Apele curgatoare ne pot salva, daca stim sa le folosim

ape curgatoare„Finalizarea unui nod hidrotehnic peste Dunare, Turnu Magurele – Nicopole, o investitie care ar costa 12 miliarde de euro, ar asigura trecerea masiva de la transportul auto la transportul pe apa”, spune Stefan D. Popa, presedintele CCIMB

Proiectul teoretic sustinut de dipl. ec. Stefan D. Popa, Presedintele Camerei de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti, ar fi o excelenta solutie economica si ar asigura o importanta reducere a emisiilor de gaze.

Adevarul: – Cat de interesati sunt investitorii straini de sursele de energie regenerabile din Romania?

Stefan D. Popa: – In acest an si anul trecut am avut intalniri la nivel inalt cu posibili investitori. Un exemplu este vizita la Bucuresti a delegatiei unui important grup industrial-comercial din Franta, si unul dintre cele mai puternice din lume.

In centrul discutiei au fost sursele de energie regenerabile, in principal realizarea nodului hidrotehnic Turnu Magurele-Nicopole, o investitie care implica sume foarte mari. Mi-e teama ca suma vehiculata de specialisti, de 12 miliarde de euro, ar putea chiar sa fie depasita. Dar efectele intrarii in functiune ale acestui nod ar fi deosebit de benefice la nivel european.

– Care ar fi beneficiile nodului hidrotehnic Turnu Magurele – Nicopole?

– Odata cu intrarea Romaniei si Bulgariei in UE, Dunarea a devenit un fluviu al UE, exceptie fiind numai o portiune din Serbia si Croatia. Restul nu mai pune probleme din acest punct de vedere. UE va insista foarte tare in viitor pe utilizarea transporturilor pe apa. Punerea in exploatare a Dunarii pe tot parcursul anului este o conditie principala pentru initierea acestui sistem. Constanta este un port care poate sa ofere servicii de transport de orice nivel, inclusiv servicii de transport containerizat.

Sa ne uitam in urma la Portile de Fier. Anul acesta, in luna mai, s-au implinit 40 de ani de cand s-a dat in functiune nodul hidrotehnic de acolo. Aceasta realizare a avut efecte benefice evidente si in ceea ce priveste alimentarea cu energie si in ceea ce priveste legatura intre statele din sudul Dunarii si cele din nordul Dunarii prin podul realizat acolo, plus efecte benefice in ceea ce priveste navigatia.

Pentru ca un lucru poate mai putin stiut este ca in zona Portilor de Fier trecerea prin acel sistem era ajutata de cateva locomotive care trageau de pe mal barjele sau slepurile. Astazi, trecerea prin ecluzele de la Portile de Fier este practic o formalitate.

Acelasi lucru se va intampla si la nodul Turnu Magurele – Nicopole. Nu e un proiect simplu, dar trebuie sa punem in balanta consumul de combustibili fosili din transportul auto, care in toata Europa pune mari probleme in ceea ce priveste emisia de gaze. Punctul meu de vedere este ca trecerea de la transportul pe apa in detrimentul trasporturilor auto ar avea efecte importante in ameliorarea incalzirii globale. Mai mult, vor fi si importante beneficii economice, pe care le va aduce tranzitul sporit de marfuri.

Citeste articolul „Apele curgatoare ne pot salva, daca stim sa le folosim” integral in Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *