Cele mai importante autoritati in domeniu, alaturi de oaspeti de onoare din Polonia si Franta, s-au reunit pentru a dezbate tema emisiilor de gaze cu efect de sera

,,Instrumente financiare pentru managementul riscului in cadrul schemei europene de comercializare a emisiilor de gaze cu efect de sera” a fost subiectul dezbaterii organizate de Grupul de presa Reporter, sub patronajul Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului, cu sprijinul Comisiei pentru Administratie Publica, Amenajarea Teritoriului si Echilibru Ecologic si Comisiei pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor precum si a Comisiei pentru Administratie Publica, Administrarea Teritoriului si Protectia Mediului si Comisia Economica, Industrii si Servicii din cadrul Senatului Romaniei.

In deschiderea evenimentului, presedintele Comisiei pentru administratie publica, amenajarea teritoriului si echilibru ecologic, Sulfina Barbu, s-a referit la Directiva 87, care a constituit, baza crearii primului sistem de tranzactionare a emisiilor de dioxid de carbon, avand drept obiectiv indeplinirea angajamentelor asumate statele membre, de limitare a emisiilor de gaze cu efect de sera, prin reducerea emisilor de CO2 si a tinut sa precizeze ce presupune aceasta directiva pentru Romania: ,,Atat domeniul energetic cat si celelalte domenii, care intra sub incidenta directivei trebuie sa faca transformari structurale profunde. Avem aceste tinte asumate pana in 2020, dar sa nu uitam ca acest timp este extrem de scurt, daca intram in datele pasilor pe care ii avem de facut. Fara un efort concentrat nu putem sa ne atingem toate tintele.”

Despre succesul aplicarii acestei directive la nivel national a vorbit si unul dintre invitatii de seama ai acestei dezbateri,

senatorul si presedintele Comisiei pentru administratie publica, organizarea teritoriului si protectia mediului, Petru Filip: ,,Aceasta directiva este un document tehnic si trebuie tradus foarte clar pentru cei interesati, fie ca sunt initiatori – Guvernul Romaniei, fie ca e vorba de viitorii beneficiari, ai acestor cote de dioxid de carbon. In primul rand, procedurile trebuie sa fie facute cat mai repede, sa fie foarte clare si cred eu ca ar fi necesar, ca procesul de comunicare si de desiminare a problematicii, privind comercializarea cotelor de dioxid de carbon, sa fie facuta foarte clar si foarte repede.”

In interventia sa, Petru Filip a tinut sa salute initiativa de organizare a acestei dezbateri: ,,Tin sa salut initiativa Grupului de presa Reporter pentru ceea ce face astazi.”

Evenimentul organizat de Grupul de Presa Reporter, sub patronajul Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului, a fost onorat de prezenta presedintelui ANPM Mihail Faca.

In ceea ce priveste Planul National de Aplicare, Sulfina Barbu considera ca acesta ,,trebuie aplicat asa cum il avem in acest moment, iar exercitiul de vanzare-cumparare si monitorizarea exacta trebuie sa devina prioritati ale operatorilor economici din acest domeniu”.

Prezent la eveniment, Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a tinut un discurs cu privire la angajamentele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera si de crestere a ponderii resurselor regenerabile: ,,La nivelul companiilor care intra sub prevederile EU-ETS se vor lua masuri corespunzatoare, de gestionare a activitatii, prin prisma managementului carbonului, avand in vedere diminuarea plafonului national, ca urmare a deciziei Comisiei Europene pentru aprobarea planului national de alocare privind certificatele de emisii pentru perioada 2008-2012. In schimb, pentru perioada care incepe la 1 ianuarie 2013, o data cu inceperea aplicarii pachetului legislativ, a energiei schimbarii climatice, asumarea de catre Romania a obligatiilor nationale, care vor decurge din aceasta, va avea impact asupra intregii economii, inclusiv asupra cresterii economice si a competittivitatii industriei. Indeplinirea acestor angajamente, de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera si de crestere si de crestere a ponderii resurselor regenerabile, implica reforme structurale majore, in toate domeniile economice. Practic incepand cu 2013, daca se aplica licitarea 100%, a certificatelor, la costul energiei se vor adauga in proportie de 100%, costul emisiilor de CO2. Acest fapt ar putea conduce la dublarea costurilor producatorilor de energie electrica pe carbune, cu afectarea potentiala a competitivitatii economiei romanesti si va genera, de asemenea, costuri sociale, afectand consumatorii finali, evident, cetatenii. Pentru a contracara aceste efecte se impune identificarea si implementarea de masuri in directia adaptarii economiei, la cerintele din pachetul legislativ. Se impune de asemenea, demararea unui proces de revizuire si dupa caz elaborarea strategiilor sectoriale, inclusiv modificarea legislatiei nationale, dupa adoptarea, actelor normative, la nivel european. Pana in 2020 trebuie dezvoltate, acele politici publice sectoriale, care sa conduca la reasezarea economiei, prin prisma constrangerilor rezultate, privind pachetul legislativ energie- schimbari climatice, precum si acele mecanisme, de sustinere a proiectelor pentru reducerea emisiilor de gaze, cu efect de sera.”

In incheierea discursului sau, Ministrul Mediului a tinut sa felicite Grupul de presa Reporter, pentru organizarea acestui eveniment: ,,Eu va felicit pentru eveniment. Este un prim pas.”

Sulfina Barbu a tinut sa treaca in revista cele trei componente, privind plafonul statelor membre, stabilit la nivelul Uniunii Europene: ,,88% din acest plafon este distribuit statelor membre in baza emisiilor verificate, din totalul emisiilor, la nivelul UE, in anul 2005. Pentru Romania ne raportam la anul 2007. 10% este distribuit unui numar de 18 state membre, dintre care si Romania. Pe principiul solidaritatii Uniunii Europene, Romania va primi alocare gratuita, 53% din acest 10% si este practic o recunoastere a efortului facut, din 1989, anul de referinta al Romaniei pentru Protocolul de la Kyoto, pana in 2005. 2% reprezinta cantitatea, care este distribuita statelor membre, cu emisii in 2005, mai mici cu cel putin 20%, fata de anul de referinta al fiecarui stat membru pentru Protocolul de la Kyoto.”

 

In cadrul dezbaterii o interventie privind schema de comercializare a emisiilor pe plan european a avut-o E.S. Wojciech Zajaczkowski, ambasadorul Republicii Polone in Romania, care a afirmat: ,,Schema de comercializare a emisiilor este una dintre cele mai noi ambitii ale Uniunii Europene si reprezinta pentru noile state membre, precum Romania si Polonia, o solutie si un stimulent pentru reducerea emisiilor de carbon. In acelasi timp, noua schema de comercializare a emisiilor va ajuta Uniunea Europeana sa isi atinga targetul de reducere a emisiilor, la costuri semnificativ reduse.”


 

,,Banii pot fi castigati sau pot fi dati”a fost mesajul transmis de Maciej Wisniewski, presedintele Grupului de Companii Consus, care a facut referire la profitabilitatea la care poate sa conduca buna gestionare a certificatelor: „Daca certificatele trebuie cumparate, pe acele certificate trebuie dati bani. Daca certificatele raman disponibile pentru ca emisiile au fost mai mici decat alocarile, din planul national de alocare, sigur ca pot fi comercializate si banii respectivi vor fi folositi pentru retehnologizare si imbunatatirea performantei, deoarece Polonia si Romania sunt racordate la sistemul european si competitivitatea este cea care ne poate tine in viata sau nu.”

Provocarile directivei EU-ETS, 87/2003 a Comisiei Europene au fost abordate de Carmencita Constantin, directorul diviziei energie si mediu din cadrul Institutului de Studii si Proiectari Energetice: „Modificarile ce apar in interiorul pachetului se refera la numarul de instalatii, includerea in schema a unor noi activitati si a altor gaze cu efect de sera. Pentru aceasta statele membre trebuie ca pana la 30 iunie 2010 sa notifice la Comisia Europeana, lista instalatiilor noi, asa cum prevede modificarea de directiva. O alta modificare extrem de importanta o aduce stabilirea plafonului national, la nivelul UE. Deci avem un plafon national care este fixat la nivel comunitar. Fata de aceste actiuni exista si de data aceasta anumite termene, la nivelul Comisiei Europene, respectiv 30 iunie 2010, cand cantitatea totala de certificate, la nivel comunitar pentru anul 2013 va fi comunicata si de asemenea vor fi precizate regulile armonizate de licitatie de certificate, ca frecventa, volum, etc.”

Agentia Nationala pentru Protectia Mediului este autoritatea care se ocupa de Registrul National al emisiilor de gaze cu efect de sera. Necesitatea acestui registru a fost explicata de Hortensia Dumitru, director in cadrul ANPM: ,,Registrul National asigura evidenta corespunzatoare a operatiunilor electronice, de emitere, detinere, transfer, anulare, a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera, in conturile Registrului National, acesta fiind accesibil publicului, cu respectarea legislatiei nationale, privind confidentialitatea informatiei.”

Din cadrul ANPM a participat la dezbatere si Madalina Cozma, director de programe si proiecte internationale care a prezentat un proiect de succes la care a colaborat. Obiectivul a constat in intampinarea unei absorbtii de carbon:,,Este un proiect, care s-a referit la modalitatea in care, terenuri agricole saracacite, afectate de inundatii sau saraturate, au intrat intr-un program intens, de impadurire. Noi a trebuit prin partea de plantari si prin partea  de amenajari a terenurilor degradate sa venim in intampinarea unei absorbtii de carbon.Dupa aproape doi ani de la implementarea proiectului s-a constatat ca fenomenul de absorbtie era deosebit de favorizat de prezenta elementului arboricol-arbustiv pentru ca s-au plantat foarte multi salcami, plopi negri si salcii,care au o putere mare de absorbtie si de fixare a terenului.”

La aceasta dezbatere a fost prezent si unul dintre reprezentantii celei mai mari companii  din industria chimica a Poloniei, Andrzej Rusnczenko, directorul Grupului Anwil, ce a subliniat importanta unei dezvoltari echilibrate si ecologice, oferind ca exemplu propria firma: ,,Datorita acestei politici, Anwil a atins obiectivele sale pentru obtinerea de rezultate economice importante, avand o deosebita grija fata de societatea locala si de mediul rural.”

Cum se poate face o tranzactionare de succes a certificatelor de emisii de gaze cu efecte sera ne-a explicat un alt oaspete  polonez, profesorul Juliusz Pres de la Universitatea Tehnologica Szczecin: ,,Daca pastrati certificatele de emisii de gaze cu efect de sera inseamna ca, in urmatorul sezon veti avea clienti care vor cumpara certificate la un pret mult mai mare, ceea ce inseamna o eficientizare a capitalului dumneavoastra.”

David Rapin, directorul compartimentului de dezvoltare a afacerilor din cadrul bursei Bluenext din Franta, s-a aratat nerabdator cu privire la tranzactionarea certificatelor Romaniei pe piata  bursei franceze: ,,Asteptam cu mult interes dezvoltarea pietei din Romania si tranzactionarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera .”

Sursa: Infomediu Europa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *