Navele europene, reciclate exclusiv in instalatii ecologice!

Navele europene, reciclate exclusiv in instalatii ecologice!

Comisia Europeana a decis luna trecuta introducerea unor norme noi dar si mai restrictive privind reciclarea si dezasamblarea navelor europene. Motivul adoptarii noului set de reguli este acela ca, anual, peste 1000 de nave de mari dimenisuni, dintre care foarte multe apartin companiilor europene, sunt reciclate si dezmembrate pentru fier vechi intr-un mod necorespunzator. Mai exact, in instalatii ne-ecologice, amplasate pe plajele cu maree din Asia de Sud. Acesta este de altfel si unul dintre factorii ce contribuie la o poluare majora a mediului.

Noile reguli sunt menite sa impiedice navele care abordeaza pavilioane europene sa ajunga sa fie dezmembrate in instalatiile din Asia, unde nu se respecta masurile de siguranta si de protectie a mediului, in special in ceea ce priveste gestionarea materialele periculoase rezultate de la navele scoase din uz. Printre acestea se numara: azbestul, bifenilii policlorurati (PCB), tributil, staniu si reziduuri de hidrocarburi. Instalatiile neconforme conduc la un numar ridicat de accidente si riscuri pentru sanatatea muncitorilor dar provoaca si daune importante mediului. „Desi s-a inregistrat o imbunatatire a practicilor specifice sectorului responsabil cu reciclarea navelor, numeroase instalatii continua sa functioneze in conditii periculoase si daunatoare. Acesta este un semnal clar cu privire la necesitatea efectuarii de investitii urgente in vederea modernizarii instalatiilor de reciclare”, a declarat comisarul european pentru mediu, Janez Potočnik, citat de revista specializata Green Report. Astfel noile norme, care vor avea rolul unui regulament, propun un sistem de control, certificare si autorizare aplicabil in cazul navelor maritime comerciale mari care arboreaza pavilionul unui stat membru al UE. Acest regulament va viza intregul ciclu de viata al navelor, incpand de la fazele de constructie, pe durata exploatarii dar si in ceea ce priveste procesul de reciclare.

REGULI NOI SI PENTRU SANTIERE. Regulamentul va stipula obligativitatea ca pentru navele europene sa existe un inventar al materialelor periculoase prezente la bord. De asemenea, va trebui depusa o cerere pentru emiterea unui certificat de inventar. Mai mult, cantitatea de deseuri periculoase prezente la bord trebuie redusa inainte ca nava sa fie trimisa intr-o instalatie de reciclare. Si santierele in care se va face reciclarea navelor vor trebui sa indeplineasca o serie de cerinte pentru a fi incluse pe o lista a instalatiilor autorizate la scara mondiala. Astfel, reciclarea vaselor europene se va face doar in santierele aflate pe lista respectiva. Tot in regulament va fi prevazuta obligativitatea armatorilor de a informa autoritatile nationale responsabile, atunci cand decid sa recicleze o nava. Prin compararea listei navelor pentru care au emis un certificat de inventar cu cea a vaselor deja reciclate in instalatii autorizate, autoritatile vor fi in masura sa identifice cu mai multa usurinta cazurile de reciclare ilegala. Acest sistem are la baza prevederile Conventiei de la Hong Kong privind reciclarea sigura si ecologica a navelor, adoptata in 2009. Sanctiunile propuse in regulament vor fi, de asemenea, mai detaliate si mai focalizate.

STATISTICI INGRIJORĂTOARE. Potrivit Green Report, in 2009, aproximativ 90% din navele europene au fost dezmembrate in instalatii de reciclare din tari care nu sunt membre ale OCDE, unele dintre aceste instalatii prezentand un caracter necorespunzator. Numarul navelor europene scoase din uz este semnificativ, dat fiind ca 17% din tonajul mondial provine de la nave care arboreaza pavilionul UE. Prin urmare, imbunatatirea practicilor de dezmembrare a navelor aplicabile la scara mondiala trebuie sa constituie o prioritate pentru UE. Ca dovada a preocuparii serioase privind efectele negative ale reciclarii navelor asupra sanatatii umane si asupra mediului, Comisia Europeana a adoptat, la 19 noiembrie 2008, o alta strategie, aplicabila numai Uniunii Europene pentru imbunatatirea practicilor de dezmembrare a navelor. O parte din propunerile actuale au la baza mai multe elemente care au fost cuprinse, la momentul respectiv, in strategie. In ceea ce priveste Conventia de la Hong Kong, pentru ca reglementarile adoptate in 2009 sa fie aplicate, este nevoie ca aceasta sa fie ratificata de cel putin 15 mari state de pavilion si state care practica reciclarea. Aceste tari ar trebui sa reprezinte cel putin 40% din flota mondiala si o parte semnificativa (aproximativ 50%) din capacitatea de reciclare existenta la nivel mondial. Noul set de regul propus de Comisia Europeana permite punerea in aplicare a regulilor, intr-un interval mult mai rapid, fara a se mai astepta ratificarea si intrarea sa in vigoare, proces care se extinde pe mai multi ani. Consiliul si Parlamentul European urmeaza sa discute pe marginea propunerii Comisiei in perioada urmatoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *