristul. CEDRE si CEPOL, cele doua organisme din Brest care au expertiza si se ocupa de mijloacele de contracarare a poluarilor marine, au pastrat distanta fata de putinele elemente informative care apar in legatura cu dezastrul, stiind foarte bine ca specialistii lor nu vor fi trimisi niciodata la locul catastrofei.

Michel Girin, directorul Centrului de documentare, cercetare si experimente privind poluarea accidentala a apelor (CEDRE), cu sediul la Brest, spune ca aceasta poluare este „ingrijoratoare”, chiar daca este inca departe de dimensiunile catastofelor Erika (20.000 de tone de pacura deversate) sau Prestige (50.000 de tone).

Din datele furnizate de autoritati reiese ca 1.300 de tone de titei s-ar fi scurs in mare dintr-o nava transportand 4.000 de tone. „Deocamdata este vorba despre o poluare de nivel doi (mai mult de 1.000 tone de produse deversate), care, la noi, ar fi declansat imediat o vasta mobilizare europeana”, a spus Girin.

Autoritatile ruse se eschiveaza

„Problema cu autoritatile ruse este ca nu se stie niciodata amploarea si nici consecintele exacte ale poluarilor de-a lungul coastelor lor”, a declarat si Christian Nedelec, de la CEPOL, divizia miliara a dispozitivului francez antipoluare. „Nu ne-au cerut niciodata ajutorul in trecut, de ce ar face-o acum?”, intreaba retoric Michael Girin. Nici chiar Romania si Bulgaria, state devenite recent membre UE si riverane zonei poluate, nu ar urma sa aiba vreo influenta, potrivit articolului publicat de site-ul kavadenn.com.

Specialistii considera ca efectele accidentului se vor resimti zeci de ani
Specialistii considera ca efectele accidentului se …
Ca de obicei, totul se va intampla pe coasta sau/si se va depune pe fundul marin, la fel ca si sutele de tone de sulf care s-au deversat ulterior din calele altor cargouri scufundate. Un sulf care, odata solidificat pe fundul marin, va fi nemilos pentru organismele vii, sustine jurnalistul cotidianului „Le Telegramme”.

„La contactul cu apa, sulful va forma un fel de pasta care se va depune pe fund si va fi, cu timpul, acoperita de sedimente”, explicase luni, pentru AFP, Michel Girin. „Nu exista niciun risc de dispersare, pagubele ecologice ar trebui sa fie limitate si localizate. Cu exceptia contactului cu sulful: tot ceea ce este atins de sulf, cochilii depuse pe fund de exemplu, risca sa fie distrus”, precizase el.

Ordonanta de urgenta pentru protectia apelor maritime

Conform recentei ordonante de guvern date in urma accidentului ecologic, deversarea de substante poluante de pe o nava in marea teritoriala, zona economica exclusiva sau marea libera se pedepseste cu inchisoare de la doua luni la doi ani, iar deversarea care produce deteriorari semnificative ale calitatii apelor se va pedepsi cu inchisoare de la un an la sapte ani.

De asemenea, deversarile de substante poluante de pe nave in apele maritime interioare, caile navigabile interioare, marea teritoriala, in zona economica exclusiva sau intr-o zona echivalenta stabilita in conformitate cu dreptul international sau in marea libera vor putea fi sanctionate penal.

Deversarea de substante poluante de pe o nava se pedepseste cu inchisoare de la doua luni la doi ani sau cu amenda. Daca este savarsita din culpa, deversarea se pedepseste cu inchisoare de la o luna la sase luni sau cu amenda.

In cazul in care deversarea produce o deteriorare semnificativa a calitatii apelor sau prejudicii semnificative vietii marine, se pedepseste cu inchisoare de la un an la sapte ani, iar in cazul in care se stabileste ca acest fapt s-a savarsit din culpa, se pedepseste cu inchisoare de la sase luni la trei ani sau cu amenda.

Pentru aceste fapte, actul normativ prevede ca maximul pedepsei amenzii care se aplica unei persoane juridice din cadrul unui grup infractional organizat, conform legii, este de 2.000.000 lei.

Ordonanta de urgenta mai stabileste ca, in cazul in care Autoritatea navala romana constata savarsirea unei infractiuni sau are cunostinta despre riscul producerii unei infractiuni care cauzeaza sau poate cauza o poluare iminenta, trebuie sa informeze imediat celelalte state membre UE susceptibile de a fi expuse acestor prejudicii.

Ce s-a intamplat

Petrolierul care transporta 4.000 de tone de titei a fost efectiv rupt in doua de furtuna
Petrolierul care transporta 4.000 de tone de titei a fost …
Peste 1.300 tone de titei si alte 2.000 tone de sulf s-au scurs in Marea Neagra in urma unor accidente suferite, duminica, de trei nave rusesti. Furtuna de sase grade a provocat o prima avarie la ora locala 4.45 (3.45 a Romaniei) in zona Stramtorii Kerci, atunci cand petrolierul rus Volga-Neft 139 s-a rupt in doua, partea din fata plutind in deriva, potrivit RiaNovosti.

Viata celor 13 membri ai echipajului nu a fost in pericol, intrucat acestia se aflau in partea din spate, a precizat un purtator de cuvant al Ministerului rus al Transportului. Petrolierul transporta in total peste 4.000 tone de titei.

La scurt timp de la primul incident, cargobotul „Volnogrosk”, incarcat cu 2.000 tone de sulf, si petrolierul Volga-Neft-123 au fost avariate din cauza aceleiasi furtuni, in apropierea portului Kavkaz. Membrii echipajului au fost salvati dupa ce au plutit cu o barca de salvare timp de cateva ore.

„Mare Nostrum” confirma pericolul

„Este foarte posibil ca incidentul petrecut sambata noapte in Stramtoarea Kerci sa afecteze grav ecosistemul Marii Negre pe o perioada dificil de prognozat. Cele mai grave schimbari probabil ca vor avea loc acolo unde s-a petrecut accidentul.

Efectele se vor resimti pe o perioada de zeci de ani, daca nu si mai mult, pentru ca este totusi vorba de o cantitate mare de petrol revarsat. Este vorba de pacura. Aceasta este grea si se va depune pe roci, avand un efect devastator asupra vegetatiei marine. Noi, ca organizatie care lupta pentru protectia Marii Negre, suntem foarte ingrijorati pentru ceea ce s-ar putea intampla.

Vom lua legatura cu partenerii nostri din bazinul Marii Negre si vom stabili astfel cum putem interveni pentru protectia ecosistemului marin”, a declarat Cosmin Barzan, director de programe la organizatia nonguvernamentala „Mare Nostrum”.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *