Cât de afectată va fi reţeaua fotovoltaică de eclipsa solară de vineri
Cât de afectată va fi reţeaua fotovoltaică de eclipsa solară de vineri
Panourile solare realizate la o fabrica din judetul Buzau concureaza produsele din vestul Europei
Panourile solare realizate la o fabrica din judetul Buzau concureaza produsele din vestul Europei

Tanarul antreprenor Silviu Iordache, actionar unic al unei societati buzoiene de panouri solare, tinteste cu ajutorul programului ‘Casa Verde’ o cifra de afaceri de un milion de euro pentru 2014, in crestere de peste 2,5 ori fata de suma de 400.000 de euro obtinuta in anul 2013.

Cu o cota estimata de 40%, panourile solare realizate la fabrica din localitatea Sapoca din judetul Buzau iau calea exportului catre tarile europene, la preturi competitive cu cele ale produselor venite din China, care reprezinta adevarata concurenta pentru producatorul roman, potrivit Agerpres.

Fabrica de panouri solare este un ‘start-up’ realizat din fondurile europene pentru dezvoltare rurala pe un proiect in valoare de 300.000 de euro, fara TVA, din care 70%, respectiv circa 200.000 de euro au venit de la Uniunea Europeana, proiectul fiind depus pe masura 312 „Sprijin pentru crearea si dezvoltarea de micro-intreprinderi” din PNDR.

„In 2013 am reusit sa avem o cifra de afaceri de 400.000 de euro, iar anul acesta tintim un milion de euro cu ajutorul programului ‘Casa Verde’. Suntem membri ANEIR si participam in standurile romanesti la targurile internationale de prestigiu din Frankfurt, Kiev sau Milano din domeniul instalatiilor termice si sanitare si asa am reusit, in urma acestor targuri, sa exportam 10-15% din productia noastra, in Grecia, Italia, Croatia si Moldova”, a declarat Silviu Iordache unei delegatii de jurnalisti din presa centrala, care se afla intr-o vizita la mai multe proiecte finantate prin PNDR 2007-2013 din judetele Buzau si Prahova, organizata de Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale.(AFIR).

Apa calda de la soare pe toata perioada anului

Societatea produce doua tipuri de instalatii, respectiv colectori solari, care functioneaza pe toata perioada anului, indiferent de temperatura de afara si panouri solare compacte presurizate, care produc apa calda menajera timp de noua luni pe an, atata vreme cat nu sunt temperaturi de inghet. O astfel de investitie ii ajuta pe cei care instaleaza astfel de panouri sa isi reduca costurile cu incalzirea apei calde menajare cu 90%.

Tanarul antreprenor afirma ca fara fondurile europene nu ar fi reusit sa dezvolte aceasta afacere, mai ales ca societatea a reusit sa creeze si sase noi locuri de munca pentru oamenii din zona. El intentioneaza sa mai atraga fonduri europene pentru dezvoltarea de noi produse, insa de aceasta data prin programul POS-CCE.

„Intentionam sa mai luam fonduri europene pe Cercetare-Dezvoltare, sa dezvoltam produse noi pe un proiect de 100.000 de euro, dar pe programul POS-CCE. De asemenea, suntem in derulare, in faza de achizitii a unor utilaje si dotari, pe un alt proiect mai mic, de 30.000 de euro, tot prin PNDR, dar prin Grupul de Actiune Locala (GAL), pentru diversificarea gamei de produse. Vrem sa producem, pe langa panouri solare, si boilere termice, respectiv niste recipiente pentru stocarea apei calde. Aici vor fi fonduri europene in proportie de 85%”, a adaugat Iordache.

Acesta afirma ca societatea activeaza pe o piata relativ virgina pentru astfel de produse, concurenta reala venind insa din China, care aduce „produse foarte ieftine si de calitate indoielnica”.

„In Romania nu mai exista producatori pentru astfel de produse, iar in Europa sunt mai putini de 30, insa concurenta reala si puternica vine de pe piata chineza de unde ajung produse foarte ieftine, de calitate indoielnica si nu din Europa, unde preturile produselor de acest tip sunt cu 50-60% mai mari. Din pacate, nu exista nicio reglementare si nicio taxare antidumping. Noi importam o parte din materia prima necesara, respectiv sticla pentru panouri solare, o aducem din China pentru ca nu se face nicaieri in Europa si partenerii chinezi ne-au spus ca ei primesc subventii la exporturile pe care ni le fac noua, iar acest lucru distorsioneaza piata europeana. Am reusit insa, in ultimul an, printr-un parteneriat direct pe partea de materii prime sa aducem produsele noastre la preturi competitive cu cele de pe piata chineza. Estimez ca detinem o cota de 40% din piata si lucram la 50% din capacitate, adica 300 de unitati pe schimb”, a spus antreprenorul buzoian.

Orasele mari, principalele piete de desfacere

Potrivit sursei citate, vanzarile acestor produse se fac in general prin distribuitori in orase cu un nivel mai ridicat din punct de vedere financiar, respectiv Bucuresti, Iasi, Constanta sau Ramnicu Valcea, si ajung ulterior in magazinele de bricolaj. Un procent de 5% din produse se vinde prin magazinul online, dar nu direct, la clientul final, ci tot distribuitorilor. In prezent, compania a livrat unui distribuitor 40 de unitati mari pentru un parc solar din Iasi, necesar producerii apei calde pentru o fabrica de procesare a carnii, dar si Spitalului din Slobozia, 30 de unitati mari. Cel mai mic panou solar produs de companie are 12 tuburi si costa in jur de 1.100 de lei (un tub are 10 litri), iar cel mai mare cu 30 de tuburi se vinde cu circa 3.000 de lei.

Cum a reusit tanarul de nici 30 de ani sa detina in cinci ani o afacere de un milion de euro? Analizand foarte bine piata, intuind oportunitatea si venind cu un produs unic, la un raport calitate/pret excelent.

„Ideea mi-a venit cand se anunta programul Casa Verde, care inca mai functioneaza, desi cu carente grave, si mai ales pentru ca se anunta o crestere a consumului de astfel de produse pe fonduri cresterii preturilor la gaze. Eu vin din zona telecom, unde am lucrat 6-7 ani. Sunt antreprenor de la 20 de ani. Acesta este al doilea proiect pe care il fac, primul a fost in zona serviciilor de telecomunicatii. Am incercat sa fiu si angajat o perioada de 2-3 ani si mi-am dat seama ca nu este de mine aceasta indeletnicire si am incercat din nou sa fiu antreprenor. Desi nu am avut deloc experienta in acest sector, eu am scris proiectul, dupa consultarea ghidului de finantare care este bine scris, proiect care a fost eligibil din prima si acum nu ma pot plange in privinta beneficiului. In acest moment mi se pare oportun, ca sa ne diferentiem de concurentii nostri, sa dezvoltam produse noi, dar sa venim si cu tehnici mai avansate pentru aceasta gama de produse”, a mentionat Silviu Iordache.

Ce sfaturi ar da tinerilor care vor sa porneasca pe acest drum al antreprenoriatului?

„Ii sfatuiesc pe tineri sa isi faca foarte bine temele, sa analizeze foarte bine piata si produsul, ca atunci cand vor scoate pe piata un produs, acela sa fie unic si sa aiba un raport calitate/pret excelent. Altfel, nu vor reusi sa aiba succes. Acesta este secretul: sa faci produse pentru care cerere exista, concurenta este relativ slaba, iar tu sa reusesti sa faci ceva mai bun decat ceilalti, ceva competitiv in raport cu ceilalti producatori”, a adaugat Silviu Iordache.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here