Fermierii din zona Salcia Tudor – Gulianca vor sa-si promoveze branza de oi in toata Europa. Ei isi vor omologa brandul in aceasta toamna si spera sa poata concura cu alte produse traditionale din Vest. Crescatorii spun ca au muncit din greu sa indeplineasca standardele Uniunii Europene, dar acum pot produce si 50 de tone de branza anual.
Crescatorii de animale din zona Salcia Tudor – Gulianca se mandresc cu branza de oaie pe care o fac. Multi comercianti vand branza pe care o recomanda ca fiind de Gulianca, iar autoritatile locale si asociatia crescatorilor de animale din zona au facut toate demersurile pentru a obtine certificarea internationala ca produs traditional si protejarea astfel a marcii.
Secret de fabricatie: iarba cu ochiul boului
„Este un procedeu lung si anevoios. A trebuit sa ne luptam pentru a obtine tot ce am obtinut pana acum. Putem insa produce cam 40-50 de tone de branza anual, fapt ce ar permite exploatarea produsului pe pietele din Uniune”, a explicat viceprimarul Stelian Gavrila, unul dintre sustinatorii proiectului.
Mihai Nita are 63 de ani si creste animale de cand se stie. Odata cu intrarea in Uniunea Europeana si-a facut un adevarat laborator de procesare, curat ca o farmacie, in care laptele se transforma in „Branza de Gulianca”. De la cele 600 de oi pe care le are impreuna cu familia obtine anual intre sase si sapte tone de branza.
„Secretul gustului si al aromei este dat de calitatea ierburilor care cresc in zona. Plantele pe care le consuma animalele, intre care parusca, ochiul boului, musetelul si caprita sunt foate grase. Solul este sarat, dar permite cresterea plantelor care au un gust anume. Au venit oieri de la Jirlau ca sa vada cum sta treaba. Au pascut oile aici si le-a iesit branza de Gulianca. S-au dus inapoi si le-a iesit branza de Jirlau”, a explicat, cu haz, Mihai Nita.
Reteta traditionala
„Fiecare are o anumita reteta, mostenita din mosi-stramosi. Parintii mei au fost oieri, bunicii asijderea, si secretele s-au spus copiilor. La randul meu i-am invatat pe cei patru feciori ai mei si pot spune ca atunci cand sunt plecat prin tara am nadejde ca acasa totul merge cum scrie la carte”, a mai spus nea Mihai. Autoritatile locale s-au implicat de asemenea in oficializarea marcii de Gulianca.
„In aceasta toamna vom obtine brandul. Luna aceasta accesam fonduri structurale pentru a putea face o mica intreprindere prin care toti crescatorii de animale din zona sa poata intra in asociere si sa procesam in regim de intreprindere mica si mijlocie”, a mai spus viceprimarul Gavrila. Afacerea brandului este dezvoltata pe modelul unui grup de producatori. In acest moment, sunt inregistrati oficial 21 de producatori locali, proprietari de stane, capabili sa sprijine dezvoltarea industriala a produsului.
Sursa: Adevarul