Luata ca un intreg, noua politica de infrastructura a Uniunii Europene va transforma mozaicul existent de drumuri europene, cai ferate, aeroporturi si canale navigabile intr-o retea de transport transeuropean (TEN-T) care va contribui si la obiectivele privind reducerea emisiilor de CO2, generate de mijloacele de transport.
La finalul anului trecut, Parlamentul European si-a dat acordul final pentru noua harta a transporturilor europene, traversata de noua coridoare care vor actiona ca o coloana vertebrala pentru sustinerea mobilitatii pe piata unica europeana si care vor revolutiona conexiunile dintre Est si Vest. Pentru a sustine acest proiect ambitios, parlamentarii europeni au decis, de asemenea, sa tripleze finantarea Uniunii Europene, acordata pentru infrastructura de transport pentru perioada 2014-2020, la 26,3 miliarde de euro.
TEN-T este un instrument esential care contribuie la atingerea de catre politica in domeniul transporturilor a obiectivului global de reducere cu 60% a emisiilor provenite din sectorul transporturilor pana in 2050.
In esenta, reteaua TEN-T este o retea de transport multimodal, facilitand in mod substantial trecerea calatorilor si a marfurilor de la transportul rutier la cel feroviar si la alte moduri de transport.
Toate proiectele TEN-T trebuie sa treaca o evaluare riguroasa a impactului asupra mediului, inainte de a putea beneficia de fonduri UE. Pentru a face acest lucru, ele trebuie sa indeplineasca toate cerintele de planificare si sustenabilitate, stabilite in temeiul legislatiei UE in domeniul mediului.
Transportul este vital pentru economia europeana. Fara o buna conexiune a retelelor de transport Europa nu se poate bucura de crestere si prosperitate. Noua politica a Uniunii Europene pentru infrastructura de transport va aduce la un numitor comun retelele de transport din cele 28 de state membre pentru a promova dezvoltarea si competitivitatea. Acestea vor conecta Estul cu Vestul si vor inlocui mozaicul de transport de astazi cu o retea cu adevarat europeana”, a declarat comisarul european Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei si responsabil cu transporturile.
Noua politica UE in domeniul infrastructurii
Noua politica pentru infrastructura a UE stabileste, pentru prima data, o retea de transport centrala, construita pe noua coridoare majore: doua coridoare Nord-Sud, trei coridoare Est-Vest si patru coridoare diagonale. Reteaua centrala va transforma conexiunile Est-Vest, va elimina blocajele, va upgrada ritmul de modernizare a infrastructurii si eficientizare a operatiunilor de transport transfrontalier de pasageri si marfuri in intreaga UE.
Aceasta va imbunatati conexiunile dintre diferitele moduri de transport si pentru a contribui la obiectivele UE privind schimbarile climatice. Reteaua centrala urmeaza sa fie finalizata pana in 2030.
Reducerea dependentei de petrol in transporturi este foarte importanta. Acesta este motivul pentru care si sustinem aceasta initiativa, ce stabileste directia de dezvoltare a sistemului european de transport pe termen lung. Un astfel de semnal este esential pentru a mobiliza capitalul privat, nu numai in ceea ce priveste dezvoltarea vehiculelor, dar si in ceea ce priveste implementarea infrastructurilor de alimentare cu combustibili alternativi”, considera ministrul transporturilor, Ramona Manescu.
Conexiunile Est-Vest vor atrage jumatate din fonduri
Realizarea conexiunilor Est-Vest va avea prioritate, iar aproape jumatate din finantarea totala a infrastructurii de transport CE de 26,3 miliarde de euro va fi directionata doar spre tarile din Europa de Est.
Cele 26,3 miliarde de euro vor actiona in mod eficient in calitate de „capital initial” pentru a stimula investitiile statelor membre. Costul estimativ de punere in aplicare a primei faze de finantare pentru reteaua centrala, in 2014-2020, se va ridica la 250 de miliarde euro.