Paul Mac Cready a construit mai multe aeronave pentru a dovedi ca energia solara poate fi „combustibil” pentru avioane
Americanul Paul Mac Cready si-a dedicat toata viata proiectarii unor avioane prietenoase cu mediul. Cu toate ca a contribuit la dezvoltarea industriei aviatice prin inventarea unor modele noi de avioane, „Gossamer Condor” si „Gossamer Albatros”, recunoscute ca eficiente in toata lumea, Mac Cready a fost convins ca expansiunea omului in mediul aerian provoaca daune grave mediului.
Paul Mac Cready a in-fiintat o firma numita AeroVironment, unde a reusit sa stranga cei mai buni profesionisti in design aviatic si ecologic. Sub coordonarea lui, echipa de cercetatori in aviatie a proiectat o masina electrica ce a devenit cel mai folosit model pentru General Motors.
Specialistii condusi de pilotul american au incercat sa gaseasca surse alternative de energie, inclusiv sa construiasca turboreactoare care sa foloseasca puterea vantului. Tot echipa Mac Cready a construit o serie de avione fara motor, dotate cu aripi lungi, care nu fac zgomot atunci cand zboara. Avioanele silentioase sunt proiectate astfel incat sa zboare in straturile cele mai i-nalte din atmosfera.
In 2005, inginerii de la Aero Vironment au lansat pe piata primul avion propulsat cu hidrogen, Global Observer, care a avut mare succes printre cercetatori. Vehiculul a fost proiectat astfel incat sa poata zbura cateva zile fara oprire, si nu cateva ore, cat zboara avioanele obisnuite. Vehiculul zburator poate fi folosit de catre soldatii aflati in misiuni de recunoastere.
Prima companie pentru cercetarea meteo
Paul Mac Cready e pilotul care a fondat prima companie de cercetare meteorologica, in 1951, prin care isi propunea sa studieze modificarile meteorologice si efectele acestora asupra zborului. In 1997, Mac Cready a devenit cunoscut in intreaga lume ca parintele zborului propulsat cu ajutorul greutatii omului, cand modelul „Gossamer Condor” a facut prima demonstratie. Modelul era mult mai usor decat un avion obisnuit.
Pentru aceasta inventie, Mac Cready a primit premiul „Henry Kremer”, in valoare de 95.000 de dolari americani.
Paul Mac Cready nu s-a multumit numai cu construirea unui avion ecologic, ci a contribuit si la proiectarea unor autovehicule mai putin zgmotoase. In 1987, el a construit un autovehicul pe baza energiei solare, „Sun raycer”, pentru a participa la o competitie de gen din Australia.
In 1990, in colaborare cu General Motors, a construit o masina electrica ce putea ajunge la o viteza de 60 km in opt secunde. Inventiile lui Paul au fost recunoscute in 1990, cand a fost pus in Hala aviatorilor.
In 1995, pilotul si colaboratorii lui au construit un alt vehicul zburator, care ajunge pana la o altitudine de 15.000 metri.
Pe langa construirea de avioane ecologice, Mac Cready a scris sute de articole prin care arata ca Pamantul va pierde foarte multe specii daca va mai fi poluat in continuare. Pilotul milita pentru ca toti cercetatorii sa-si uneasca eforturile astfel incat sa descopere lucruri care sa polueze cat mai putin. Una dintre dorintele lui Mac Cready era ca masinile sa fie proiectate astfel incat sa nu mai polueze nici fonic si nici prin gazele de esapament.
A inventat inelul-viteza
Paul Mac Cready s-a nascut in localitatea americana New Heaven. De mic a fost interesat de construirea avioanelor si a aeroplanelor. In timpul scolii a castigat mai multe premii la concursurile de aeronautica. A inceput sa zboare inca din adolescenta, iar in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial a urmat un curs de zbor in armata americana.
La 16 ani a proiectat primul avion fara motor. Dupa razboi, Mac Cready a obtinut licenta in fizica la Universitatea Yale si un doctorat la Institutul de Tehnologie din Pasadena. In acelasi timp a construit mai multe modele de avioane propulsate fara motor.
Paul a castigat mai multe campionate mondiale in 1948 si 1953, iar in 1956 a fost primul american care a castigat campionatul mondial de aviatie. Mac Cready este inventatorul inelului-viteza, cunoscut drept „Mac Cready Speed Ring”, folosit de pilotii din lumea intreaga pentru a selecta viteza de zbor optima.
„Daca as fi fost un calator spatial si as fi vizitat Pamantul la fiecare cinci mii de ani, as fi vazut aceleasi lucruri. Numai ca in prezent lucrurile s-au schimbat. In prezent sunt multe lucruri care afecteaza mediul si in special avioanele poluante.
Avionul solar a ajuns la 3.000 de metri altitudine
Pilotul american a creat primul aeroplan propulsat in intregime de puterea solara si cunoscut ca „Gossamer Penguin”.
De asemenea, a mai proiectat „Solar Challenger” care, spre deosebire de modelele anterioare, nu a fost creat pentru competitii, ci pentru constientizarea publicului ca poate folosi energia solara. In 1981, „Solar Challenger”-ul a zburat 163 de mile la o altitudine de peste 3.300 de metri. Zborul a avut loc de la Paris spre Anglia.
Sursa: Adevarul