Cel mult 10% din cantitatea totala de uleiuri de motor si industriale folosite in tara noastra sunt recuperate si reciclate de firme specializate. Un procentaj semnificativ din uleiurile nerecuperate alimenteaza economia neagra, sustin reprezentantii producatorilor si importatorilor de lubrifianti.
O sursa de poluare mai putin vizibila este alimentata zilnic chiar de micile service-uri auto de cartier, ca si de industrie, in timp ce autoritatile vorbesc doar despre deseurile menajere. Este vorba despre uleiurile de motor si de uleiurile industriale, care in Romania sunt recuperate in proportie de 10%, adica doar 14.000 de tone din totalul de 140.000 de tone intrate anual pe piata autohtona. „Ramane aproximativ 90% din cantitatea totala, despre care oficial nu se cunoaste nimic, dupa cum indica analizele realizate de noi. Macar resturile menajere se vad, dar uleiul uzat pur si simplu este deversat, fara a se putea descoperi urmele si fara a se cunoaste gravele efecte cancerigene.
In acelasi timp, procente semnificative din acest ulei pierdut se intorc in economia neagra, fiind utilizate ca motorina sau pacura”, ne-a
declarat Mihaela Constantinescu, directorul general al Patronatului producatorilor si importatorilor de lubrifianti, chimicale si accesorii auto – Lubrichem. Aceasta explica si circuitul uleiului nerecuperat in economie. Pe de-o parte, micile service-uri de cartier, de care autoritatile de mediu pur si simplu uita, deverseaza aceste deseuri incadrate ca fiind periculoase. Asta, pentru ca nu toate service-urile din Romania au incheiate contracte de colectare si reciclare a uleiului uzat cu firme specializate. Pe de alta parte, nici consumatorii industriali, care „inghit” in jur de 80% din uleiul de pe piata, nu se pot lauda ca predau deseurile integral la firma specializata, adauga Mihaela Constantinescu. „Si chiar daca le-ar preda, tot nu ar fi reciclate 100%, pentru ca in Romania nu exista capacitati de regenerare, ci numai de valorificare prin ardere sau reciclare”, sustine reprezentantul Lubrichem. O alta destinatie posibila a uleiului uzat o reprezinta instalatiile de incalzire specifice din mediul rural. „Combustibilul din sobe cu siguranta este nefiscalizat”, este de parere directorul Lubrichem.
Garda Nationala de Mediu face doar controale tematice
Reprezentantii Garzii Nationale de Mediu (GNM) s-au aratat mirati de faptul ca in Romania nu exista o evidenta stricta a uleiului uzat. „Noi avem obligatia de a face controale periodice la toate societatile care figureaza in planul anual de control, iar aici ne referim numai la marii poluatori”, ne-au declarat acestia. Micile service-uri auto nu fac parte din lista pe care GNM trebuie sa o verifice periodic. Cu alte cuvinte, daca nu exista o reclamatie din care sa reiasa ca un atelier auto nu preda uleiul uzat, contravenientii pot sa-si continue activitatea nestingheriti. „O data pe an realizam si controale tematice. Numai atunci ajungem si la aceste service-uri auto, daca este cazul”, au mai declarat reprezentantii GNM.
Sursa: Gardianul