Companiile energetice si de combustibil din Europa vor inchide 10% din numarul total de rafinarii pana la finele anului 2020, potrivit unor estimari ale Agentiei Internationale pentru Energie (AIE), citate de portalul economic Rbc.
Din cele 104 rafinarii existente la ora actuala in Europa, conform unor estimari preliminare pana la sfarsitul acestui deceniu vor fi inchise cel putin 10 intreprinderi, in principal in Franta, Italia, Cehia etc.
Una din principalele cauze pentru criza din industria de rafinare a petrolului in Europa este scaderea brusca a cererii de carburanti si benzina.
Potrivit Agentiei Internationale pentru Energie, cererea din acest an pentru produsele de petrol si derivate in Europa va atinge cel mai scazut nivel dupa 1994.
De asemenea, se inregistreaza o reducere destul de semnificativa a consumului de carburanti auto. Astfel, in luna februarie in Italia, cererea la benzina a ajuns la cea mai mica valoare din ultimii 10 ani.
Problema se complica prin faptul ca multe rafinarii (peste 50%) au fost construite la scurt timp dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial si au fost in principal concepute pentru productia de benzina. Astazi, rolul principal in structura de combustibil auto in Europa ii revine combustibilului diesel – circa 75% din cererea totala in regiune.
Majoritatea rafinariilor europene s-au trezit intr-o situatie dificila. Ele vor trebui fie sa investeasca masiv in modernizarea actualelor rafinarii, fie sa inchida intreprinderile nerentabile, intr-un climat de concurenta acerba din partea companiilor de petrol de pe alte continente.