Cum ne invatam copiii sa respecte natura si sa o ajute?

Ca adulti preocupati de mediul inconjurator, suntem constienti de faptul ca avem inca multe lucruri deeducatie ecologica invatat si de schimbat, incepand cu propriul stil de viata, pentru ca actiunile noastre cumulate sa aiba un impact pozitiv in lume si chiar sa influenteze comportamentul altor persoane. Putem incepe chiar de acasa, in primul rand cei care avem copii, caci acestia se vor izbi de exemple negative la tot pasul si este bine sa inteleaga ce fel de comportament este util, bun, frumos si care este, dimpotriva, -nepoliticos- (cuvant pe care il folosesc in explicatiile date fetitei mele de aproape 3 ani).

Dar ce metode practice sa folosim in acest scop? Am reunit aici cateva idei (proprii sau adunate de pe internet) si sper sa se mai adune si altele pe acest site, din experienta altor parinti. Desigur, primul pas este sa ne revizuim propriul comportament, noi fiind principalul model pe care il imita cei mici. Acest aspect se va regasi si in ideile de mai jos:

1.- Le putem explica copiilor ce inseamna poluarea, cu definitii potrivite pentru fiecare varsta: de exemplu, celor mai mici le putem vorbi despre fum (care ne face sa tusim) si despre lipsa apei (daca nu au apa, pestii si plantele mor).
2.- Clasicul sfat de a stinge lumina la iesirea din camera (si televizorul, radioul, DVD-playerul etc. atunci cand nu le mai folosim).
3.- Putem alege impreuna cu copiii jucarii care nu necesita baterii, explicandu-le de ce.
4.- Din aceleasi motive pentru care am ajuns sa preferam dusul in defavoarea baii, le putem face copiilor doar un -dusulet-, pastrand placerea baii pentru ocazii speciale.
5.- Putem merge pe jos pana la scoala sau gradinita, explicandu-le ca masinile scot foarte mult fum.

6.- Ca exemplu personal, este bine ca cei mici sa vada ca si noi, parintii, folosim transportul in comun (sau bicicleta) pentru a merge la serviciu, ca mergem la cumparaturi inarmati cu sacosa proprie, ca separam deseurile si le aruncam pe fiecare in containerul potrivit. Mergand intr-o zi cu Diana la un centru de colectare a hartiei pentru a le -dona- maculatura casnica (nu arunc hartia in containerul albastru fiindca sigur va fi contaminata de deseurile menajere ale altora), am avut surpriza placuta de a primi la schimb o carte cu povesti pentru fetita.
7.- Ciornele sau foile de hartie scrise pe o singura parte si de care nu mai avem nevoie se pot transforma in planse de colorat, iar dupa -consumare- in avioane de hartie sau material bun pentru decupat. In plus, putem confectiona jucarii din cartoanele de oua, cilindrul de carton al sulurilor de hartie igienica etc. Cu conditia sa ne dam frau liber imaginatiei.
8.- La fel ca parintii si bunicii nostri (chiar daca din alte motive), putem imbraca mezinii in hainele care le-au ramas mici fratilor mai mari. Iar daca nu avem decat un singur copil, ar fi o idee buna ca acesta sa ne vada daruind hainutele care nu ii mai vin, precum si jucariile de care s-a saturat, pentru a intelege ca lucrurile se refolosesc si nu trebuie aruncate sau risipite atat timp cat inca pot fi utile cuiva.
9.- In acelasi sens, ne putem invata copiii sa nu foloseasca mai mult decat au nevoie, explicandu-le ca la fabricarea fiecarui obiect se produce fum, iar fumul imbolnaveste animalele, plantele si chiar pe noi.
10.- Atunci cand organizam o iesire in aer liber sau o vacanta la tara, avem ocazia ideala de a le arata copiilor ce inseamna natura si de ce ne este atat de draga, iar ei au ocazia de a ne ajuta la pregatirea mancarii si mai apoi la strangerea resturilor.

11.- Putem creste plante si flori impreuna, chiar daca locuim la bloc: copiilor le place sa le stropeasca (fetita mea adora sa-si ajute bunica la udat ghivecele) si invata cum cresc acestea si cum ne dau aer proaspat. Iar daca mergem la o actiune de plantare a copacilor, pentru copii va fi probabil o aventura minunata.
12.- In parc sau in gradina, dar cel mai bine in timpul unei excursii la tara avem ocazia de a face cunostinta cu multe insecte: buburuze, fluturi, paianjeni, gandacei, greieri si libelule… Nu toate sunt periculoase sau daunatoare, iar copiii sunt incantati sa le descopere sau sa le ia in mana (buburuzele sunt preferatele Dianei, mai ales cand se plimba pe mana ei). Daca ii invatam sa le -mangaie- si sa nu le loveasca (le doare si pe ele) sau omoare, copiii vor fi mai respectuosi cu toate animalele pe viitor.
13.- Pachetelul pentru scoala poate fi alcatuit astfel incat sa nu produca deloc deseuri. Cum e posibil? Un experiment canadian la care au participat elevii mai multor scoli ne da cateva idei:

  •  sa nu le dam copiilor mai multa mancare decat vor consuma efectiv
  •  sa asezam alimentele in recipiente reutilizabile in loc de a le inveli in folie de aluminiu, de plastic sau in servetele din hartie
  •  daca sunt necesare tacamuri, sa le folosim pe cele din metal, impreuna cu servete din panza
  •  sa folosim o gentuta sau o cutie pentru alimente in locul pungilor de plastic
  •  sa evitam alimentele ambalate in portii individuale (branza topita, iaurt, biscuiti, sticlute de suc etc.)

Bloguri din care m-am inspirat: http://urbanbabyes.blogspot.com, http://www.bebesymas.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *