PET-ul a inlocuit sticla pe piata apelor minerale din Romania

PET-ul a inlocuit sticla pe piata apelor minerale din Romania
PET-ul a inlocuit sticla pe piata apelor minerale din Romania

Ambalajele tip PET (din plastic) au ajuns in ultimii ani sa cucereasca si piata apelor minerale, astfel ca in prezent peste 90% din sticlele de apa minerala naturala vanduta pe piata din Romania sunt ambalate in sticle de plastic.

Daca in 1992 romanii consumau apa minerala imbuteliata doar in ambalaje de sticla, in 2011 PET-ul a ajuns sa aiba un procent covarsitor de 95%, potrivit Ghidului Apelor Minerale Naturale. O alta piata unde PET-ul a ajuns la peste 50% din total este cea a berii, iar jucatorii din domeniu care au pariat pe acest lucru au iesit castigatori. Un exemplu este producatorul Romaqua, care are in portofoliu berea Albacher, brand lansat de cativa ani si care a castigat repede cota de piata. „Tatal” berii la PET este Virgil Mailat, fost actionat al producatorului Bere Muures, cel care a introdus berea la PET pe piata romaneasca la finalul anilor ’90. In 2008 el a vandut afacerea cu 35 de milioane de euro gigantului Heineken.

Apa minerala imbuteliata este segmentul care a cunoscut una din cele mai mari cresteri in ultimii 20 de ani, vremea fiind principalul factor care a influentat an de an evolutia acestei piete. In ultimii 20 de ani, industria de imbuteliere a cu­noscut o dezvoltare dinamica, plecand de la o pro­ductie de 210 milioane litri in 1990 si atingand un ma­xim istoric de circa 1,35 miliarde litri in 2008, se arata in lucrarea „Ghidul Apelor Minerale Natu­rale“, care il are ca autor pe Adrian Feru, di­rectorul de cercetare-dezvoltare al Societatii Nationale a Apelor Minerale. O data cu cresterea productiei si implicit a consumului de apa minerala, s-au schimbat si preferintele romanilor pentru tipul de ambalaj in care apa minerala este imbuteliata. In prezent, ambalaje din sticla mai folosesc si Romaqua, producatorul apei Borsec, Coca-Cola HBC, proprietarul brandurilor Dorna si Izvorul Alb, dar si producatorul Perla Harghita, care are in portofoliu brandul Harghita. Aceasta piata, evaluata la 300-350 de milioane de euro, este printre putinele in care multinationalele si importurile nu reusesc sa fure din vanzari companiilor locale.

Apetitul romanilor pentru brandurile locale se vede cel mai bine in cazul apei minerale, in conditiile in care pe aceasta piata jocurile sunt facute in cea mai mare parte de companii locale ca Romaqua (cu brandurile Borsec si Aquatique), European Drinks (Hera, Izvorul Minunilor), Perla Harghitei sau Rio Bucovina. Singura multinationala prezenta intre primii jucatori este Coca-Cola cu brandurile Izvorul Alb si Dorna.

Piata de apa minerala este una dintre putinele din industria alimentara in care companiile locale fac fata invaziei multinationalelor si in care im­porturile nu depasesc 1,5% din totalul con­sumului.

Un alt exemplu de segment in care romanii inca mai detin suprematia este piata mezelurilor, controlata aproape in totalitate de afacerile antreprenorilor locali. La polul opus sta industria berii, in care desi brandurile locale si-au pastrat notorietatea au ajuns sa fie produse de companii multinationale.

PET-ul cucereste si piata apelor minerale

Evolutia productiei de ape minerale imbuteliate in functie de ambalaj

Anul Procent PET (%)

1992 0

1997 31

2001 67

2005 83

2011 95

2012* 95

*Estimare ZF

„SURSÂ: „”Ghidul Apelor Minerale Naturale””, Adrian Feru”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *