Comisia Europeana a prezentat miercuri, 11 iulie, propuneri care ar trebui sa determine o reducere substantiala, pana in 2020, a emisiilor de dioxid de carbon (CO2) generate de automobilele vandute pe continent. Tinta pentru 2020 este 95 g CO2/km pentru intreaga industrie, in conditiile in care in prezent media este de 136 g. Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile spune ca aveam de-a face cu “cea mai grea tinta din lume”, in conditiile in care majoritatea constructorilor auto pierd bani in Europa.
Propunerile vor permite reducerea emisiilor medii provenind de la automobilele noi de la 135,7 grame de CO2 pe km (g CO2/km) in 2011, la 95 g CO2/km in 2020, obiectivul obligatoriu pentru 2015 fiind de 130 g CO2/km. Emisiile provenind de la camionete vor fi reduse de la 181,4 g CO2/km in 2010 (ultimul an pentru care sunt disponibile cifre – n.r.) la 147 g CO2/km in 2020, obiectivul obligatoriu fiind de 175 g in 2017.
CE estimeaza ca soferii vor economisi mii de euro pe durata de viata a unei masini
Analiza Comisiei arata ca obiectivele pentru 2020 sunt realizabile, adecvate din punct de vedere economic si rentabile: tehnologia exista deja, costul acesteia este considerabil mai redus decat se credea initial, iar implementarea ei ar trebui sa stimuleze ocuparea fortei de munca si cresterea PIB-ului si sa aduca beneficii consumatorilor si industriei de profil.
In medie, fiecare automobil nou ii va permite proprietarului sau sa economiseasca, in cursul primului an de utilizare, aproximativ 340 euro din costurile aferente carburantilor, ceea ce ar insemna in total 2.904-3.836 euro pe intreaga durata de viata a automobilului (13 ani), comparativ cu obiectivul pentru 2015. In ceea ce priveste camionetele, economiile medii de costuri aferente carburantilor sunt estimate la aproximativ 400 euro in primul an si la 3363-4564 euro pe durata vietii (13 ani).
In total, consumatorii vor economisi aproximativ 30 de miliarde euro pe an din costurile aferente carburantilor si se estimeaza ca atingerea obiectivelor ar putea duce la cresterea PIB-ului UE cu 12 miliarde euro pe an si a cheltuielilor aferente ocuparii fortei de munca cu aproximativ 9 miliarde euro pe an. In total, propunerile vor permite economisirea a 160 milioane de tone de petrol – in valoare de aproximativ 70 de miliarde euro la preturile actuale – si a aproximativ 420 de milioane de tone de CO2 pana in 2030, se mentioneaza in comunicatul CE.
Industria auto priveste cu ingrijorare noile tinte
ACEA, asociatia care reprezinta producatorii de automobile din Europa, spune ca “avem de-a face cu tinte dure, cele mai dure din lume.” Propunerile sunt mai dure decat cele din SUA, China si Japonia, iar ca urmare a cerintelor stricte va creste costul de productie in Europa si companiile care fac masini aici vor avea din aceasta cauza un dezavantaj la partea de competitivitate.
ACEA spune ca de cinci ani piata masinilor noi scade in Europa, iar nivelul asteptat pentru anul in curs, 12,2 milioane unitati, este cel mai slab din 1995. In conditiile in care majoritatea producatorilor auto pierd bani in Europa, aceste noi reguli pun inca o piedica in calea revenirii industriei, spun cei de la ACEA care adauga ca aceste propuneri trebuie atent analizate pentru a se vedea ce consecinte pot avea.
Controverse, derogari, tinte speciale
Un subiect controversat tine de tintele pentru fiecare producator in parte si mai ales de faptul ca unele companii produc masini mai mici, cu emisii reduse, iar altele produc masini sport sau SUV-uri foarte puternice la care emisiile nu pot scadea atat de mult.
CE spune ca cerintele de reducere a emisiilor difera in functie de greutatea vehiculului, astfel ca pentru masinile mai grele se permit niveluri mai mari ale emisiilor. CE mai spune ca intre 2015 si 2020 efortul pe care fiecare producator auto ar trebui sa-l faca la reducerea emisiilor va fi relativ similar, si anume o scadere de 27%, in linie cu tinta pentru intreaga industrie (de la 130 g, la 95 g)
Foarte controversat este si faptul ca unele companii pot apela la “super-credite”, putand sa-si regleze media emisiilor la intreaga flota cu ajutorul unor masini care au emisii reduse. Mai exact, o companie care produce un numar de masini electrice cu zero emisii de CO2 poate sa profite de faptul ca, spre exemplu, o astfel de masina conteaza cat 3,5 vehicule in calcule, astfel ca media emisiilor se poate imbunatati. CE spune ca desi aceste “super-credite” duc la emisii mai mari, ele pot constitui un imbold pentru a dezvolta masini mai ecologice. In plus, o companie poate apela la un anumit numar maxim de super-credite, pentru a se evita abuzurile.
Propunerile contin si penalitati consistente daca media emisiilor flotelor este peste tintele stabilite pentru fiecare constructor. Depasirea cu un gram inseamna penalizari de 5 euro pentru fiecare vehicul inmatriculat, 15 euro/vehicul pentru al doilea g/km si 25 euro pentru al treilea g/km. Din 2019 regulile vor fi mult mai dure, iar fiecare gram ii va costa 95 euro.
Propunerile dau posibilitatea companiilor mai mici sa se asocieze in ideea de a putea atinge tinta de emisii, iar companiile independente care fac sub 10.000 masini/an si nu vor sa se asocieze pot apela la UE pentru a li se stabili tinte individuale. Companiile care fac sub 500 de masini anual sunt exceptate de la noile reguli.
Ce urmeaza?
Propunerile vor fi prezentate Parlamentului European si Consiliului spre discutare si adoptare in cadrul procedurii legislative normale. Propunerile urmeaza sa modifice doua regulamente aflate in vigoare care stabilesc cerinte obligatorii pentru producatori in vederea indeplinirii obiectivului obligatoriu pentru 2015 in ceea ce priveste automobilele si a obiectivului pentru 2017 in ceea ce priveste camionetele. Masurile de punere in aplicare a regulamentelor sunt deja stabilite iar emisiile de CO2 generate de noile vehicule sunt monitorizate anual.