Deputatii au adoptat Legea salubrizarii, care stabileste obligativitatea colectarii selective a deseurilor

Palmer, despre taxa pe reciclarea ambalajelor: Discutăm cu ministerele, cu producătorii, pentru identificarea de soluţii
Deputatii au adoptat Legea salubrizarii, care stabileste obligativitatea colectarii selective a deseurilor
Deputatii au adoptat Legea salubrizarii, care stabileste obligativitatea colectarii selective a deseurilor

Camera Deputatilor a adoptat, marti, proiectul de lege privind salubrizarea, care stabileste obligativitatea colectarii selective a deseurilor. Deputatii au votat proiectul de lege, initiat de senatorul Petru Filip in anul 2010, cu 235 voturi „pentru”, 69 „impotriva” si noua abtineri.

Proiectul de lege are ca obiect modificarea si completarea Legii serviciului de salubrizare a localitatilor nr. 101 /2006 cu modificarile ulterioare si amendeaza cadrul legislativ actual, impunand obligatii clare generatorilor de deseuri de a implementa sisteme de colectare selectiva pentru hartie, metal, plastic, sticla. Proiectul stabileste obligativitatea organizarii sistemului de colectare selectiva, perioada maxima de organizare si termenul limita de implementare, persoanele si modul de delegare a responsabilitatii aplicarii acestuia, penalizari si amenzi.

Prevederile prezentei legi se aplica serviciului public de salubrizare a localitatilor, infiintat si organizat de catre autoritatile administratiei publice locale la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor, judetelor si al sectoarelor municipiului Bucuresti. Potrivit raportului Comisiei de industrii, autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa implementeze un sistem de colectare separata pe minimum patru fractii respectiv hartie, mase plastice, metale si sticla.

In situatia in care nu este posibil, din punct de vedere tehnic, economic, al protectiei mediului, al sanatatii populatiei si al respectarii standardelor de calitate necesare pentru sectoarele de reciclare corespunzatoare, precum si implementarea unui sistem de colectare separata pe minimum 4 fractii, autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa implementeze un sistem de colectare separata a deseurilor municipale pe minimum doua fractii, umed si uscat si de sortare prin care sa obtina cel putin cele patru fractii.

Biodeseurile colectate separat din deseurile municipale si deseurile similare, de la detinatorii de deseuri si sau de la statiile de transfer si de sortare, se transporta catre statiile de producere a compostului ori catre alte instalatii de procesare si tratare adecvata, daca valorificare biodeseurilor se face fara riscuri pentru sanatatea populatiei si mediului si se transporta in vederea eliminarii la depozitele de deseuri.

Transportul deseurilor municipale si deseurilor similare colectate separat, de la detinatorii de deseuri, se efectueaza numai de catre operatorii licentiati care au contracte de delegare a gestiunii incheiate cu autoritatile administratiei publice locale respective sau in cazul gestiunii directe au hotarare de dare in administrare a acestei activitati. Unitatile administrativ teritoriale au calitatea de detinator legal al deseurilor municipale si deseurilor similare, depozitate in recipientele amplasate in aria lor teritoriala.

Preluarea deseurilor din recipientele si containerele amplasate in punctele de colectare de catre alte persoane decat operatorii licentiati pentru prestarea activitatii constituie infractiune de furt si se sanctioneaza potrivit legii. Operatorii licentiati de catre ANRSC pentru prestarea activitatii de colectare separata si transport separat al deseurilor au obligatia sa tina evidenta si sa raporteze lunar autoritatilor administratiei locale si ANRSC cantitatile predate operatorilor economici care desfasoara activitati de tratare a deseurilor, pe fiecare tip de deseu.

Operatorii au obligatia de a pune la dispozitia detinatorilor de deseuri containerele / recipientele, precum si, dupa caz sacii necesari realizarii activitatii de precolectare separata a deseurilor. Costurile de achizitionare a acestora se includ in tariful ofertat pentru prestarea activitatii de colectare separata si transportul separat al deseurilor, daca nu sunt puse la dispozitie de delegatar.

Autoritatile deliberative ale sectoarelor Bucurestiului au competente exclusive in ceea ce priveste infiintarea, organizarea, atribuirea si derularea activitatii serviciului de salubrizare, cu exceptia activitatilor care sunt in competenta unitatii administrativ-teritoriale a Municipiului Bucuresti, respectiv de dezinsectie, dezinfectie, deratizare, de organizare a prelucrarii, neutralizarii si valorificarii materiale si energetice a deseurilor, de organizare a tratarii mecano-biologice a deseurilor municipale si a deseurilor similare etc. Cuantumul si regimul tarifelor si taxelor speciale ofertate/aprobate se stabilesc, se ajusteaza sau se modifica de catre autoritatile administratiei publice locale.

Plenul Cameei Deputatilor a adoptat si un amendament care apartine lui Dumitru Chirita si care prevede ca prin hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti pot fi preluate de catre autoritatea deliberativa a municipiului Bucuresti, partial sau total, competentele autoritatilor deliberative ale sectoarelor municipiului Bucuresti cu privire la infiintarea , organizarea, atribuirea si derularea activitatilor serviciului de salubrizare, la solicitarea motivata a acestora. Camera Deputatilor este for decizional pentru acest proiect de lege, care a fost adoptat de Senat in sedinta din 26 aprilie 2010.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *