Biocombustibilii se dovedesc o sabie cu doua taisuri

Germania a trimis o scrisoare de protest comisarului european pentru energie Andris Piebgals, care a lansat recent un proiect de hotarare prin care firmele private sunt incurajate sa recurga la energiile reciclabile.
Germania nu este singura tara revoltata de proiectul de reglementare, dar in cazul ei Comisia Europeana ar urma sa impuna cresterea ponderii energiilor reciclabile la 18 la suta din consumul total pana in anul 2020, trage un semnal de alarma ziarul Handelsblatt. In 2007 energiile regenerabile (apa, energie solara, eoliana si biomasa) acopereau abia 9 la suta din consuml energetic al populatiei Germaniei.
Potrivit proiectului ce ar urma sa fie prezentat saptamana aceasta in Parlamentul European, altor tari li s-au fixat cerinte mai draconice. Astfel, Suedia ar trebui sa acopere in 2020 jumatate din consumul de energie din resurse regenerabile, Austria 34 la suta, Franta 23 la suta etc. Cerintele sunt mai mici de la Olanda, care va trebui sa acopere doar 14 la suta din necesar din asemenea energii, Marea Britanie si Polonia (15 la suta). Pe ansamblul UE, in 2020 energiile regenerabile ar trebui sa acopere 20 la suta din consum, prevede planul Piebgals.
Germania si Spania sunt tarile cele mai lovite in programele lor de „feed-in”, care obliga furnizorii sa livreze energiile din resurse regenerable la preturi supraevaluate. Aceasta politica tarifara a dus la o crestere substantiala a preturilor la energiile alternative, cum ar fi cea eoliana, in tari precum Germania, Spania sau Danemarca.
Si presedintele Frantei, Nicolas Sarkozy, s-a alaturat protestului tarilor industriale, lovite de pragul inalt fixat pentru ponderea energiilor alternative. Franta a sugerat Bruxelles-ului sa tina seama de ponderea energiei nucleare in productia sa energetica.
Nici in interiorul Comisiei Europene acordul pentru extinderea energiilor reciclabile nu este unanim, de cand s-a constatat ca impactul utilizarii biocarburantilor asupra mediului este dezamagitor. Comisarul european pentru mediu, Stavros Dimas, a vorbit recent despre riscul extinderii biocarburantilor pentru padurea tropicala si pentru preturile produdselor alimentare de baza. Aceste riscuri ar fi fost subestimate anul trecut, cand Executivul european a fixat o tinta de 10 la suta pentru ponderea biocarburantilor in totalul consumului mijloacelor de transport.

„Toata lumea, multumita”
Publicatia britanica „The Economist” crede ca noua politica va multumi, de fapt, pe toata lumea. Pentru tarile ingrijorate in privinta incalzirii globale, unul din obiective este reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cu cel putin o cincime din nivelul lor din 1990, pana in 2020. Pentru tarile mai putin ingrijorate de aceasta problema (unele state foste comuniste, recent intrate in Uniune), politica prevede independenta de furnizorii problematici de energie (in primul rand Rusia) si cere tarilor bogate din vechea Europa sa accepte partea leului in ceea ce priveste reducerea emisiilor poluante.
Tarile cu rezerve mari de carbune vor fi multumite de discutia despre exploatari de carbune ecologice si despre captura si stocarea carbonului. Fermierii obtin un angajament promitator ca UE se va folosi de biocombustibili pentru o zecime din cerintele sale legate de transport, atata timp cat acestea sunt ecologice. Pentru europenii care se opun recursului la energia nucleara, UE acorda un credit imens unor surse alternative de energie, cum ar fi energia eoliana si cea a valurilor, stabilindu-si tinta de a tripla folosirea de catre europeni a acestor surse de energie pana in 2020.
Pentru fanii mecanismelor de piata, schema actuala europeana, bazata pe cote ale emisiilor de carbon, va fi inasprita si va fi creata o schema separata menita sa puna bazele unei piete a certificatelor „verzi” (energie regenerabila) pentru statele membre UE. Acest lucru ar permite, spre exemplu, Marii Britanii, o insula extrem de populata si scumpa, cu puternice legi de planning (legi ce prevad controale legale ale libertatii proprietarilor de a-si folosi proprietatile in interesul unei comunitati mai largi, n.r.) sa plateasca pentru noile ferme eoliene din Romania. Beneficiind de certificate negociate, energia generata de centralele eoliene din Transilvania ar fi trecuta in contul energiei regenerabile a Marii Britanii, in timp ce Romania ar obtine banii si o electricitate ecologica, exemplifica „The Economist”. Sustinatorii liberului schimb ar trebui sa fie si ei multumiti. Sursele de energie renegerabila promoveaza schimbul si integrarea pietii, indemnand guvernele sa isi conecteze retelele electrice nationale. Oficialii europeni sunt de parere ca politica lor va redistribui bogatia catre zonele sarace, nu neaparat europene, atata vreme cat energia regenerabila produsa de acestea este importata inapoi in Europa. Europa „ar avea atat de mult de castigat”, este concluzia unui eurocrat, care trece la capitolul avantaje ale noii politici siguranta energetica, crearea de locuri de munca si avantaje de natura tehnologica.

Efecte, in Lumea a treia
In America, aflata cu un pas inaintea Europei, exploatarea energiilor regenerabile isi arata mai rapid reversal medaliei. Brazilia pune in pericol un areal unic pe Glob – padurea amazoniana – pentru a face fata cererii explozive de biocombustibili a Americilor, iar in Mexic a explodat pretul porumbului, obligand autoritatile federale sa renunte la sistemul exploatarii in devalmasie a terenurilor. Nu in ultimul rand, transportul pe distante mari al acestor carburanti ecologici implica un consum energetic care i-a facut pe multi sa priveasca cu neincredere „energia miracol” a viitorului, observa in raportul sau comisarul european pentru mediu, Stavros Dimas.
La aceste avertismente se adauga un document semnat de 17 ONG-uri prestigioase (printre ele Oxfam si Amis de la Terre), despre efectele negative ale utilizarii biocombustibililor, mai ales asupra economiilor in curs de dezvoltare. Semnatarii raportului adresat comisarului pentru energie sustin ca proiectul Comisiei nu garanteaza protectia unor ecosisteme importante pentru echilibrul planetei, in primul rand a savanei, care „va fi distrusa de agricultura externsiva practicata cu scopul atingerii tintelor de biocombustibili”. In plus, se apreciaza ca actuala politica a Comisiei va duce la scaderea standardelor sociale la nivel mondial. Cele 11 ONG-uri ameninta cu renuntarea in bloc la obiectivele obligatorii privind transportul pe baza de biocombustibili, daca nu vor fi introduse standarde mai riguroase pentru productia acestora.

Sursa: Cronica Romana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *