Fondul pentru mediu, suport pentru dezvoltarea si echilibrul ecologic al Romaniei

Fondul pentru Mediu este “motorul” industriei verzi. Institutie coordonata de Ministerul Mediului, Fondul este gestionat de Administratia Fondului pentru Mediu si are ca scop sustinerea financiara a programelor si proiectelor prioritare pentru protectia mediului.
fondul pentru mediu - echilibru ecologic
“Misiunea noastra este sa incurajam, sa castigam increderea beneficiarilor proiectelor de mediu si sa actionam impreuna pentru protectia mediului!”, spune presedintele Administratiei Fondului de Mediu, dl Vlad Marcoci.

Din Fondul pentru mediu se acorda sprijin financiar nerambursabil, in cuantum diferit, aferent fiecarui tip de beneficiar in parte, pentru realizarea proiectelor prioritare de mediu, ajutand pe de o parte autotitatile publice locale sa implementeze prioritatile Planului National de Dezvoltare si Directivele U.E., pentru sporirea potentialului de investitii, reabilitarea mediului si cresterea calitatii vietii in cadrul comunitatilor, precum si protejarea sanatatii populatiei, si pe de alta parte, ca operatoriii economici sa-si indeplineasca obligatiile cuprinse in programele de conformare.

Sprijinul financiar din Fondul pentru Mediu se acorda in scopul stimularii investitiilor de mediu necesare modernizarii, retehnologizarii si achizitionarii instalatiilor pentru producerea energiei din surse regenerabile, realizarii de instalatii care folosesc tehnologii curate in toate sectoarele industriale, care permit reducerea consumurilor de materii prime si energie, reducerea cantitatilor de deseuri depozitate si introducerea acestora in circuitul economic, cresterea gradului de recuperare, reciclare si valorificare a deseurilor de ambalaje si anvelope, utilizarea substantelor cel mai putin periculoase, reducerea emisiilor poluante, cresterea suprafetelor impadurite, prevenirea eroziunii solului, reducerea riscului de inundatii, diminuarea efectelor negative a poluarii aerului asupra sanatatii populatiei si a mediului, in aglomerarile urbane, datorate emisiilor de gaze de esapament de la autoturisme etc.
Aceste investitii vor contribui la imbunatatirea factorilor de mediu si a calitatii vietii, la dezvoltarea economica si coeziunea sociala a regiunilor in cauza, in scopul promovarii unei dezvoltari durabile.

In perioada 1 ianuarie-31decembrie 2008, din Fondul pentru mediu s-au finantat 256 proiecte in valoare de 171.212.984,53 lei, reprezentand cele 16 categorii de proiecte eligibile, finantate din Fondul pentru mediu.

Programul “Rabla”, un succes

Pornind de la implementarea legislatiei privind protectia mediului, inclusiv reducerea poluarii mediului inconjurator si a poluarii aerului in marile centre urbane, datorate traficului rutier, in anul 2005, Administratia Fondului pentru Mediu a demarat Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national.

Incepand cu anul 2005, Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national a fost sustinut din taxele si contributiile datorate la Fondul pentru Mediu.
Din anul 2008, suma alocata Programului provine din taxa de poluare pentru autovehicule, in baza Ordonantei de urgenta nr. 50 din 21 aprilie 2008 pentru insituirea taxei de poluare pentru autovehicule.

Acest Program s-a bucurat de un real succes in randul populatiei, inregistrand un numar mare de solicitari din partea beneficiarilor Programului, dar, totodata, a adus si beneficii importante calitatii mediului, ceea ce a determinat Administratia Fondului pentru Mediu sa reia Programul si in anii urmatori, inregistrandu-se urmatoarele rezultate:
l in anul 2005 au fost scoase din uz 14.607 autoturisme uzate si s-a evitat poluarea atmosferei cu 352.500 Kg CO (masini echivalent Dacia), s-au eliminat importante cantitati de Pb, hidrocarburi, compusi organici volatili (COV) ce contribuie la formarea poluantilor secundari (ozon si alti oxidanti fotochimici;
l in anul 2006, au fost scoase din uz 15.110 autoturisme uzate care poluau mediul, reducand cu 5% cantitatea de CO emis in atmosfera, care reprezinta 355.085 Kg CO (in cazul autoturismului de referinta: Dacia, care elimina CO in atmosfera intre 5% – > 5%);
l in anul 2007, au fost scoase din uz 16.444 autoturisme mai vechi de 12 ani de la data fabricatiei;
l in anul 2008, au fost scoase din uz 30.466 autoturisme mai vechi de 12 ani de la data fabricatiei.

Spatiile verzi, o prioritate

Un alt Program sustinut din Fondul pentru Mediu si finantat prin Ordonanta de urgenta nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, care s-a bucurat de un real succes in randul populatiei este Programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati, instituit de Guvern prin O.U.G nr. 59/ 20 iunie 2007, ai carui beneficiari sunt Consiliile Locale.

In cadrul programului, la data de 31.12.2008 erau in curs de finantare 158 proiecte, suma totala finantata din Fondul pentru Mediu, in anul 2008, fiind de 15.685.831,36 lei.
“Avand in vedere strategia sa de functionare, Administratia Fondului pentru Mediu isi propune si in anul 2009 sa se focalizeze pe asigurarea resurselor financiare si umane, astfel incat Fondul pentru Mediu sa opereze eficient in finantarea proiectelor de mediu la nivel national. Prin proiectele finantate din Fondul pentru Mediu, Administratia Fondului pentru Mediu contribuie la promovarea dezvoltarii durabile, acoperind un segment important din problemele de mediu cu care se confrunta in acest moment Romania”, spune presedintele Administratiei Fondului de Mediu, dl Vlad Marcoci

Sursa: Curentul

Articole similare

Care este viziunea partidelor asupra problemelor de mediu. Analiză Greenpeace înainte de alegeri

Greenpeace România a analizat programul principalelor partide politice pe mediu, climă, energie și emisii din transport, în prag de alegeri parlamentare. Acestor...

Coca-Cola Company, PepsiCo și Nestlé, al treilea an consecutiv pe podiumul celor mai mari companii care poluează cu plastic

Coaliția internațională Break Free From Plastic (BFFP) a lansat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă virtuale, raportul anual privind auditul de...

De ce sistemul de garanție-returnare este o formă de responsabilitate extinsă a producătorilor?

Pe ai cui umeri cade responsabilitatea în cadrul sistemelor de garanție-returnare? În decursul anilor de când se implementează aceste sisteme, au existat...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,672FaniÎmi place
88CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente

Care este viziunea partidelor asupra problemelor de mediu. Analiză Greenpeace înainte de alegeri

Greenpeace România a analizat programul principalelor partide politice pe mediu, climă, energie și emisii din transport, în prag de alegeri parlamentare. Acestor...

Coca-Cola Company, PepsiCo și Nestlé, al treilea an consecutiv pe podiumul celor mai mari companii care poluează cu plastic

Coaliția internațională Break Free From Plastic (BFFP) a lansat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă virtuale, raportul anual privind auditul de...

De ce sistemul de garanție-returnare este o formă de responsabilitate extinsă a producătorilor?

Pe ai cui umeri cade responsabilitatea în cadrul sistemelor de garanție-returnare? În decursul anilor de când se implementează aceste sisteme, au existat...

„Reprezentanții industriei și comercianții ar trebui să perceapă sistemul de garanție-returnare mai degrabă ca o mare oportunitate”

CursDeGuvernare.ro a organizat în cursul săptămânii trecute o conferință pe marginea proiectului de hotărâre privind sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi,...

ABC-ul sistemului garanție-returnare. Tot ce trebuie să știe consumatorii

Sistemul de garanție-returnare este noul subiect care scindează opinia publică din România în ultima perioadă. Discuțiile din spațiul public relevă însă multă...