Comportamentul eco-responsabil este o stare de spirit care se refera in primul rand la adoptarea unor gesturi simple, aparent mici dar care au efecte majore, in vederea reducerii cantitatii gazelor cu efect de sera din atmosfera, a cantitatilor de poluanti, deseuri, ape uzate si reducerea consumului de apa, energie, materiale sau legat de transport. Pentru a limita impactul negativ asupra mediului, trebuie sa fim capabil sa luam anumite decizii atat la nivel individual, cat si de grup.
Pentru a promova adoptarea unui comportament eco-responsabil in randul tuturor functionarilor publici din administratia publica centrala si locala din Romania, Unitatea de Politici Publice din cadrul Ministerului Mediului si Dezvoltarii Durabile, a elaborat ghiduri care prezinta instrumente practice simple si concrete, la indemana fiecarui functionar public sau a oricarui cetatean, pentru a reduce impactul negativ asupra mediului, prin sustinerea unui consum si a unei productii durabile. Ghidul eco-functionarului public este o buna metoda cu ajutorul careia fiecare individ isi poate lua un angajament sa protejeze mediul si sa aiba un comportament eco-responsabil acasa, la lucru, in societate in general. Urmand ghidul eco-turistului putem oferi un exemplu de urmat, adoptand un comportament eco-responsabil pe parcursul vacantelor, in viata de zi cu zi. Si nu in ultimul rand, ghidul eco-cetateanului prezinta eco-instructiuni prin care putem sa actionam in orice moment pentru reducerea poluarii, evitarea risipei de resurse, pentru protectia mediului impotriva schimbarilor climatice si a disparitiei speciilor de plante, pasari, insecte, animale si pesti.
In ultimele 18 luni, suprasaturarea pietei cu mesaje si servicii ecologice a dus la o scadere a implicarii. A fost o chestiune de timp pana cand interesul consumatorilor pentru acest fenomen a inceput sa scada datorita efectelor crizei economice. Pentru a rezista in fata unui public sceptic, intr-un climat economic nesigur, specialistii in marketing eco au propus – o serie de recomandari care sa ajute reprezentantii companiilor sa continue programele de protectia mediului in conditiile reducerii bugetelor. Acestea ar fi: folosirea protectiei mediului pentru a obtine eficienta economica (de exemplu, programul intern de reciclare Green Office al companiei Cosmote – prin reducerea cantitatii de hartie folosita, utilizarea moderata a energiei si a apei – are ca rezultat diminuarea cheltuielilor operationale ale companiei), obtinerea sustinerii managementului superior, colaborarea cu ONG-uri de incredere, diferentierea programelor de cele care au acelasi scop prin „impachetare” si abordare, concentrarea atentiei pe o singura directie „verde”.
Surse: www.responsabilitatesociala.ro/ , http://www.mmediu.ro